به گزارش می متالز، سیدمحمد جواد ابطحی با اشاره به اینکه مجلس در جریان بررسی "طرح ساماندهی بازار خودرو" با ماده (3) و (4) این طرح موافقت کرد، گفت: مجلس در این طرح به منظور کاهش آلایندگیها و متعادلسازی قیمت خودرو، خودورهای برقی، دوگانهسوز و هیبریدی را از معافیتهای تدریجی برخوردار کرد، همچنین مقرر شد؛ خودروهای فوق حقوق خروجی و ورودی گمرکی را پرداخت نکرده و تعرفهها برای آنها کاهش پیدا کند، ضمن آنکه بررسی و تصویب این طرح در مجلس بر کاهش قیمت خودروها اثر داشت.
نماینده مردم خمینیشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیشنهاد خود در صحن علنی در رابطه با این طرح، ادامه داد: بهتر بود با ورود هر یک خودروی هیبریدی به داخل، دو خودروی بنزینی اسقاطی از بازار مصرف خارج کنند، اما متاسفانه این پیشنهاد با موافقت نمایندگان در صحنت علنی رو به رو نشد چراکه آنها موافق خروج یک خودروی اسقاطی از بازار به واسطه ورود دو خودروی برقی و هیبریدی بودند.
وی با بیان اینکه اگر این طرح به قانون تبدیل شود به واردات خودروی برقی کمک خواهد کرد ضمن آنکه تولید آلایندگی کمتر شده و میتوان هزینههای جاری کشور را کاهش داد، افزود: در صورت تبدیل این طرح به قانون و اجرای آن، قیمت یک خودروی هیبریدی با حدود 400 تا 500 میلیون تومان به 100 میلیون تومان خواهد رسید بنابراین وقتی بتوان با 100 میلیون خودروی هیبریدی خریداری کرد دیگر کسی پژوه پارس را با همین قیمت خریداری نخواهد کرد مگر اینکه خودروسازهای داخلی نیز کیفیت تولیدات خود را در یک رقابت سالم افزایش دهند.
انحصار بازار خودرو سبب شده تولیدکنندگان داخلی هر بنجلی را به خورد مردم دهند، بهیقین مافیایی خودرو سنگاندازیهای بسیاری در مسیر واردات خودروهای هیبریدی و برقی خواهند داشت.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اعتقاد به اینکه انحصار بازار خودرو سبب شده تولیدکنندگان داخلی هر بنجلی را به خورد مردم دهند، اضافه کرد: بهیقین مافیایی خودرو سنگاندازیهای بسیاری در مسیر واردات خودروهای هیبریدی و برقی خواهند داشت.
ماده (3) طرح ساماندهی بازار خودرو به شرح زیر است: وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است با همکاری وزارتخانههای ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیرو و راه و شهرسازی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نسبت به تدوین سند راهبردی فناوریهای نوین در صنعت خودروسازی ازجمله خودروهای تمام برقی، تمام هیبریدی (مدلهایی که قابلیت شارژ از طریق اتصال به منبعهای خارجی برق را نیز دارند) و نیز امکان استفاده از سوختهای غیرفسیلی دیگر حداکثر ظرف مدت یک سال پس از لازم الاجراء شدن این قانون اقدام کند.
همچنین در ماده (4) این طرح آمده است: واردات خودروهای سواری تمام برقی – بنزینی (تمام هیبریدی) تا زمان تولید آنها در داخل از پرداخت حقوق ورودی معاف است، دولت موظف است زمینه تولید داخل خودروهای مذکور را ظرف مدت 5 سال فراهم کند. هزینههای مالی ناشی از اجرای این ماده از محل درآمدهای ناشی از اجرای حکم تبصره ذیل ماده (۳) این قانون تأمین میشود.