تاریخ: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۴۸
بازدید: ۳۵۸
کد خبر: ۴۱۰۷۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر معدنی به کرمان وعده داد

اجرای قانون اختصاص ۲ درصد حقوق مالکانه معادن

می متالز - رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر ۲ روزه خود به استان کرمان ضمن بهره‌برداری از ۲ طرح صنعتی از چند واحد دیگر صنعتی و معدنی و همچنین از پایانه صادراتی جنوب کرمان بازدید کرد.
اجرای قانون اختصاص ۲ درصد حقوق مالکانه معادن

به گزارش می متالز، شرکت معادن فاریاب و مجتمع تولید کنسانتره تیتانیوم کهنوج، بهره‌برداری شد. بازدید از فازهای اول و دوم شرکت تولیدی نیلی صنعت در شهرستان عنبرآباد و نشست هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی جنوب کرمان از برنامه‌های روز نخست این سفر بود.
همچنین کارخانه تولید مس کاتد شرکت امید سبزواران در جیرفت به عنوان بزرگ‌ترین کارخانه بخش خصوصی فرآوری مس کشور با حضور رضا رحمانی بهره‌برداری شد.
بازدید از پایانه صادراتی جنوب کرمان و کارخانه‌های خودروسازی کرمان موتور و مدیران‌خودرو از دیگر برنامه‌های روز نخست سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان کرمان بود.
گفتنی است بازدید از معدن جلال‌آباد، کارخانه فکور صنعت، واگن‌سازی پلور سبز، شرکت فولاد زرند و جلسه مشترک با صنعتگران و معدنکاران استان کرمان، از برنامه‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت در این ۲ روز بود.

بازدید از معادن شهرستان فاریاب

رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در آغاز سفر ۲ روزه خود به استان کرمان به همراه سرپرست معاونت هماهنگی، امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمان، معاونان و مشاوران وزیر صنعت، معدن و تجارت، نماینده مردم ۵ شهرستان جنوبی استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی از مجموعه معادن کرومیت شهرستان فاریاب بازدید کرد.
براساس این گزارش، محل اجرای مجموعه معادن فاریاب، شهرستان منوجان بوده که اجرای این پروژه از سال ۸۱ آغاز شده و محصول تولیدی این معادن، کرومیت است.
ظرفیت تولید سالانه این معادن حدود ۱۷۰ هزار تن است که میزان سرمایه‌گذاری آن ۳ هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال بوده است. گفتنی است ذخیره این معادن ۵ میلیون تن برآورد شده است. مدت بهره‌برداری از این طرح ۲۰ سال پیش‌بینی شده و میزان اشتغالزایی آن ۱۴۰۰ نفر خواهد بود.

 

پیگیری تاسیس بانک صنعت و معدن در جیرفت

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در نشستی با فعالان اقتصادی جنوب کرمان گفت: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز علاوه بر بودجه مصوب، ۲ میلیارد تومان از محل سایر منابع به جنوب کرمان اختصاص دهد که این موضوع را ابلاغ خواهم کرد.
رضا رحمانی افزود: تاسیس شعبه‌ای از بانک صنعت و معدن در جیرفت و اختصاص ۲ درصد حقوق مالکانه معادن جنوب کرمان را به این منطقه، در دستور کار داریم.
وی با تاکید بر حمایت از سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران در منطقه، گفت: به عنوان رئیس مجمع سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی از حداکثر اختیاراتم برای حمایت از سرمایه‌گذاران حوزه تولید این خطه استفاده خواهم کرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه از بدو تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت بر نگاه ویژه به مناطق کمتر برخوردار تاکید کرده‌ام، اضافه کرد: در این زمینه، هم در حوزه دولت و هم در وزارتخانه اقداماتی شروع شده و در فاز نخست، مطالعاتی در ۱۰ استان انجام شد. رحمانی، استفاده بهینه از امکانات و قوانین و ظرفیت‌های موجود را ضروری دانست و گفت: در حوزه واگذاری زمین برای راه‌اندازی واحد تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، سیاست ما این است که امسال در مناطق کمتر‌برخوردار افزایش نرخ نداشته باشیم.
وی، توزیع اثربخش منابع را از دیگر اولویت‌های دارای مزیت توصیف کرد و افزود: این موضوع در تخصیص منابع برای تکمیل و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز شهرک‌ها و نواحی صنعتی باید لحاظ شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت، معادن را جزو اولویت‌های مهم امسال وزارتخانه دانست و گفت: به فرموده رهبر معظم انقلاب معدن می‌تواند جایگزین نفت شود و وزارت صنعت، معدن و تجارت از سرمایه‌گذاران در حوزه معدن به‌ویژه در جنوب کرمان که دارای ذخایر خدادادی است، حمایت می‌کند. رحمانی، کل استان کرمان را بهشت معادن توصیف کرد و افزود: باید ۲ تا ۳ پروژه خوب با حمایت ایمیدرو در حوزه معدن در منطقه جنوب کرمان فعال شود. وی با بیان برخی ضروریات مهم برای فعالیت‌های معدن و صنایع معدنی تصریح کرد: جذب نیرو، تامین و تدارکات و گردش مالی باید از منطقه محل فعالیت معدن انجام شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین صادرات را از اولویت‌های دیگر امسال دانست و بیان کرد: رایزنان بازرگانی ایران در کشورهای مختلف در خدمت تولید و صادرات هستند.

 

دیدار صمیمانه وزیر صنعت، معدن و تجارت با معدنکاران جنوب کرمان

وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان سفر به جنوب کرمان با حضور در ۲ معدن بزرگ این منطقه با معدنکاران و معدنچیان این معادن، دیدار صمیمی داشت و با آنها گفت‌وگو کرد.
رضا رحمانی از معادن فاریاب بازدید کرد و در جلسه‌ای به بررسی مهم‌ترین مسائل و مشکلات این معدن پرداخت.
وی پس از این جلسه با حضور در معدن با معدنکاران دیدار کرد و در فضایی صمیمی به شنیدن مهم‌ترین مشکلات و دغدغه‌های آنها پرداخت و با معدنچیان عکس یادگاری گرفت. رحمانی بر تسریع در روند ساخت این مجمتع تاکید کرد، قول پیگیری مسائل و مشکلات این مجتمع را داد و در پایان با کارگران این مجتمع معدنی عکس یادگاری گرفت.

 

معادن موظف به تامین نیروهای خود از بومیان همان منطقه شدند

رحمانی همچنین در نشست هم‌اندیشی اعضای شورای‌عالی استان‌ها که شب چهارشنبه ۲۲ خرداد برگزار شد، گفت: ما در تولید فولاد به یک توانمندی بومی رسیده‌ایم و تولید فولاد ما ۲ برابر مصرف ما است.
وی افزود: در تولید این محصول توانسته‌ایم ایتالیا و فرانسه را پشت سر بگذاریم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در دوره تحریم، یکی از کار‌هایی که دنبال می‌کنیم مربوط به گلوگاه‌هاست، تصریح کرد: در تولید آلومینیوم ۱.۵برابر مصرف، تولید می‌کنیم و البته ۷۰ درصد ماده اولیه آن وارداتی است.
وی ادامه داد: همه معادن کشور موظف شدند نیرو‌های خود را از بومیان همان منطقه تامین کنند. حتی اولویت را نیز بر اساس مدارک تحصیلی پایین قرار داده‌ایم.

 

موانع پیش روی تیتانیوم کهنوج را رفع می‌کنیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از مجتمع معدنی تیتانیوم کهنوج بازدید کرد و در جریان روند پیشرفت کاری این پروژه قرار گرفت. وزیر صنعت، معدن و تجارت در این بازدید گفت: موانع پیش روی طرح تیتانیوم کهنوج را رفع می‌کنیم.
رضا رحمانی در این برنامه اظهار کرد: مشکلاتی از نظر تامین مالی در مسیر طرح تیتانیوم کهنوج وجود دارد که باید جدی گرفته شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای که با مسئولان برگزار خواهد شد، قرار است موارد ضروری این طرح بررسی شود و در صورت امکان اصلاحاتی انجام شود، به طوری که بتوان اعتبارات و تجهیزات مورد نیاز را تامین کرد. وی در این بازدید، بر لزوم جذب سرمایه با هدف حل مشکلات اعتباری به ویژه بخش ارزی تاکید کرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در ادامه بازدید، با کارکنان و کارگران طرح تیتانیوم کهنوج گفت‌وگو کرد.
طرح تیتانیوم کهنوج از ۲ بخش کنسانتره (با ظرفیت ۱۳۰ هزار تن) و سرباره (با ظرفیت ۷۰ هزار تن) تشکیل شده است. گفتنی است رحمانی پس از این جلسه، واحد تولید لیچینگ مس شرکت فرآوری صنایع مس امید سبزواران در جیرفت کرمان را بهره‌برداری کرد.

 

بزرگ‌ترین کارخانه مس کاتد بخش خصوصی بهره‌برداری شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از بازدید از واحد تولید لیچینگ مس شرکت فرآوری صنایع مس امید سبزواران در جیرفت کرمان، این واحد تولیدی را به طور رسمی بهره‌برداری کرد.
به گزارش شاتا، وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مردم و بخش خصوصی برای به فعلیت رساندن ظرفیت‌ها پای کار بیایند، از نظام بانکی خواست با سرمایه‌گذاران حوزه صنعت و معدن، تشویق‌آمیز رفتار کند.
رضا رحمانی پس از بهره‌برداری از واحد تولید لیچینگ مس شرکت فرآوری صنایع مس امید سبزواران در جیرفت کرمان در گفت‌وگو با خبرنگاران، افزود: جنوب کرمان با وجود داشتن منابع معدنی خدادادی، منطقه‌ای کمتربرخوردار است که برای حمایت از سرمایه‌گذاری در این‌گونه مناطق برنامه‌هایی در دستور کار داریم.
وی، بهره‌برداری از واحد تولیدی لیچینگ مس را آغاز خوبی برای ورود جنوب استان کرمان در حوزه مس دانست و بیان کرد: اگر این روند ادامه یابد می‌تواند به تنهایی سبب توسعه جنوب استان شود.
گفتنی است این واحد که در جیرفت کرمان قرار دارد، ظرفیت تولید ۳ هزار تن مس کاتد را در سال دارد. با راه‌اندازی این کارخانه که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام شده است، برای ۳ هزار نفر به طور مستقیم شغل به وجود آمده است. این واحد تولیدی در زمینی به مساحت ۸۳ هزار متر و با زیربنای ۵۵ هزارمتر قرار دارد.
گفتنی است وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از این برنامه از پایانه صادراتی جنوب استان کرمان بازدید کرد و از نزدیک در جریان روند ساخت و راه‌اندازی این پایانه قرار گرفت.

 

صادرات ۲۵۰ هزار تن کرومیت

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان گفت: بیش از ۲۵۰ هزار تن کرومیت از جنوب کرمان صادر می‌شود که معادل ۷۰ درصد کرومیت صادراتی کشور است.
مسلم مروجی در جلسه فعالان اقتصادی جنوب کرمان با بیان این مطلب، افزود: ۵۰۰ میلیون تن تیتانیوم کربن داریم که جزو ذخایر بزرگ خاورمیانه هستند.
وی با اشاره به ظرفیت زیاد جنوب کرمان در زمینه مس، آهن و سنگ‌های ساختمانی، تصریح کرد: درحال‌حاضر ۲۲۴پروانه اکتشاف و ۱۱۰ پروانه بهره‌برداری صادر شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان در ادامه گفت: تا پیش از سال ۱۳۸۹ تنها یک مجوز صنایع معدنی داشتیم اما هم اکنون ۴۵ مجوز با میانگین پیشرفت کاری بالای ۶۰ درصد داریم.
مروجی با اعلام‌اینکه ۳۶۷ مجوز با اشتغال ۶ هزار و ۹۷۷ نفر صادر شده است، بیان کرد: از این تعداد، ۹۰ طرح با اشتغال ۳ هزار و ۵۶۰ نفر با پیشرفت کاری بالای ۶۰ درصد وجود دارد.
وی با بیان اینکه ۱۴ مجوز کنسانتره کرومیت در جنوب کرمان صادر شده است، گفت: در حوزه طرح‌های اقتصاد مقاومتی، سال گذشته ۱۴ طرح و امسال ۱۲ طرح به جنوب کرمان اختصاص داده شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان در پایان به مهم‌ترین دغدغه‌های کاری در مجموعه متبوع خود پرداخت و افزود: تامین اعتبار برای زیرساخت‌های صنعتی، تاسیس شعبه‌ای از بانک صنعت و معدن در جنوب کرمان، اعطای مشوق‌های مورد نیاز به تولیدکنندگان، صنعتگران و معدنکاران، ایجاد ساختمان اداری سازمان در جنوب کرمان و وضعیت جدول سازمانی و تبدیل وضعیت قراردادهای کارکنان سازمان از مهم‌ترین دغدغه‌های ما است.

 

به نام جنوب کرمان به کام مردم هرمزگان

نماینده مردم ۵ شهرستان جنوبی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آمار بیکاران منطقه و وجود چنین ظرفیت‌هایی در جنوب استان کرمان گفت: متاسفانه شاهد هستیم که بیشترین جذب نیروی این معدن از استان هرمزگان بوده، در حالی که مردم این منطقه فقط در اینجا می‌توانند سرکار بروند اما مردم استان هرمزگان فرصت‌های شغلی زیادی در منطقه خود دارند. از وزیر صنعت، معدن و تجارت درخواست می‌کنیم تدبیری برای این مهم اتخاذ شود تا نیروی بومی بیشتری در این معدن جذب شود.
احمد حمزه در حاشیه بازدید وزیر صنعت، معدن و تجارت از مجموع معادن فاریاب گفت: بزرگ‌ترین واحد کارگری در ۵ شهرستان جنوبی استان کرمان، مجموعه معدن فاریاب بوده و انتظار داریم که اولویت جذب نیروهای این مجموعه نیز با افراد بومی باشد.
نماینده مردم ۵ شهرستان جنوبی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این درخواست را از وزیر صنعت، معدن و تجارت داریم که حدود ۲ درصد حقوق دولتی معادن استان برای تکمیل زیرساخت‌های معدنی این منطقه، به جنوب استان کرمان اختصاص داده شود.
وی با تبیین ظرفیت‌های صنعتی و معدنی جنوب استان اظهار کرد: جنوب استان ظرفیت‌های صنعتی و معدنی خوبی دارد اما به دلیل وجود نداشتن زیرساخت‌های مناسب، اقتصاد منطقه بر پایه بخش کشاورزی بوده تا صنعت و معدن.
گفتنی است در حاشیه این بازدید، علی محمدی، مدیرعامل مجموعه معادن فاریاب به تبیین مشکلات این مجموع پرداخت و گفت: با توجه به اینکه بیشتر نیروهای متخصص و فنی ما بازنشسته شدند، به دنبال آن بودیم که از این نیروها برای آموزش نیروی جوان استفاده کنیم که متاسفانه اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی با این موضوع مخالفت می‌کند.
وی ادامه داد: متاسفانه اجازه انفجار در شیفت شب نیز به این مجموعه داده نمی‌شود که اگر این معضل رفع نشود؛ مجبور هستیم ۴۰۰ نفر از نیروهای خود را تعدیل کنیم، ضمن آنکه در تهیه وسیله رفت و آمد برای نیروهای این مجموعه نیز با مشکل روبه‌رو هستیم.

عناوین برگزیده