تاریخ: ۱۲ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۲۸
بازدید: ۱۸۹
کد خبر: ۴۳۴۴۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اجرای 11 طرح بزرگ صنعتی در قزوین / افزایش 26 درصدی صادرات استان قزوین

می متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین از اجرای ۱۱ طرح بزرگ صنعتی در استان خبر داد که مهم‌ترین آن صنایع معدن مس طارم با ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی است.
اجرای 11 طرح بزرگ صنعتی در قزوین / افزایش 26 درصدی صادرات استان قزوین

به گزارش می متالز، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین از اجرای ۱۱ طرح بزرگ صنعتی در استان خبر داد که مهم‌ترین آن صنایع معدن مس طارم با ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی است.
سعید نبیل در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان قزوین به مناسبت روز ملی صنعت و معدن گفت: ما در یک جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم و در این فضا همراهی و همدلی و ایجاد امید مهم‌ترین اصل برای حفظ داشته‌ها و پیشرفت در حوزه‌های تولید و سرمایه گذاری است.

نبیل با اشاره به نامگذاری سال جاری با عنوان «سال رونق تولید» گفت: وزارت صمت به همین منظور ۷ سرفصل کلی فعالیت برای این سال مشخص کرده است که توسعه تولید و تأمین ساخت داخل نخستین محوری است که از سوی سازمان صمت اعلام و برنامه‌ها و برش‌های استانی برای آن تعیین شده است.

وی گفت: این محور با ۱۰ برنامه در استان اجرایی می‌شود و با مسائلی نظیر جذب سرمایه، سرمایه گذاری‌های جدید، توسعه خوشه‌های صنعتی، راه اندازی واحدهای غیر فعال، نظارت بر عملکردها و بهره برداری واحدهای خدمات فنی مهندسی در این محور پیگیری می‌شود.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان قزوین افزود: ایجاد شرایطی برای بهبود فضای کسب و کار مرتبط با بخش صنعت و معدن محور سومی است که با ۳ برنامه صدور نماد، کارگاه‌های آموزشی و برگزاری دوره‌های تخصصی در قزوین اجرا شده است.

نبیل افزود: توانمند سازی شرکت‌های دانش بنیان و اجرای طرح ملی تات، حمایت از نوآوری و استارت آپ ها و صنایع در محور چهارم در چندین برنامه مورد توجه است.

وی همچنین از برنامه ریزی برای مدیریت بازار و لجستیک در محور پنجم فعالیتی در برنامه‌های رونق تولید امسال خبر داد و بیان کرد: تأمین منابع مالی و توسعه سرمایه گذاری نیز ششمین محور فعالیت است که با چندین برنامه نظیر تسهیل شرایط سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذاری خارجی در این محور پیگیری می‌شود.

نبیل گفت: ما در استان 3 هزار و ۹۹۹ پروانه بهره برداری صنعتی داریم که بخشی از این پروانه‌ها غیر فعال هستند.

وی ادامه داد: این تعداد پروانه موجود ۱۶۲ هزار ظرفیت اشتغال در استان ایجاد کرده است و ۱۰ محصول عمده در استان قزوین از انواع تولیدات شیشه، لوله و اتصالات، ظروف چینی، پروفیل، قطعات خودرو، چرخ خیاطی، شوینده و سی دی و دی وی دی در استان تولید می‌شود.

رئیس صمت قزوین ادامه داد: یک هزار و ۵۶۶ طرح صنعتی در استان قزوین در حال اجرا هستند که بین ۷۰ تا ۹۹ درصد با ۳۳ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در حال اجراست و اشتغال ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر در استان قزوین را ایجاد خواهد کرد.

نبیل با اشاره به طرح‌های مهم صنعتی در استان قزوین افزود: ۱۱ طرح صنعتی مهم و اثرگذار در استان در حال اجراست که مهم‌ترین آن صنایع مس طارم و معدن چیزه با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۸ درصد است و امیدواریم در تابستان امسال به بهره برداری برسد.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت اسمی که برای این مجموعه تعریف شده ۱۰ هزار تن در سال است که ۴۵۰ اشتغال در منطقه محروم را ایجاد می‌کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گفت: این معدن امروز در مرحله تست آزمایشی است و نزدیک به یک هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در این طرح صورت گرفته است و با توجه به فعالیت این صنعت مادر در این بخش می‌تواند صنایع پایین دستی وسیعی برای این منطقه محروم ایجاد کنند.

نبیل عنوان کرد: طرح بزرگ بعدی استان قزوین طرح تولید ورق آلومینیوم با اشتغال بالای ۱۵۰ نفر است که با پیشرفت فیزیکی بالا در حال اجراست.

وی، اجرای شرکت ویتانا با ۵۱۰ نفر اشتغال، طرح پیشروان تأمین ابنیه در شهرستان تاکستان با پیشرفت فیزیکی ۶۳ درصد و اشتغال ۱۶۳ نفر و پردان کارتن با اشتغال ۲۴۰ نفر و طرح توسعه یونیلیور، اجرای یاس دارو با ۴۰ نفر اشتغال، شیمیایی بهداشت و توسعه شرکت خوشگوار و دیوار صنعت مروارید را از دیگر طرح‌های مهم استان قزوین برشمرد.

رئیس سازمان صمت استان گفت: در ۱۲ ماه سال گذشته ۶۰۵ هزار تن صادرات از استان قزوین به ارزش با سهم 4.1 درصد بوده است که به نسبت سال گذشته ۱۲ درصد با ارزش دلار و ۲۶ درصد با محاسبه وزن افزایش داشته است.

نبیل خاطرنشان کرد: مواد غذایی، انواع شیشه‌ها، مواد نفتی و کاشی و سرامیک از مهم‌ترین صادرات استان قزوین بوده است.

وی تاکید کرد: ۱۸۲ پروانه معدنی صادر شده معتبر در استان قزوین با ظرفیت استخراج 7.7 میلیون تن و با اشتغال یک هزار و ۲۰۰ نفر در استان در حال فعالیت هستند.

رئیس صمت استان قزوین افزود: در حوزه فعالیت‌های صادرات ۷۳ مورد کارت بازرگانی در سال گذشته در قزوین صادر شده است که در سه ماهه نخست امسال نیز ۱۷ کارت بازرگانی صادر شده است.

نبیل عنوان کرد: در حوزه پایانه‌های صادراتی دو مجوز در استان صادر شده است که پیشرفت خوبی شاهد بودیم و در مجموعه شمس آذر و خادم در حال اجراست و در حوزه مواد غذایی و فرآورده‌های کشاورزی در حال فعالیت هستند.

وی از کسب رتبه نخست تولید و صادرات مواد شوینده در کشور توسط قزوین خبر داد و گفت: در حوزه تولید و صادرات شیشه‌های دارویی رتبه نخست کشور، کاشی و سرامیک رتبه نخست و تنها تولید کننده و صادر کننده چرخ خیاطی و سی دی و دی وی دی هستیم.

رئیس صمت استان قزوین اظهار کرد: امروز ما صادر کننده عمده محصولات غذایی، کشمش و محصولات پروفیلی در کشور هستیم.

نبیل با اشاره به ۳۷ سرمایه گذاری خارجی در استان قزوین خاطرنشان کرد: ۶۳۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی این واحدهای صنعتی در استان قزوین بوده است و کشورهای افغانستان، آلمان، کره شمالی، سنگاپور، ایتالیا، ترکیه، اتریش، امارات، سوئد، یونان، دانمارک و هلند سرمایه گذاری در استان داشته‌اند.

وی تاکید کرد: سال گذشته با توجه به مشکلات صنایع در قزوین کارگروه رونق تولید با جدیت برگزار و پیگیر مشکلات واحدهای صنعتی استان قزوین بود که پارسال ۱۷ کارگروه فرعی و ۱۳۸ مصوبه از این کارگروه‌ها استخراج شده است که هر کدام توانسته مشکلات واحدهای صنعتی را حل کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین خاطرنشان کرد: در این کارگروه توانستیم رتبه سوم پرداخت تسهیلات را در کشور کسب کنیم.

نبیل یادآور شد: پرداخت تسهیلات بازسازی و نوسازی صنایع رتبه سوم و در بحث اعتباری آن رتبه پنجم کشور را به دست آوردیم.

وی عنوان کرد: عمده تسهیلات ما در ۱۶۷ مورد با ۳۵۸ میلیارد تومان عمدتاً برای رفع مشکلات واحدهای فعال پرداخت شده است.

رئیس صمت قزوین ادامه داد: ۲۲ واحد صنعتی استان قزوین ۵۷ میلیارد تومان تسهیلات نوسازی و بهسازی واحدهای صنعتی استان دریافت کردند.

نبیل افزود: ۵۷ جلسه فرعی، ۲۸۹ مصوبه و ۲۳۶ واحد صنعتی در کارگروه رفع موانع تولید بررسی شده است و تلاش کردیم تا با اجرای این جلسات مشکلات واحدهای تولیدی استان رفع شود.

عناوین برگزیده