تاریخ: ۰۳ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۳۱
بازدید: ۱۵۵
کد خبر: ۴۲۵۷۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
شیشه ایران به چه کشورهایی صادر می‌شود؟

صادرات شیشه و آینه نانویی ایران به ۳۵ کشور

می متالز - صنایع شیشه همواره سهم ۴درصدی در توسعه اقتصاد دارد. باید صادرات در این حوزه را توسعه دهیم که رمز بقای تولید شیشه فقط صادرات آن است.
صادرات شیشه و آینه نانویی ایران به ۳۵ کشور

به گزارش می متالز، حدود یک‌سوم تولیدات شیشه در ایران صادر می‌شود. مصارف شیشه تنها منحصر به ساختمان‌سازی نیست. شیشه مصارف گوناگونی ازجمله استفاده در قفسه‌ها، میزها، ایستگاه‌های اتوبوس دارد و در انواع دوجداره، شیشه‌های طلقی و شیشه‌های ضدگلوله به‌کار می‌رود. از این‌رو استفاده گسترده از آن می‌تواند بازار صادراتی قابل‌توجهی را به‌دست آورد. بسیاری از کشورهای آسیا، اروپا و افریقا جزو بازارهای هدف صادراتی شیشه ایران به‌شمار می‌روند.
البته تولیدکنندگان ایرانی فعال در بازار شیشه با هدف تجاری‌سازی و توسعه فعالیت‌ها در بازار جهانی، به فناوری‌های نوین نیز توجه ویژه‌ای دارند. تعداد کشورهای مقصد برای صادرات شیشه‌ها و آینه‌های نانویی تولیدی ازسوی شرکت‌های ایرانی در سال ۱۳۹۶ به ۳۵کشور رسیده است که در این میان می‌توان به کشورهایی مانند آلمان، ایتالیا، سوئد، اسپانیا، امارات متحده عربی، افریقای جنوبی و... اشاره کرد.

 

علل افزایش صادرات شیشه

یکی از دلایلی که توانسته رقابت‌پذیری تولیدکنندگان ایرانی در صنعت شیشه را افزایش دهد، دستیابی به فناوری استفاده از پوشش‌های چندمنظوره جذب و ذخیره گرما است. از دیگر دلایل افزایش صادرات شیشه می‌توان به هزینه‌های تولید پایین‌تر در مقایسه با دیگر کشورها اشاره کرد. موقعیت جغرافیایی مناسب برای تامین تقاضای کشورهای آسیایی و افریقایی، از دیگر مواردی است که رقابت‌پذیری تولیدکنندگان ایرانی صنعت شیشه و آینه را افزایش داده است. همچنین به‌دلیل داشتن فناوری فلوت که آخرین فناوری صنعت شیشه است، از محصولات صادر شده ایران استقبال خوبی می‌شود.

 

صادرات صنایع دستی شیشه

صادرات صنایع دستی شیشه یکی از بخش‌های مهم در بخش صادرات صنایع دستی است که باعث توسعه اقتصاد کشور می‌شود. ایران دارای صنایع دستی بسیاری است که می‌تواند مشتریان زیادی از سراسر جهان داشته باشد. یکی از صنایع دستی مطرح و شاخص در کشور، هنر شیشه‌گری یا آبگینه است که با مهارت خاص و ویژه‌ای ازسوی هنرمندان، کالاهای شیشه‌ای زیبایی تولید می‌شود. از تکنیک‌های ساخت شیشه می‌توان به شیشه‌گری فوتی، دمی، علمی یا لمپ ورکینگ و همجوشی شیشه اشاره کرد.
و از طرفی تراش، حکاکی، نقاشی و معرق شیشه از روش‌های تزئین آن به‌شمار می‌رود. در صورت توجه لازم به این صنعت می‌تواند باعث ارزآوری بسیار خوبی برای کشور شود.
هنرمند شیشه‌گر برای تولید محصولات خود نیازمند چندین فن و مهارت است که شامل همجوشی شیشه، معرق شیشه، فوت‌گری شیشه و... می‌شود. این محصولات طرفداران بسیاری در داخل و خارج از کشور دارد. طراحی زیبا می‌تواند به افزایش فروش و صادرات صنایع دستی شیشه کمک کند. البته افزایش نرخ دلار بر صادرات صنایع‌دستی تاثیرگذار بوده است.
با توجه به ارزش‌افزوده و ارزآوری بالایی که صنایع‌دستی شیشه دارد، حمایت مسئولان از این صنایع‌دستی برای جلوگیری از کاهش صادرات آن ضروری است. یک‌چهارم از صنایع دستی صادراتی کالاهای مربوط به شیشه است.

 

بازارهای عمده فروش صنایع دستی شیشه‌ای

بازارهای عمده برای فروش صنایع دستی شیشه‌ای سنتی ایرانی، آسیا، افریقا و حتی بعضی کشورهای اروپایی هستند. همچنین سفال‌های شیشه‌ای و ظرف‌های شاه‌ عباسی به حوزه‌ خلیج‌فارس، امارات و قطر صادر می‌شود.
عراق، ترکمنستان، امارات، کویت، جمهوری آذربایجان، روسیه، ارمنستان، افغانستان، گرجستان، کانادا، ‌انگلیس، فرانسه، لبنان، ازبکستان، ‌ژاپن، ‌استرالیا، ‌افریقای جنوبی، ایتالیا، ‌سوئد، ‌کنیا، ‌ماداگاسکار، نیجریه، نیوزیلند، ‌پاکستان، تایلند، ‌ترکیه و آلمان نیز بازارهای مناسبی برای ظرف‌های شیشه‌ای سنتی به‌شمار می‌روند.
اما عمده صادرات شیشه ایران به کشورهای همسایه است. یکی از کلیدی‌ترین بازارهای هدف ایران برای صادرات محصولات شیشه و آینه، کشور هند است و روند افزایشی این سهم در بازار شیشه هند، موجب شده دولت این کشور با هدف حمایت از تولیدکنندگان هندی، به اعمال مقررات ضد دامپینگ روی بیاورد.

 

صادرات شیشه به عراق

صادرات شیشه به عراق، ثبات و امنیت اقتصادی و افزایش نرخ کالاهای وارداتی علل عمده صادرات ایران به کشور عراق است. یکی از بهترین ابزار برای توسعه اقتصاد و توسعه صنعت افزایش صادرات است. بصره عراق نزدیک‌ترین بازار صادراتی به ایران و فاصله آن تا آبادان ۲۰ کیلومتر است که نزدیکی مرز بصره به ایران، صادرات به عراق را تسهیل می‌کند که جزو مزیت‌های مهم صادراتی به عراق از سوی ایران به‌شمار می‌رود.
 از این‌رو برای نفوذ کالا به بازار هدف علاوه بر نرخ به شاخص تولید برای بازار، مکان‌یابی توزیع، نوع و شکل قابل ارائه محصول، انجام روش‌های ترویجی و تبلیغاتی و انجام سرمایه‌گذاری مشترک، باید توجه ویژه شود.
با توجه به شروع بازسازی‌های عمرانی در عراق می‌توانیم در صنایع مختلف ساختمانی اعم از شیشه، کاشی و سرامیک، سنگ و... صادرات داشته باشیم. در بخش صنایع ساختمانی همچنان ۵۰ درصد ظرفیت قابل صدور کالاهای این بخش از ایران به عراق خالی است.

 

صادرات شیشه به ترکیه

در سال‌های گذشته ایران صادرات کالا را به ترکیه افزایش داده است. کشور ترکیه از دیرباز روابط تجاری مطلوبی با ایران داشته است. ترکیه با پذیرفتن قوانین گمرکی اتحادیه اروپا در سال ۱۹۹۶میلادی(۱۳۷۳) و پیوستن به این اتحادیه مراحل جدیدی در مراودات تجاری خود رقم زد.
ترکیه در بحث شیشه و بلور از ایران جلوتر است ولی محصولات شیشه و بلور کشور به واسطه مزیت‌هایی که دارد، در کشور ترکیه عرضه و خوشبختانه از بازار خوبی برخوردار است.
ایران از مزیت‌های فراوانی همچون معادن سیلیس، سوخت ارزان و ماشین‌آلات مدرن برخوردار است که این باعث می‌شود نرخ تمام شده کالا کمتر از کشور‌های دیگر باشد.
 اما در کل ایران در تجارت با ترکیه بیشتر یک کشور خام‌فروش است و کالاهای صنعتی قسمت ناچیز از صادرات ایران به ترکیه را شامل می‌شود.

عناوین برگزیده