تاریخ: ۰۹ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۳۸
بازدید: ۱۷۹
کد خبر: ۴۳۱۶۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نقشه نیمروز بورس یکشنبه( 9 تیر) / عبور موقت بورس از کانال جدید

می متالز - شاخص سهام طی معاملات امروز هم به روند صعودی خود ادامه داد و حتی به صورت موقت به کانال 250 هزار واحدی راه یافت.
نقشه نیمروز بورس یکشنبه( 9 تیر) / عبور موقت بورس از کانال جدید

به گزارش می متالز، سیگنال‌های مساعدی از حواشی نشست گروه 20 و همچنین گشایش محدود خط اعتباری از سوی اروپا که طی دو روز پایانی هفته قبل ارسال شد، به کمک گزارش‌های عملکردی آمد که از هفته قبل ترافیک سنگینی روی کدال ایجاد کرده بود. با وجود این، همزمان با تداوم روند رو به رشد قیمت‌ها، فروشندگان بالقوه عمدتا به انگیزه شناسایی سود در سمت عرضه فعال شدند و شاخص را در نیمه دوم معاملات تحت فشار گذاشتند. به نظر می‌رسد انتظار برای بازگشایی بازار جهانی زمینه‌ساز چنین روندی در تالار شیشه ای شده است.

 بازار سهام معاملات امروز را در شرایطی آغاز کرد که بازار جهانی ضمن دریافت اخبار مساعد در تعطیلی به سر می‌برد. با وجود این، وضع مطلوب سهام از منظر بنیادی و روند فزاینده جریان گزارش‌دهی شرکت‌های بورسی سبب شد تا سمت تقاضا همچون هفته گذشته با غلبه بر فروشندگان شاخص کل را به ثبت رکوردهای تازه‌ای هدایت کند. در معاملات ابتدایی امروز شاخص کل ضمن رشد حدود 1600 واحدی، به صورت مقطعی به رکورد تازه 250 هزار واحد دست یافت. اغلب نمادهای بزرگ اعم از فولاد، فملی و دیگر نمادهای بزرگ پتروشیمی روند مثبت خود را در آغاز معاملات تداوم بخشیدند و در این پیشروی نقش شایان توجهی داشت. اما در ادامه قیمت‌ها با فشار عرضه عقب‌نشینی کردند و در مواردی به محدوده منفی بازگشتند. این روند در برخی از گروه‌ها که از همان ابتدا از تقاضای نسبتا قدرتمندی برخوردار نبودند شدت بیشتری داشت.

لحظه‌شماری برای بازگشایی بازار جهانی

بخش عمده فشارهای کاهنده بر شاخص به واسطه اصلاح قیمت در نماد شرکت‌های بزرگ کالایی نظیر فولاد یا  پارسان صورت گرفته است. اگرچه معاملات این گروه‌ها روند نسبتا متعادلی را طی می‌کند اما قیمت‌ها در معاملات امروز پس از ثبت بازدهی‌های اخیر به طور متوسط میل به افول دارند. این روند در نمادهای بزرگ گروه فلزات و پتروشیمی و کانه‌های معدنی به خوبی قابل مشاهده است. علاوه بر وجود انگیزه برای شناسایی سود در بین برخی از سهامداران، به نظر می‌رسد متقاضیان نیز بیشتر منتظر بازگشایی بازار جهانی و آغاز دوباره معاملات پس از اخبار مساعد پایان هفته اخیر هستند. به بیان دیگر، بازگشایی این هفته بازار جهانی غالبا متاثر از حواشی نشست گروه 20، تعلیق جنگ تعرفه‌‌ای بین چین و آمریکا و همچنین رفع برخی اختلافات بین این دو کشور پی گرفته خواهد شد. از طرفی، تاکید اعضای توافق کاهش تولید اوپک و متحدانش سبب شد بازار نفت نیز از این نشست منتفع شود. برآیند این رویدادها این انتظار را به وجود آورده که بازار جهانی که از هفته قبل به استقبال رفع اختلافات تجاری چین و آمریکا رفته بود روند مثبت خود را تداوم بخشد.

رقابت معکوس دو صنعت

در معاملات امروز سهام گروه خودرو با صنعت سیمان در جذب پول‌ها رقابت نزدیکی را رقم زدند. در واقع، یک‌چهارم از ارزش هزار میلیارد تومانی معاملات امروز در این دو گروه دست به دست شد و در این رقابت تنگاتنگ، خودرویی‌ها در نیم ساعت پایانی به میزان اندکی در جذب جریان نقدینگی جلوتر افتادند. با وجود این، متوسط قیمت در این دو صنعت روند معکوسی را تجربه می‌کند. سهام گروه سیمانی که از هفته گذشته با خبر افزایش 37 درصدی نرخ فروش به طور دسته‌جمعی رشد کرده بودند، امروز نیز متاثر از همین خبر در قریب به اتفاق نمادها ضمن رشد قیمت از صف‌های طولانی خرید برخوردار شدند.

در نقطه مقابل، سهام گروه خودرویی گردش بالای وجوه را به واسطه حجم سنگین فروش تجربه می‌کنند. علاوه بر فشار  قابل ملاحظه فروش در قطعه‌سازان این صنعت، نمادهای بزرگ این گروه نظیر ایران‌خودرو و سایپا نیز با عرضه سنگین دست‌وپنجه نرم می‌کنند و در ساعت پایانی معاملات ضمن تحمل صف فروش در پایین‌ترین سطوح مجاز قیمت معامله می‌شوند.

عناوین برگزیده