به گزارش می متالز، معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: از ۱۰۰ درصد تجارت ایران، ۹۰ درصد تجارت وزنی ایران از طریق دریا انجام می شود و از این مقدار، ۸۱ درصد آن در جنوب کشور صورت می گیرد.
محمدعلی حسن زاده در جلسه بررسی وضعیت قرارداد ترمینال تمام مکانیزه مواد معدنی در چابهار، اظهار داشت: سازمان بنادر رتبه خوبی در سرمایه پذیری بین دستگاه های دولتی دارد و سرمایه گذاران نیز مشتاق و متقاضی سرمایه گذاری در بنادر کشور هستند.
وی گفت: تسری قوانین منطقه آزاد به بنادر چابهار در مجلس شورای اسلامی است که تا چند ماه دیگر در دستور کار قرار خواهد گرفت. همچنین سه وزیر اقتصادی دولت در نامه ای تأکید کرده اند که بحث تسری قوانین و مقررات مناطق آزاد به بندر چابهار از اولویت های توسعه بزرگترین بندر اقیانوسی کشور است.
وی افزود: درصورت تصویب این طرح، کمک های شایانی در حوزه تخفیفات، تسهیلات و مالیات صورت می پذیرد.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی درخصوص نقش بنادر کشور در تجارت ایران بیان کرد: از ۱۰۰ درصد تجارت ایران، ۹۰ درصد تجارت وزنی ایران از طریق دریا انجام می شود و از این مقدار، ۸۱ درصد آن در جنوب کشور صورت می گیرد که درواقع عمده تجارت ما با دنیا از طریق بنادر جنوبی کشور انجام می شود.
همچنین معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوری زاده در جلسه بررسی قراردادهای سرمایه گذاری در بندر چابهار گفت: این سازمان آماده پذیرش طرح های سرمایه گذاری داخلی و خارجی در بندر چابهار است.
وی اشاره به قابلیت های بندر چابهار به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی کشور بیان کرد: این بندر علاوه بر امکاناتی نظیر ترمینال کانتینری و ترمینال چند منظوره، امکان تخلیه و بارگیری فراورده های نفتی را نیز در کوتاه ترین زمان و بالاترین کیفیت دارد.
وی افزود: همچنین ساخت ترمینال مواد معدنی، ترمینال سی ان جی و ال پی جی در این بندر در دستور کار است به گونه ای که عقد قرارداد ترمینال مواد معدنی صورت پذیرفته و سایر طرح های ارائه شده در این بندر در دست بررسی است.
معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوری ادامه داد: امکان ارائه خدمات در بخش های ترانزیتی، کالاهای صادراتی و وارداتی در این بندر وجود دارد که سازمان بنادر و دریانوردی مشوق های خوبی برای سرمایه گذاری در چابهار در نظر گرفته و تخفیف های خوبی برای کالاهایی که از این مسیر جابه جا می شود مدنظر است.
حسن زاده بیان کرد: در بندر چابهار می توان امکانات موقت نگهداری کالاهای صادراتی و وارداتی را در اختیار سرمایه گذاران قرار داد.
وی با بیان این که سازمان بنادر و دریانوردی آماده پذیرش طرح های سرمایه گذاری در بندر چابهار است گفت: طی مدت زمانی که تحریم ها بر کشور حاکم بوده است، در بندر چابهار بیشترین جذب سرمایه گذاری را شاهد بودیم به گونه ای که سال گذشته موفق به جذب بیش از هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی در این بندر شدیم، چراکه این سازمان تسهیلات بیشتری را در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد.
حسن زاده اضافه کرد: لازم است شرکت های سرمایه گذار طرح های خود را به صورت کارشناسی شده ارائه دهند و طرح اجرایی را به خوبی مدیریت کنند تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود، همچنین برای اجرای طرح ها از مشاورانی بهره ببرند که از تخصص کافی برخوردار هستند.
بهروز آقایی؛ مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست از حذف افزایش ۱۰ درصدی سالیانه اجاره ثابت و برداشتن تعهد بار و عدم تحمیل هزینه به سرمایه گذاران خبر داد و گفت: بندر چابهار تنها بندری است که اپراتور خارجی در آن فعالیت دارد و با بهترین کیفیت و کوتاه ترین زمان عملیات تخلیه و بارگیری در این بندر صورت می پذیرد.
وی با بیان این که هیچ محدودیتی از نظر سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران در بندر چابهار وجود ندارد افزود: این بندر با ارائه بسته های تشویقی مناسب از سرمایهگذاران داخلی و خارجی استقبال می کند.
آقایی با اشاره به توافق نامه سه جانبه چابهار گفت: این توافق نامه بین جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و هندوستان به امضا رسیده و در حال حاضر عملیاتی است و امکان پیوستن دیگر کشورها به آن نیز وجود دارد.