به گزارش می متالز، «سید مصطفی فاطمی»، با اشاره به وجود 25 درصد از کارگاههای طلاسازی کشور در یزد، اظهار کرد: در کشور حدود 400 کارگاه طلاسازی سنتی وجود دارد که 100 واحد از آنها در یزد قرار گرفته و تامین کننده طلای تمام بازار سنتی این استان هستند.
وی از تاثیر صنعت طلا در رونق اقتصادی یزد یاد و اظهار کرد: یکی از هنر صنعتهای معتبر، ارزشمند و اصیل یزدی، صنعت طلاسازی است که به علت عیار خاص و همچنین تنوع و تعدد زیورآلات و مصنوعات آن در بازارهای داخلی و خارجی زبانزد عام و خاص است.
این مسئول ضمن اشاره به فعالیت حدود 700 هنرمند یزدی در حوزه تولید طلا و جواهرات، بر ضرورت حفظ این هنرصنعت در یزد تاکید و تصریح کرد: طلاسازی و فعالیت در زمینه سنگهای تزئینی دو برند خاص یزد است که به دلیل وجود کارگاههای زیاد و درآمدزایی برای مردم این شهر، قابلیت ثبت در فهرست آثار جهانی را دارد.
وی با اشاره به تلاش برای ثبت طلای یزد در فهرست آثار جهانی یونسکو، افزود: زنجیرها و انواع مصنوعات طلای برند یزد به ویژه زنجیرهای «هل و گل»، «هل»، «چینابی» و «توپی» به علت پیچیدگی و قدمت از اولویتهای میراث فرهنگی برای ثبت جهانی هستند.
فاطمی از ظرفیت بازار و کارگاههای طلا در صنعت گردشگری یزد یاد و خاطرنشان کرد: فعالیت کارگاههای سنتی طلا و همچنین بازار طلافروشان، قابلیتهای زیادی در جذب گردشگران دارد و مانند دیگر صنایع و هنرهای دستی یزد به ویژه سفال و نساجی برای گردشگران جذاب است لذا باید از این ظرفیت نیز برای معرفی شهر جهانی یزد بهره گرفت.