تویوتا به عنوان بنیانگذار ورود خودروهای هیبریدی برای رفع این نگرانی اقدامهایی از جمله ارائه آموزشهای لازم و همچنین برگزاری مسابقاتی فرهنگی را در دستور کار خود قرار داد تا زمینه آشنایی هرچه بیشتر مصرفکنندگان با این خودروها را فراهم کند تا بتواند سهم بسزایی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.معاون خدمات پس از فروش ایرتویا در نشست خبری با تشریح وضعیت تامین قطعات خودروهای هیبریدی اظهار کرد: دو سال قبل و پیش از ورود خودروهای هیبریدی به بازار ایران، ایرتویا آموزشهای لازم را آغاز کرد زیرا این نگرانی وجود داشت که در صورت بروز مشکلی در این خودروها و فراهم نبودن قطعات موردنیاز، امکان دستکاری این خودروها و در نهایت بروز مشکلات خطرناکی وجود داشته باشد که بر این اساس رایزنیها با دانشگاهها و مراکز فنی و حرفهای آغاز شد که در نخستین قدم، تفاهمنامه همکاری با دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به امضا رسید. هادی سرهنگی ادامه داد: بنابراین نمایندگان ایرتویا در برنامه کوتاه مدت پیشبینی شده از سوی این شرکت، آموزشهای لازم را دیده و پیشبینیهای لازم نیز در این باره اندیشیده شد، به طوری که تامین قطعات این دست از خودروها دو سال یا ۴۰ هزار کیلومتر خواهد بود و تا ۵ سال نیز خسارتها جبران خواهد شد. سرهنگی با بیان اینکه سیاست شرکت در قبال تعمیر خودروهای هیبریدی متفاوت از سایر خودروهاست، اظهار کرد: در حالت معمولی قطعات با مصرف متوسط ضریب پایینتری برای تامین دارند که این شرایط برای خودروهای هیبریدی برعکس بوده و حتی برای این خودروها در حال تامین قطعات با مصرف پایین نیز هستیم. وی عمر مفید باتری خودروهای هیبریدی را ۱۰ تا ۱۵ سال اعلام و تصریح کرد: گارانتی پیشبینی شده برای تعویض این باتریها ۷ ساله بوده و در صورت بروز مشکلی، باتری به صورت کامل تعویض خواهد شد هرچند احتمال بروز مشکل در این زمینه بسیار اندک است و در دنیا نیز میزان مراجعه برای دریافت خدمات خودروهای هیبریدی بسیار محدود است. معاون خدمات پس از فروش ایرتویا در ادامه در تشریح ارائه خدمات به خودروهایی که خارج از شبکه شرکت وارد میشوند نیز اظهار کرد: درحالحاضر خودروهایی که از طریق شبکه ایرتویا وارد بازار شوند ۵ سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر گارانتی دارند این در حالی است که برای سایر خودروها این رقم دو سال یا ۴۰ هزار کیلومتر خواهد بود.معاون خدمات پس از فروش ایرتویا درباره کاهش حجم واردات شخصی خودرو بدون نظارت نمایندگیهای مادر نیز گفت: از زمانی که مصوبات جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده، حجم واردات شخصی خودرو کاهش یافته و این مورد باعث شده خطرات و مشکلات احتمالی ناشی از دستکاری افراد متفرقه به شدت کاهش یابد، این در حالی است که پیش از این به دلیل دستکاریهای انجام شده با هدف رقابتی کردن بازار و بهبود سیستم صوتی، شاهد حریق در خودروهای وارداتی بودیم. هادی سرهنگی درباره نرخ قطعات یدکی محصولات تویوتا نیز افزود: در سال گذشته نرخ لوازم یدکی محصولات تویوتا نسبت به سال ۹۴، کاهش ۱۳ تا ۱۵ درصدی را تجربه کرد که این موضوع به واسطه تغییر منبع تامین قطعات بوده است اما از آنجا که حجم خرید کاهش یافته و امکان دریافت تخفیف وجود ندارد، احتمال دارد نرخ قطعاتی که از طریق غیررسمیها وارد میشود، افزایش داشته باشد.
او با تشریح ۳ دستهبندی انجام شده برای قطعات مصرفی خودرو تصریح کرد: هماکنون در قطعات پرمصرف بیش از ۹۸ درصد تامین انجام شده است، در عین حال ۸۰درصد قطعات با مصرف متوسط نیز در انبارها موجود بوده و قطعات کممصرف نیز بنا به ارائه درخواست از سوی مشتری بهزودی تامین میشوند که با این احتساب در مجموع، بیش از ۸۸ درصد قطعات در انبار موجود است.وی در ادامه از برنامهریزی برای افزایش تعداد نمایندگیهای خدمات پس از فروش ایرتویا خبر داد و افزود: درحالحاضر این شرکت ۳۰ نماینده فعال دارد که بر اساس پیشبینیهای انجام شده تا پایان امسال به ۴۶ نمایندگی افزایش خواهد یافت. سرهنگی تاکید کرد: در سال ۹۵ عمده خودروهای تویوتای وارد شده به کشور از طریق شرکت نمایندگی وارد شدهاند، به طوری که ۸۰درصد نیاز بازار از طریق ایرتویا تامین شده است. معاون خدمات پس از فروش ایرتویا در ادامه از کسب جایزه تعالی رضایتمندی مشتریان این شرکت از تویوتای ژاپن خبر داد و گفت: در سال ۲۰۱۶ میلادی این شرکت جایزه تعالی رضایتمندی مشتریان تویوتا در سطح جهانی را برای هفتمین سال پیاپی از آن خود کرد. سرهنگی با اشاره به کسب رتبه یک رضایتمندی مشتری ایرتویا در طول سال ۱۳۹۵ برای سومین دوره پیاپی از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد اظهار کرد: تویوتا در دنیا به کیفیت و دوام شناخته میشود بر این اساس اقداماتی در شرکت ایرتویا انجام شده تا رتبه نخست ارائه خدمات و رضایتمندی مشتریان همواره حفظ شود.
فرزاد صالحی، مدیر بازاریابی شرکت ایرتویا نیز در ادامه این نشست با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه شناسایی خودروهای هیبریدی اظهار کرد: شعبههای گستردهای از ایرتویا در کشور از طریق نمایندگان منتخب نسبت به اطلاعرسانی در زمینه آگاهی از خودروهای هیبریدی اقدام میکنند که آزمون خودرو قبل از خرید یکی از این اقدامات بوده است. وی با اشاره به تفاهمنامه همکاری با دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: اعلام این توافقنامه به ذینفعان از اقدامات اولیه بود در عین حال نیز بسترسازی مناسبی در حال انجام است تا با مقالات جذب شده در این زمینه، وارد عمل شده و همکاری خود را با سایر دانشگاهها و مراکز فنی و حرفهای انجام دهیم. مدیر بازاریابی ایرتویا در ادامه از عرضه نخستین تویوتا CHRبه بازار ایران در مرداد خبر داد و افزود: هماکنون در حال انجام مذاکرات بوده و درتلاش هستیم این خودرو را در نیمههای تابستان با نرخ زیر ۲۰۰ میلیون تومان وارد بازار کنیم.به گفته صالحی، این خودرو در دو تیپ کلی تک و دو دیفرانسیل با دو موتور هیبرید و توربو عرضه خواهد شد و تلاش میشود از دو بازار اصلی این خودرو یعنی ترکیه و ژاپن نسبت به خرید این خودرو اقدام شود. وی ادامه داد: مذاکرات برای عرضه RXنیز همچنان ادامه دارد و در سایت ثبتارش موجود است که پیشبینی میشود استقبال زیادی از این خودرو شود.مدیر بازاریابی ایرتویا همچنین از عرضه ۳ محصول دیگر جدید تویوتا تا پایان امسال خبر داد و گفت: با رفع مشکل شمارهگذاری خودروهای ساخت امریکا، تویوتا کمریهای هیبریدی که تاکنون شمارهگذاری نشدهاند، در چند روز آینده شمارهگذاری خواهند شد.