به گزارش می متالز، برنامه رونق تولید در سالجاری درحالی است که با بررسی آمار و دادههای اعلام شده از وضعیت بنگاههای تولیدی این نکته نمایان میشود که درحالحاضر بخش صنعت با چالشهای بسیاری روبهرو است که این بخش را در وضعیت رکود قرار داده است. با این شرایط وزارت صنعت، معدن و تجارت علاوه بر برنامهریزی برای خروج بنگاههای تولیدی از رکود، موظف به بازگرداندن رونق به بخش صنعت نیز شده است.
برای تحقق این الزام، تاکنون پیششرطهای بسیاری از سوی متولیان دولتی اعلام شده که بسیاری از آنها به رفع موانع تولید باز میگردد، اما در کنار این پیششرطها، وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است بنگاههای تولیدی برای رسیدن به رونق تولید نیازمند تحریک تقاضا هستند. افزایش صادرات یکی دیگر از مواردی است که رضا رحمانی معتقد است میتواند مسیری برای رونق تولید باشد. در گفتوگویی اختصاصی با وزیر صنعت، معدن و تجارت راههای رسیدن به رونق بنگاههای تولیدی را بررسی کرده ایم. رحمانی در این گفتوگو علاوه بر شرایط رسیدن به طرح رونق تولید، درخصوص راههای رسیدن به رشد تولید در خودروسازی نیز بر این نکته تاکید کرد که خودروسازان در ماههای پایانی سال گذشته توانستند به تولید ۹۵۰ هزار دستگاه خودرو دست پیدا کنند و با این شرایط تحقق تولید یک میلیون و ۲۰۰هزار دستگاه خودرو که برای سالجاری پیشبینی شده است، چندان دور از ذهن نخواهد بود.
اینکه در تولید محصولات نفتی ما افت داریم، با توجه به اینکه این بخش بیشترین تاثیر را از شرایط بینالمللی و روابط خارجی و مباحثی مثل تحریم و... میگیرد بحثی نیست، اما در حوزه تولید و ساخت صنعتی و معدنی با توجه به برنامهریزی که صورت گرفته، میتوان گفت که رشد در این بخش قابل تحقق است و اجرای طرح رونق تولید برای این بخش قابل پیشبینی است. ما در کشور ظرفیتهای خوبی داریم، اما درحالحاضر بخشی از ظرفیتهای موجود در بنگاههای تولیدی غیرفعال است که میتوان شرایط را برای فعال کردن این ظرفیتها ایجاد کرد.
تحریک تقاضا لازمه تحقق فعالسازی ظرفیت بنگاههای تولیدی است، آن هم بیشتر تقاضای خارجی که با افزایش صادرات این امر باید رخ دهد. تحلیل ما این است که اگر بخواهیم توسعه و رونق تولید داشته باشیم و حتی تولید را توسعه دهیم، حتما باید به صادرات غیرنفتی بهعنوان یک الزام اصلی توجه کنیم و این قابل تحقق و شدنی است. اجرایی کردن این روش میتواند در همان عدد رشد ما هم تاثیر بگذارد. از سوی دیگر، ما در حوزههای دیگر نیز برنامههایی را برای سالجاری در دستور کار قرار دادهایم که در این خصوص میتوان به بخش مسکن اشاره کرد. متاسفانه سیلی که رخ داد، خسارات بسیاری به همراه داشت که این امر موجب شد تا در سالجاری برنامه نوسازی این مناطق نیز در دستور کار قرار گیرد. این حادثه موجب شد تا برنامههای مختلفی که دولت در صنعت ساختمان دارد، امسال فعال شود. در کنار موارد مذکور یکی از پیشرانهای اصلی ما صنعت ساختمان است. در کنار تمام مواردی که پیشبینی شده در کنار برنامههایی که برای صادرات در نظر گرفتهایم، باید معادن را نیز فعال کنیم، چراکه این بخش یکی از پیشرانهای اصلی رشد محسوب میشود. با توجه به مجموع برنامههایی که در نظرگرفته شده، میتوان امیدوار بود که بتوان آن تحرک لازم را در گروه صنعت ایجاد کرد.
تعدد قوانین در حوزه صادرات چندان نیست. بهتر است با صراحت صحبت کنیم؛ در این خصوص به دوستانی که صادرکننده هستند، توصیه میکنیم که بیشتر به سمت صادرات محصولاتی بروند که مازاد بر تولید داخل است، نه کالاهایی که مورد مصرف عموم است. ما درحالحاضر در کشورمان دو و نیم برابر مصرفمان تولید فولاد داریم و دو برابر مصرف داخلی تولید پتروشیمی. از سوی دیگر، در اکثر صنایع ظرفیت تولید مازاد داریم، مانند سیمان، کاشی و سرامیک، فرش، موکت؛ ما باید روی صادرات این محصولات منتخب صنعتی برنامهریزی کنیم. حالا درخصوص برخی کالاهای خاص (شاید تعدادی انگشتشمار) بهطور مثال سیبزمینی، پیاز یا بعضی کالاهایی که مورد مصرف است باید برنامهریزی کنیم. در واقع باید تولیدمان بیشتر از مصرفمان باشد تا بتوانیم صادرات انجام دهیم. اگر بخواهیم بازارهای صادراتیمان را در آینده از دست ندهیم، باید روی انتخاب اقلام هم دقت کنیم؛ بهطور مثال در صورتی که ما صادرات کاشی و سرامیک را در دستور قرار دهیم، با توجه به اینکه اکثر کشورهای اطراف ما درحالحاضر به این کالا نیاز دارند بهطور حتم این صادرات دوام خواهد داشت و میتواند توسعه پیدا کند و ارزآوری و درآمد مناسبی هم برای کشور خواهد داشت.
ما در صنایعی که مرتبط با صنعت ساختمان است، رشد منفی داشتیم. دلیل آن هم مشخص است؛ به همین دلیل هم امسال دولت رونق ساختمان و توسعه تولید مسکن را در برنامههای خود قرار داده است. صنایعی مثل لوازم خانگی نیز از جمله صنایعی است که میتوانست توسعه پیدا کند. حتما یک جاهایی یا کار ما ایراد داشته یا یک کموکاستیهایی بوده است که اینها را باید جبران کنیم. بهنظر من در لوازم خانگی هم ظرفیت خوبی داریم و هم به سطح کیفی خوبی رسیدهایم و هم اینکه با توجه به قیمت ارز قابلیت صادراتی خوبی برای این صنعت ایجاد شده است. درخصوص مشکلات این صنعت جلساتی نیز با خود تشکلهای مرتبط برگزار کردیم؛ فعالان این صنعت هم انصافا انگیزه دارند. یک قول و قرارهایی هم با هم گذاشتیم. از سوی دیگر، اصلاحات و زمینههایی برای این صنعت لازم است؛ ولی در هر حال در این بخش افت تولید قابلپذیرش نیست. در صورتی که این بخش در تامین مواد اولیهشان مشکل دارند یا در بخشهای دیگر با چالش مواجه شدهاند، لازم است همه پای کار بیایند. در حوزه پوشاک نیز وضعمان بهتر میتواند باشد. امکان تولید خوبی در بازار داخلی داریم و صادرات هم میتواند انجام شود. در برخی رشتهها شرایط متفاوت است؛ مثلا قطعهسازی میتواند صادرات انجام بدهد. سایر صنایع را نیز آنالیز کردیم و روی آن تحلیل شده و درحال برنامهریزی و پیگیری هستیم.
ما قبل از شروع سالجدید که مشکلمان بیشتر از الان بود،[سقف] تولید ۹۵۰هزار دستگاه خودرو سواری را رد کردیم، پس تولید یک میلیون و ۲۰۰هزار دستگاه غیرواقعی نمیتواند باشد. از سوی دیگر، ما سابقا تولید یک میلیون و ۶۰۰هزار دستگاه خودرو را هم داشتهایم و به راحتی میتوانیم این تولید را محقق کنیم، به شرطی که به توان خودمان اعتماد کنیم. یکی از برنامهها برای سالجاری افزایش ساخت داخل است؛ بالاخره تولید برخی مدلهای خودرو را نخواهیم داشت، البته این خودروها تیراژ کمی داشتند.
بله؛ قاعدتا باید بپذیریم در مقابل برندهایی که حذف شدهاند باید تیراژ سایر مدلها را افزایش دهیم و ما هم روی این برنامهریزی کردهایم. این کار هم موجب فعال شدن قطعهسازان میشود و هم اینکه خودش میتواند نیازهای مردم را رفع کند و این صنعت هم رونق بگیرد. من نگران نیستم؛ یعنی میتوانیم تولید کنیم.
بله؛ ما الان دنبال محصولات جدید هستیم.
بحثهایی در این خصوص صورت گرفته است. خوشبختانه ما با کشورهای مختلف که امکان همکاری هست، درحال مذاکره هستیم. بخشخصوصی نیز مذاکراتی با برخی کشورها داشته و درحال مذاکره برای انتقال برخی از برندها است.
ما پکیجی برای خودرو تدوین کردهایم که باید بهطور کامل اجرایی شود. یکی از این موارد به واگذاری اموال مربوط میشود که قرار است در سه مرحله اجرایی شود و ما در اجرای آن بسیار جدی هستیم. مرحله اول واگذاری اموال غیرتولیدی است، مرحله دوم به واگذاری شرکتهای تابعه خودروسازان مربوط میشود و در مرحله سوم هم واگذاری خود این شرکتها است. این یک برنامه دوساله است که حتما در سال ۹۸ و ۹۹ انجام خواهد شد.
بعید میدانم راه فراری داشته باشند. در کنار این اقدامات، برنامه اصلاحات ساختاری ر ا نیز داریم. توسعه ساخت داخل، افزایش تیراژ و کیفیت هم برنامههای دیگر است. من فکر میکنم خودروسازان هم حس کردند که بعد از این، بازار محدود و بسته نخواهد بود.
نوسانات ارز و و مواردی از این دست در ماههای گذشته بر این وضع تاثیر داشته است. قاعدتا فرمول پیشبینی شده برای قیمتگذاری جواب داده هر چند هنوز کامل نشده و در آینده نتیجه بهتری از این روش خواهیم گرفت.
قیمتگذاری باید به این سمت برود؛ اما این نکته را نیز باید در نظر گرفت زمانی که تیراژ تولید بهعنوان یکی از پارامترهای اصلی ۷۰ درصد از برنامه عقب بود؛ بهطور طبیعی این روش جوابگو نخواهد بود، اما درحالحاضر که تولید بیشتر شده، آثار این روش نمایان خواهد شد.
سبد تولید محصولات پتروشیمی ما دو برابر مصرفمان است. ما در بعضی گریدهای خاص مشکل داریم. اینکه مشکلات بوده همهاش به برنامهریزی ما و عملکرد بورس کالا برمیگردد. حتما این اصلاح خواهد شد و شروع شده، آمارهای غیرواقعی از سیستم حذف میشود و تعلیق میشوند، واحدهایی که فعال نیستند، نباید بیایند متقاضی خرید مواد باشند. در گذشته اطلاعات ناقص بوده ولی الان اطلاعات ما کامل شده است. لینکهایی را هم با دستگاههای دیگر ایجاد میکنیم تا تبادل اطلاعات صورت گیرد. این را حتما بدانند که ما در این قضیه جدی هستیم و واقعا سیستم برخورد خواهد کرد. هیچکس حق ندارد اگر تولیدکننده نیست، مواد اولیه بگیرد. بورس هم باید این را بداند؛ بورس کالا همه جای دنیا برای جلوگیری از دلالی و رانت است. اگر نتوانند شرایطی ایجاد کنند که فارغ از دلالی، مواد اولیه واحدها به سهولت و به قیمت عادلانه در دسترسشان قرار بگیرد، حتما من آن موقع تصمیمات لازم را از طریق مراجع ذیربط پیگیری خواهم کرد.