تاریخ: ۱۰ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۰۶
بازدید: ۱۵۲
کد خبر: ۴۳۲۰۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل ذوب آهن اصفهان به مناسبت روز صنعت و معدن عنوان کرد:

دستاوردهای ذوب آهن اصفهان در دوران تحریم میراثی ماندگار برای آیندگان است

می متالز - به مناسبت ۱۰ تیر روز صنعت و معدن در گفت‌وگو با منصور یزدی‌زاده مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان دستاوردهای نخستین تولیدکننده فولاد کشور در دوران تحریم، اهمیت حمایت همه‌جانبه مسئولان از به ظرفیت رسیدن تولید در این کارخانه بزرگ، فعالیت تخصصی در حیطه معدن با نگاه به آینده و مباحث اینچنینی را موردکنکاش قرار دادیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.
دستاوردهای ذوب آهن اصفهان در دوران تحریم میراثی ماندگار برای آیندگان است

به گزارش می متالز، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: حدود ۴۰ سال است که با تحریم‌های ظالمانه غرب روبه‌رو هستیم و شدت آن در این سال‌ها متفاوت بوده است. در این دوران سخت که فشارهای اقتصادی بسیاری از بخش‌های کشور ازجمله صنعت فولاد را تحت‌شعاع قرار داده بود، ذوب آهن اصفهان با همت و تلاش شبانه‌روزی کارکنان و سایر مجموعه‌هایی که در این زمینه مسئولیت دارند، همچون گذشته طرح‌ها و پروژه‌های ملی بسیاری را به بهره‌برداری رساند و تلخی تحریم‌ها را به شیرینی ایستادگی تبدیل کرد.

 

تولید ریل در دوران تحریم به ثمر نشست

یزدی‌زاده افزود: تولید محصول استراتژیک ریل با ارزش‌افزوده بالا در ایران که در گذشته آرزویی بیش نبود، در دوران تحریم به همت پولادمردان ذوب آهن اصفهان به ثمر نشست؛ طرح تزریق پودر زغال به روش کوره بلند (PCI) که هم‌اکنون مراحل پایانی را سپری می‌کند، ریومپینگ ایستگاه ۷ ریخته‌گری بدون حضور کارشناسان خارجی، افزایش آمار صادرات محصولات، رکوردهای مستمر تولید و... دستاوردهای بسیار بزرگی است که در دوران تحریم در کارنامه پرافتخار ذوب آهن اصفهان ثبت شد و میراثی ماندگار برای آیندگان به‌شمار می‌رود.

 

پای آرمان‌های‌مان مجدانه ایستاده‌ایم

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان ادامه داد: تحریم‌ها تا حدودی هزینه صادرات محصولات را افزایش داد اما کشوری که می‌خواهد پای آرمان‌هایش بایستد، باید هزینه‌هایی را به ازای آنچه می‌خواهد به‌دست آورد، داشته باشد که این در مقابل آرمان‌هایش چیزی نیست و از این دوران نیز با همدلی و هم‌افزایی همه بخش‌ها عبور خواهیم کرد.

 

اهمیت استراتژی مدون برای تولید و صادرات در صنعت فولاد

این مقام مسئول تصریح کرد: برخی از کارشناسان می‌گویند کشورهایی مانند برزیل، استرالیا و... رقم‌های بالایی از صادرات سنگ‌آهن را از آن خود کرده‌اند. در این‌باره باید گفت این کشورها با وجود وسعت بسیار و دارا بودن معادن گسترده، استراتژی مدونی برای تولید و صادرات خود مشخص کرده‌اند و بر پایه آن حرکت می‌کنند. چین با آن عظمت به عنوان قطب دوم صنعتی جهان پس از امریکا، مواد اولیه را از کشورهای دیگر وارد می‌کند. همین کشور در سال‌های گذشته لجن کانورتر موجود در سایت هواشناسی را خریداری کرد که پس از بررسی‌ها در این‌باره پروژه آبگیری از لجن کانورتر به روش بی‌اُ‌تی تعریف و با موفقیت عملیاتی شد، ضمن اینکه این محصول به چرخه تولید بازگشت.

 

ضرورت توجه به فعالیت تخصصی در حیطه معدن

یزدی‌زاده ادامه داد: اگر در شرایط فعلی صادراتی انجام نشود، تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ بعید است محقق شود. در دورانی که در شرکت ملی فولاد بودم به اتفاق همکاران گزارش مشروح در این زمینه تهیه شد که برای سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال شد. با شرایط فعلی حدود سال ۱۴۱۰ شاید سنگ آهنی برای تولید نداشته باشیم و به یک واردکننده این ماده معدنی استراتژیک تبدیل شویم، زیرا معادن به جای اینکه در عمق فعال باشند و اکتشافات جدید را به بهره‌برداری برسانند، از حیطه تخصصی فرآیندهای معدنی فاصله گرفته‌اند و به سمت تولید شمش و محصولات فولادی گرایش پیدا کرده‌اند و این نشان می‌دهد که متاسفانه استراتژی مشخصی در این زمینه وجود ندارد و به بیراهه رفته‌ایم.

 

با صادرات سنگ آهن منافع بلندمدت فدای منافع کوتاه‌مدت می‌شود

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان خاطرنشان کرد: صادرات سنگ آهن در کشوری که این ماده معدنی یکی از اجزای اصلی فرآیند تولیدش است، هیچ توجیهی ندارد. متاسفانه منافع بلندمدت، فدای منافع کوتاه‌مدت می‌شود. سنگ آهنی که جزو انفال است، به همه مردم تعلق دارد و مجوز بهره‌برداری از معادن آن صادر شده تا اشتغال‌زایی ایجاد شود و همگان از ارزش‌آفرینی آن بهره‌مند شوند، صادر می‌شود و مردم و صنایع کشور که اقتصاد منهای نفت را باید تحقق بخشند، از سود آن بی‌بهره می‌مانند. یزدی‌زاده بیان کرد: چندی پیش در مذاکراتی که با سرقینی معاون معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت داشتیم، وی اظهار کرد، تنها تولیدکنندگان مجوز صادرات محصولات فولادی را دارند و ارز حاصل از آن هم باید به چرخه تولید بازگردد. وی بیان کرد: صادرات نهاده‌های معدنی مانند سنگ آهن از سود سرشاری برخوردار است و همین عامل سبب گرایش معادن به صادرات این مواد معدنی استراتژیک شده است. امیدواریم وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی این موضوع هرچه سریع‌تر اقدام اساسی در این زمینه داشته باشد.

 

مادر صنعت فولاد کشور مستحق بی‌مهری نیست

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت تولید در ذوب آهن اصفهان اشاره و اظهار کرد: این شرکت بزرگ ظرفیت تولید ۴ میلیون تن چدن با ۳ کوره را دارد. در این زمینه به ۶ میلیون تن مواد آهن‌دار شامل سنگ‌آهن دانه‌بندی و کنسانتره و گندله نیاز داریم. اکنون شرکتی که از این ظرفیت تولید برخوردار است، تخصص و دانش فنی نیروی انسانی‌اش به عنوان مادر صنعت فولاد کشور زبانزد است، زیرساخت‌های لازم را دارد و در یک جمله آماده درنوردیدن مرزهای تولید است، به دلیل نداشتن معادنی که روزی مدیریت آنها را برعهده داشت با نیمی از ظرفیت تولید فعال است که درواقع سزاوار این بی‌مهری‌ها نیست. مدیرعامل ذوب آهن اصفهان افزود: تلاش ما در یک سال گذشته بر این موضوع متمرکز بوده است که بتوانیم جدا شدن معادن از ذوب آهن و تاثیر منفی آن بر روند تولید این شرکت بزرگ را برای دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت شفاف کنیم.
حق ذوب آهن اصفهان به عنوان نخستین تولیدکننده فولاد در کشور فراتر از این است که به دلیل نداشتن مواد اولیه نتواند تمام ظرفیت خود را فعال کند. یزدی‌زاده درباره انسجام میان تولیدکنندگان فولاد برای نرخ نیز افزود: تلاش‌های بسیاری ازسوی انجمن تولیدکنندگان فولاد شد اما همه شرکت‌های فولادی به‌طور مستمر به آن عمل نکردند. درحال‌حاضر نیز تعداد شرکت‌های فولادی بسیار افزایش یافته است. زمانی که محصولات فولادی شرکت‌ها در بورس عرضه شود، شفافیت موجود اجازه نمی‌دهد که تغییر انفرادی ایجاد شود. وی در ادامه به نبود توازن بین زیرساخت‌ها و توسعه زنجیره فولاد اشاره کرد و گفت: هرسال نیاز است حدود ۶۰۰ میلیون یورو فقط سرمایه‌گذاری ارزی در زیرساخت‌ها انجام شود که عدد قابل‌توجهی است و برنامه‌ریزی دقیقی می‌طلبد و اگر انجام نشود در افق ۱۴۰۴ اگرچه ظرفیت‌سازی در فولاد، گندله و دی‌آر‌ای شاید اتفاق بیفتد، ولی در حوزه سنگ آهن و کنسانتره با مشکل روبه‌رو می‌شویم. ضمن اینکه شاهد چالش‌هایی در زمینه زیرساخت‌ها خواهیم بود. مدیرعامل ذوب آهن اصفهان تصریح کرد: تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالا و متفاوت از سایر فولادسازها مانند ریل که هم‌اکنون در نورد ۶۵۰ تولید می‌شود، در دست اقدام است. تکمیل سبد تیرآهن‌های H و I و تولید فولادهای صنعتی نیز از سایر طرح‌های تولید ذوب آهن اصفهان است.

 

صنعت فولاد کشور با ذوب آهن اصفهان شکل گرفت، رشد کرد و شکوفا شد

یزدی‌زاده گفت: صنعت فولاد کشور با ذوب آهن اصفهان شکل گرفت، رشد کرد و شکوفا شد؛ شرکتی که مسئولان کشور در رده‌های مختلف مدیریتی در کلام‌شان اذعان می‌کنند، دورانی از خدمت و تحصیل خود را در این دانشگاه بزرگ صنعتی سپری کردند و عنوان می‌کنند که عصاره اندوخته‌های‌شان در این شناسنامه صنعت فولاد کشور را به عنوان دستاوردی ارزشمند در مدیریت‌شان به کار می‌گیرند. امید است با یاری پروردگار متعال، همراهی مسئولان و تلاش و همدلی کارکنان، این صنعت متولی صنایع کشور روزبه‌روز موفقیت‌های بیشتری را در کارنامه صنعت فولاد کشور ثبت کند.

عناوین برگزیده