تاریخ: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۹:۳۷
بازدید: ۲۱۲
کد خبر: ۴۰۲۶۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
ضعف و قوت بورس در قله

دیده‌بان بورس شنبه (18 خرداد)

می متالز - شاخص کل بازار سهام توانست در هفته نیمه‌تعطیل گذشته با صعود بیش از یک درصدی، قله جدیدی را در تاریخ خود به ثبت برساند. اما تعطیلات حاوی خبرهای خوب و بدی برای بورس‌بازان به ویژه در حوزه سیاسی و بازار جهانی بود که باید دید واکنش معامله‌گران به این رویدادها در معاملات امروز چگونه خواهد بود.
دیده‌بان بورس شنبه (18 خرداد)

به گزارش می متالز، نماگر بورس تهران با قرار گرفتن در یک‌قدمی کانال 227 هزار واحدی، بازدهی خود از ابتدای سال را به 27 درصد رساند تا همچنان پیشتاز همه بازارها در سال 98 باشد.

بورس در ترازوی بازارهای موازی: در حالی سهام بر قله جدید قرار گرفت که بازارهای رقیب روند ضعیفی را ادامه دادند و دلار برای چهارمین هفته متوالی کاهشی شد. جاماندگی سهام در یک سال گذشته نسبت به دلار و سکه اکنون این ظرفیت را ایجاد کرده تا بورس تهران بتواند با اقبال بیشتری از سوی سرمایه‌گذاران همراه شود. روندی که به اعتقاد کارشناسان در صورت عدم وقوع رویدادی غیرمنتظره ادامه‌دار خواهد بود.

سیگنال‌های متفاوت از فضای سیاسی: هفته گذشته خبرهای حوزه سیاسی متعددی منتشر شد. از جمله اینکه وزیر خارجه ایالات متحده، پیش‌شرط‌های خود برای مذاکره با ایران را حذف کرد. هم‌زمان بازار گمانه‌زنی‌ها از پیام‌های احتمالی شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در سفر به تهران داغ شد. عده‌ای حتی وی را آورنده نامه دونالد ترامپ اعلام کردند. این مسائل تا حدی نگرانی‌ها از تغییر فاز تنش‌های میان ایران و آمریکا به سمت تقابل نظامی را کاهش داد. این امر می‌تواند وضعیت مثبتی برای بورس تهران فراهم کند، زیرا به اعتقاد بسیاری از تحلیل‌گران تنها مانع سهام برای تداوم صعود ریسک بدبینانه‌ترین سناریو در تنش‌های منطقه‌ای است.

در سوی دیگر، خزانه‌داری آمریکا هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و تمامی پروژه‌ها و زیرمجموعه‌های آن را تحریم کرد و مدعی شد این اقدام برای تداوم فشار بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. هلدینگ خلیج فارس حدود 40 درصد محصولات پتروشیمی کشور را تولید می‌کند و در صادرات این محصولات سهم 50 درصدی را در کل کشور دارد. با این حال، به گزارش رویترز این تحریم‌های جدید اثر چندان عمیقی نخواهند داشت، زیرا شرکت‌های آمریکایی که بیش از 40 سال است با ایران مبادله نمی‌کنند و سایر شرکت‌های بزرگ چندملیتی نیز مدت‌هاست (از زمان خروج ترامپ از برجام) دیگر فعالیتی با طرف ایرانی ندارند. پس به اعتقاد منابع آگاه مورد پرسش رویترز، این تحریم‌های جدید بیشتر جنبه اثرگذاری روانی بر اذهان عمومی و روابط بین‌الملل دارد تا اثر واقعی اقتصادی.

بازار جهانی در فاز دلهره: تعطیلات بورس تهران اما با ضعف جدی بازار جهانی همراه بود؛ جایی که به تدریج انتظارات برای رکود جهانی در حال تقویت است. از همه مهم‌‌تر تشدید تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین و همچنین نشانه‌های فعال شدن جبهه‌های جدید جنگ تجاری نگرانی‌ها از اقتصاد جهان را تشدید کرده است. این فضا نه تنها بازارهای سهام را کاهشی کرد، بلکه نرخ بهره اوراق بدهی بلندمدت آمریکا را نیز به محدوده پایینی رساند. به طوری که اکنون بر خلاف شروع سال انتظار بازار کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو است. این انتظار با اظهارات جرومی پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا تکمیل شد. وی مدعی شد در صورتی که نشانه‌های رکود را به دلیل تنش‌های تجاری ببینیم آماده کاهش نرخ بهره هستیم. این مساله البته با کاهش ارزش دلار تا حدی فشار بر قیمت کالاها را کاهش داد. در حالی فضای نامطلوبی را در بازار جهانی شاهد بودیم، دیروز دونالد ترامپ در پیامی توییتری موضع خود علیه مکزیک را تغییر داد. وی تاکید کرد از افزایش 5 درصدی تعرفه بر کالاهای مکزیک منصرف شده است. امری که باعث بهبود فضای بازارها شد.

به طور خاص بازار نفت معاملات مثبتی را در آخرین روز هفته (جمعه) تجربه کرد که علاوه بر کاهش نگرانی‌ها از جنگ تجاری آمریکا و مکزیک، اظهارات وزیر نفت عربستان محرک خوش‌بینی شد. در حالی که پایان ماه میلادی توافق کاهش تولیدات نفت اوپک پلاس به سررسید خود می‌رسد، خالد الفالح اعلام کرد فعلا دلیلی برای افزایش تولیدات وجود ندارد و قیمت‌های فعلی نفت مطلوب نیست و باید ارقام بالاتری را شاهد باشیم. این در حالی بود که انتظاراتی وجود داشت مبنی بر آنکه با توجه به کاهش تولیدات ایران و ونزوئلا به دلیل تحریم‌ها، کشورهای صادرکننده نفتی برای افزایش تولید خیز بردارند.

رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: آمیت شاه وزیر کشور، اس جیشانکار وزیر امور خارجه و دارمندرا پرادان وزیر نفت هند در یک جلسه فوق‌العاده با موضوع تصمیم‌گیری برای واردات نفت و گاز هند از ایران و کشورهای دیگر جهان شرکت کردند.

رئیس کل بانک مرکزی در هفته گذشته به کره‌جنوبی سفر کرد و در دیدار با رئیس بانک مرکزی آن کشور، خواستار اقدام جدی مسوولان کره در حل مشکلات بانکی دو کشور شد. وی در این دیدار به کنفرانسی دعوت شد که با دو اقتصاددان معاصر «توماس سارجنت» و «چالز انگل» ملاقات کرد. در عین حال عبدالناصر همتی در صفحه اینستاگرام خود به تشریح سه نکته در مورد عملیات بازار باز پرداخت و اقدامات جدید بانک مرکزی را در راستای کنترل تورم و در نهایت ثبات اقتصادی اعلام کرد.

در همین حال سازمان امور مالیاتی اعلام کرد خریداران سکه‌های پیش‌فروشی در سال گذشته که مشمول پرداخت مالیات شده‌اند، می‌توانند نسبت به قسط‌بندی مالیات خود اقدام کنند.

ب) صنایع: پدرام سلطانی؛ نایب رئیس اتاق بازرگانی ‌در پیامی توییتری‌ اعلام کرد: بانک کونلون چین از ادامه معاملات بانکی با ایران، تنها با استفاده از یوان ⁧چین پپو با رعایت کامل تحریم‌های آمریکا در خصوص کالاها، اشخاص، شرکت‌های حمل و نقل و بانک‌ها تا پایان سال جاری میلادی خبر داده است. براین اساس، کونلون تنها بانک چینی است که با ایران کار می‌کند. همچنین خبرهای رسیده حکایت از این دارد طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت در جلسه هفته پیش‌رو مجلسبررسی می‌شود.

ج) شرکت‌ها: خزانه‌داری آمریکا بزرگترین شرکت هلدینگ پتروشیمی حاضر در بورس ایران و ۳۹ زیرمجموعه و عوامل فروش آن در خارج از کشور را در فهرست تحریم‌ها قرار داد. وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه ­تحریم‌های جدیدی علیه بخش پتروشیمی ایران اعلام کرد.

ایران خودرو نیز در قالب بخشنامه‌ای شرایط فروش دنا پلاس اتوماتیک را با پیش پرداخت ۸۰ میلیون تومانی اعلام کرد. این طرح فروش از امروز، ۱۸ خرداد آغاز و تا ۳۱ خرداد ادامه خواهد داشت. زمان تحویل دناپلاس اتوماتیک، فروردین تا تیرماه سال آینده تعیین شده است. براساس شرایط این پیش فروش متناسب با زمان تحویل خودرو، سود مشارکت و سود انصراف اعلام شده است.

در همین حال ذوب‌آهن اصفهان برای تحقق سه میلیون تن تولید در سال ۹۸، سومین رکورد تولید را به ثبت رساندند. همچنین بانک پاسارگاد اوراق گواهی سپرده مدت‌دار، ویژه سرمایه‌گذاری عام با امکان معامله ثانویه در بورس را عرضه می‌کند.

عناوین برگزیده