تاریخ: ۱۴ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۳۴
بازدید: ۱۷۷
کد خبر: ۴۳۵۴۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
شرکت کنندگان خارجی سومین دوره رقابت ها:

دستاوردهای لیگ ستارگان، فراتر از آموخته های دانشگاهی است

می متااز - لیگ ستارگان بورس در سومین سال برگزاری خود میزبان شرکت کنندگانی از کشورهای عمان، سوریه، عراق (دانشگاه بغداد و بصره) و ترکیه است. افراد حاضر در این تیم ها، طی روزهای گذشته با نحوه خرید و فروش سهام در بازار سرمایه کشورمان آشنا شدند. در این روزها، مفاهیم کلی بازار، بایدها و نبایدهای معاملات نیز برای آنها تشریح شد.
دستاوردهای لیگ ستارگان، فراتر از آموخته های دانشگاهی است

 

به گزارش می متالز، شرعی بودن همه جانبه ابزارها و سهام شرکت ها، حضور طیف مختلفی از شرکت ها در بازارسهام، توسعه ابزارهای مالی، تنوع صنایع و ضریب نفوذ بازار سرمایه در کشور، از جمله موارد مورد توجه این شرکت کنندگان است.

 

 

سرگروه تیم عمانی: حضور شرکت های کوچک و متوسط و استفاده از ابزارهای مالی اسلامی تفاوت بورس مسقط و تهران

در این سفر به مفاهیم جدیدی در مورد ایران رسیدیم و نکات جالبی را در خصوص این کشور، اقتصاد و رفتارهای مالی مردم متوجه شدیم.

یافین الخروصی، سرگروه تیم عمانی شرکت کننده در سومین لیگ ستارگان بورس، در خصوص تفاوت های بورس مسقط و تهران گفت: نکته جالبی که در خصوص بازار سرمایه ایران نظر تیم ما را به خود جلب کرد، قوانین مبتنی بر شریعت و ابزارهای مالی اسلامی رایج در این بازار بود.

عضو ۲۶ ساله تیم عمان ادامه داد: استفاده از ایدئولوژی اسلامی در طراحی ابزارهای مالی اسلامی ایده بسیار جذابی بود. این ابزارها برای بازارهای سرمایه اسلامی یک رویکرد منحصر به فرد است که توسط آن می توان تمامی علایق و سلیقه ها را در بازار تامین کرد.

وی تصریح کرد: نکته جالب دیگر در بازار سرمایه ایران این بود که نه تنها شرکت های بزرگ در این بازار وجود دارند بلکه برای شرکت های متوسط و کوچک هم این امکان وجود دارد تا سهام خود را به صورت عمومی عرضه کرده و در اختیار مردم قرار دهند. نکته ای که در بازار مسقط وجود ندارد.

الخروصی گفت: حضور شرکت های کوچک و متوسط می تواند موجب رشد اقتصاد و گردش مالی مناسب برای تولیدکننده ها شود.

وی در خصوص جلسات آموزشی قبل از شروع رقابت ها اظهار داشت: جلسات زیادی توسط مدرسان حرفه ای و مسلط بر بازار برای تیم های خارجی تشکیل شد و این مدرسان، نکات لازم را به ما آموزش دادند. ما هیچ تجربه ای در خصوص خرید و فروش سهام چه در مسقط چه در کشورهای دیگر نداریم، اما در کلاس های تئوری دانشگاه، درس های بسیاری آموختیم. امیدوارم نخستین تجربه سرمایه گذاری ما در این لیگ، موفقیت آمیز باشد.

این دانشجوی دانشگاه عالی تکنولوژی پادشاهی عمان در خصوص نحوه آشنایی با لیگ ستارگان بورس گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار کشور ایران طی مکاتباتی با بورس مسقط در خصوص این لیگ، اطلاع رسانی های لازم را انجام داد و بورس مسقط نیز در خصوص این لیگ در دانشگاه ها، فراخوان داد. به این ترتیب دانشجویان متعددی برای حضور اعلام آمادگی کردند که در این میان، تیم ما امکان حضور پیدا کرد.

وی در پایان در خصوص پیش بینی نسبت به پیروزی در این لیگ اعلام داشت: با توجه به آموزش هایی که دیدیم به نظر می رسد بتوانیم در میان دیگر رقبای خارجی پیروز شویم اما در میان دانشجویان ایرانی که تبحر کافی در این خصوص دارند، شانس زیادی نداریم.

 

تیم سوری لیگ ستارگان بورس: رویایی برای بازسازی بازار سهام سوریه

دانشجویان سوری شرکت کننده در سومین لیگ ستارگان بورس از رویای خود برای بازسازی بازار مالی سوریه گفتند.

 تیم سوریه با دو دختر دانشجوی ۲۷ ساله و سرپرستی آشنا به بازارهای سرمایه، در لیگ ستارگان بورس شرکت کرده است. هر دو عضو تیم، دانشجوی ارشد حسابداری از دانشگاه دمشق هستند و از آرزوهای خود برای بازسازی دوباره سوریه و رونق بازار سهام این کشور گفتند.

شرکت کنندگان سوری می گویند: این دوره های آموزشی برای ما بسیار مفید بود و توانستیم یک مقایسه کامل میان بازار خودمان در سوریه و بازار پیشرفته ایران داشته باشیم. با این که آموزش ها بسیار جامع و کامل بود اما هنوز نمی دانیم که آیا می توانیم با دانشجویان ایرانی که همگی به بازار پیشرفته خودشان اشراف کامل دارند، رقابت کنیم یا خیر.

این دو دانشجو معتقدند بازار سرمایه ایران بازاری بسیار پیشرفته با ابزارهای مالی اسلامی متفاوت و متنوع است که تنوع آنها می تواند تمامی سلایق سرمایه گذاری را پاسخ دهد.

یکی از اعضای تیم در خصوص تجربه بازدید از بورس تهران گفت: وقتی بورس تهران و تالار معاملات را از نزدیک دیدیم آرزو کردم که سوریه هم بتواند پس از جنگ، بازار سهام خود را به سرعت بازسازی کند تا معیشت مردم از این طریق تامین شود.

وی ادامه داد: امیدارم بازار سهام ما هم مانند بازار سهام ایران از ابزارهای مالی اسلامی استفاده کند و بتواند با نوآوری این ابزار را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد تا سهامداران مسلمان بتوانند به راحتی و بدون دغدغه مذهبی به معامله سهم بپردازند.

این عضو تیم سوریه در پایان در خصوص تفاوت بازار سهام سوریه و ایران گفت: یکی از برجسته ترین تفاوت ها، توسعه زیاد بازار سرمایه ایران و پیشرفت آن در زمینه ابزارهای مالی اسلامی است. تفاوت دوم این است که در بازار سوریه فقط سهام شرکت ها داد و ستد می شود در حالی که در بازار ایران، صندوق های سرمایه گذاری، ابزارهای معاملاتی و .. هم داد و ستد می شوند.

 

اعضای تیم عراقی لیگ ستارگان بورس:کلاس های آموزشی لیگ ستارگان، مفیدتر از درس های تئوری دانشگاه

صلاح الدین محمد، دانشجوی ۲۶ ساله عراقی، لیدر تیم کشور خود در سومین لیگ ستارگان بورس است.

وی گفت: توسعه و تکنولوژی بازار سرمایه تهران بسیار هیجان انگیز است. ابزارهای مالی اسلامی منطبق با قوانین شریعت که در این کشور در حال معامله است روش بسیار جالبی برای سرمایه گذاران مسلمان در سراسر جهان است تا بتوانند از طریق این ابزار، در بازار سرمایه ایران سرمایه گذاری کنند.

این دانشجو در ادامه بیان داشت: بورس تهران کاملا پیشرفته تر از بورس بغداد است و می توان گفت این دو بازار اصلا قابل مقایسه با هم نیستند.

وی در خصوص تجربه سهامداری خود گفت: من هیچ تجربه خرید و فروش سهم ندارم و فقط در دانشگاه در خصوص این مقوله به صورت تئوری آموزش دیده ایم. اما تجربیاتی که این چند روز در خصوص خرید و فروش سهام در بازار ایران به دست آوردیم بسیار مفید تر از تئوری های دانشگاه بود.

صلاح الدین محمد ادامه داد: با آموزش هایی که در این چند روز کسب کردیم امیدوارم بتوانیم در رقابت های لیگ ستارگان در میان دیگر تیم ها، برنده شویم.

وی گفت: نحوه آموزش ها در این چند روز به حدی جذابیت های بازار سرمایه را برای ما بیشتر کرد که تصمیم دارم بعد از اتمام دانشگاه وارد بازار سهام شوم و این کار را به عنوان یک شغل ادامه دهم.

این لیدر تیم عراقی در خصوص محدودیت های بازار سهام بغداد گفت: در بازار بغداد، زنان هم می توانند همپای مردان سهامداری کنند و مانند بازار ایران از این امکانات برخوردار هستند اما تمایل زیادی در میان آنان برای حضور در بازار وجود ندارد. اما در ایران، زنان همپای مردان فعالیت های تجاری خود را در بازار سرمایه پیگیری می کنند و این نکته برای ما خیلی جالب بود.

عناوین برگزیده