تاریخ: ۰۸ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۱۱
بازدید: ۳۰۱
کد خبر: ۴۳۳۸۸
سرویس خبر : زمین شناسی
در گزارش سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی به مناسبت روز صنعت و معدن اعلام شد؛

آغاز 24 پروژه نقشه‌های زمین‌شناسی در مقیاس‌های 1:25000 و 1:50000 در 3 ماهه نخست امسال

می متالز - سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران در 3 ماهه نخست امسال، ۲۴ پروژه نقشه‌های زمین‌شناسی را در مقیاس‌های 1:25000 و 1:50000 در مناطق مختلف ایران بر اساس اولویت زون‌های اکتشافی آغاز کرد.
آغاز 24 پروژه نقشه‌های زمین‌شناسی در مقیاس‌های 1:25000 و 1:50000 در 3 ماهه نخست امسال

به گزارش می متالز، آغاز پروژه تهیه نقشه زمین‌شناسی یکپارچه تهران بزرگ در مقیاس 1:50000 و ادامه تهیه و تکمیل 151 پروژه نقشه‌های زمین‌شناسی در دست انجام با مقیاس‌های 1:25000 و1:100000 از دیگر اقدامات انجام شده این سازمان در حوزه مطالعات و بررسی‌های زمین‌شناسی در در سه ماهه نخست سال 1398 بوده است.

در این مدت طرح مطالعات منابع آب کارستی با اولویت تکمیل استان کرمانشاه و اجرای طرح در استانهای بوشهر و کردستان تداوم یافت و دستورالعمل جامع و واحد مطالعات منابع آب کارست در کشور تدوین شد.

 

آغاز تهیه اطلس ملی فرونشست کشور

همچنین کار تهیه اطلس ملی فرونشست کشور آغاز شد و نقشه آسیب‌پذیری سیل کشور با توجه به یافته‌های سیل اخیر در دست بازبینی و به روزرسانی قرار گرفت.

بازسازی ایستگاه پیش­نشانگر شمال تهران، تهیه گزارش جامع پایش آتشفشان دماوند، برداشت‌های تکمیلی و سایت‌یابی احداث شهر در منطقه حسین‌آباد کالپوش سمنان، برداشت تکمیلی آثار گسیختگی گسل­ها در سطح کشور به منظور کاربرد در طرح تدقیق گسل­ها از دیگر اقدامات انجام شده در این بازه زمانی بوده است.

همچنین در 3 ماهه اول امسال تدوین طرح جامع مطالعات زمین‌شناسی دریایی در جنوب و شروع تدوین طرح برای دریای‌خزر و سواحل شمالی و برداشت­های لرزه‌ای کم عمق در کانال­های کشتیرانی خورموسی در بندر امام خمینی در دستور کار قرار گرفت.

در این مدت، تهیه نقشه‌های ژئوشیمی­رسوبی و آلاینده­های زیست­محیطی در مقیاس‌ 1:50000 سواحل و پهنه آبی شمال کشور و تهیه نقشه‌های رسوب­شناسی در مقیاس‌ 1:50000 سواحل و پهنه آبی شمال کشور نیز آغاز شد.

گفتنی است، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور به عنوان یک مجموعه حاکمیتی- تخصصی و بازوی اجرایی وزارت صنعت، معدن و تجارت در آغاز چرخه معدنکاری است که با در اختیار داشتن مزیت‌های رقابتی مناسب از جمله بهره‌گیری از توان تخصصی و نیروهای ارزشمند متخصص، دسترسی به فناوری‌های روز دنیا، گستردگی مراکز فعالیتی مناسب در سطح کشور و همچنین حضور در مجامع علمی بین‌المللی قادر به ارتقای سهم بخش معدن در حوزه علوم زمین و کشف ذخایرمعدنی است.

این سازمان دو برنامه مهم شناسایی مواد معدنی با هدف ایجاد ارزش افزوده و تولید ثروت ملی و همچنین شناسایی مخاطرات با هدف جلوگیری از زیان‌های اقتصادی- اجتماعی و هدر رفت ثروت ملی را دنبال می‌کند که در صورت توجه ویژه به این پتانسیل‌ها تاثیرات مهمی را در توسعه اهداف پیش رو خواهد داشت.

عناوین برگزیده