تاریخ: ۱۵ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۲۱
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۴۳۶۰۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی مطرح کرد:

هدف از تنظیم بازار، تزریق آرامش به مردم است/ در تنظیم بازار، جریان تولید نباید متوقف و یا حتی کند شود/ ضرورت هدفمند کردن بازرسی های بازار/ صادرات به 15 کشور همسایه و به کارگیری رایزن بازرگانی در 10 کشور/ تسهیل مقررات تجاری و استفاده بهینه از ظرفیت بازارچه

می متالز - قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: امروز محوری ترین موضوع فرا بخشی دولت تنظیم بازار و توسعه صادرات است و هدف اصلی از تنظیم بازار حفظ آرامش و تزریق این آرامش به مردم است و آرامش مردم در گرو آرامش بازار است و در تنظیم بازار، جریان تولید نباید متوقف و یا حتی کند شود.
هدف از تنظیم بازار، تزریق آرامش به مردم است/ در تنظیم بازار، جریان تولید نباید متوقف و یا حتی کند شود/ ضرورت هدفمند کردن بازرسی های بازار/ صادرات به 15 کشور همسایه و به کارگیری رایزن بازرگانی در 10 کشور/ تسهیل مقررات تجاری و استفاده بهینه از ظرفیت بازارچه

به گزارش می متالز، حسین مدرس خیابانی، با اشاره به 4 محور کاری خود در سمت قائم مقامی وزیر، بیان کرد: تنظیم بازار، توسعه صادرات، توانمندسازی و به‌روزرسانی شبکه‌های توزیع و تقویت زیرساخت‌های تجاری را برای این مسئولیت پیش بینی کرده ام و 4 اولویت است.

وی با اشاره به تنظیم بازار بیان کرد: کنترل و نظارت مستمر بر بازار توزیع و عرضه کالاها ضرورت دارد و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و حوزه بازرسی اتاق اصناف در این حوزه کار می‌کنند که باید تقویت شوند و تامین منابع آن‌ها از محل وصول جرایم تعزیراتی و یا سایر منابع باید احیا شود.

 

ضرورت هدفمند کردن بازرسی های بازار

وی با اشاره به ضرورت فعال شدن بازرسان افتخاری و مردمی، افزود: ستاد انصار در حوزه بازرسی و نظارت در دهه 70 فعال بود و در حال حاضر با وجود بیش از سه میلیون واحد صنفی علاوه به میدان اوردن بازرسان صنفی به کمک بازرسان مردمی و افتخاری و هدفمند کردن بازرسی ها نیاز داریم.
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در خصوص مداخله قیمتی دولت در حوزه بازار نیز گفت: نگاهمان در مداخله قیمتی نگاهی حداقلی است ولی در قیمت گذاری۲۱ قلم کالایی که ارز 4200 تومانی می‌گیرند باید ورود کنیم چرا که قیمت باید تثبیتی باشد. همچنین در حوزه ارایه خدمات انحصاری مانند خدمات پست و هواپیمایی و مدرسه و.... نیز سازمان حمایت ورود می‌کند.
مدرس خیابانی ادامه داد: خارج از این دو بخش کالایی، برای برخی کالاها که سایر ابزارهای تنظیم بازار نتوانسته قیمت آن‌ها را تنظیم کند، مجبوریم دامنه قابل قبول قیمتی تعیین کنیم.

 

طراحی سامانه ای برای رصد قیمتی یکصد قلم کالای موردنیاز مردم

وی با بیان اینکه سامانه‌ای الکترونیک برای رصد یکصد قلم کالای ضروری و پرمصرف مردم در حال طراحی است، گفت: تلاش می کنیم که این سامانه به صورت اپلیکیشن در دسترس عموم مردم قرار بگیرد و قیمت عرف کالا را به صورت هفتگی با دامنه قیمت (کمینه و بیشینه قیمت) و مقایسه با قیمت عرف در اختیار مردم قرار بگیرد تا بتواند اطلاعت لازم در اختیار قرار دهید البته باید بگونه ای منتشر شود تا اعتماد را در بازار به وجود آورد.
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در خصوص طرحی برای تنظیم بازار مواد لبنی گفت: در مرحله اول می‌خواهیم مثلاً قیمت سه قلم ماده لبنی پرمصرف را استاندارد سازی کنیم و در بسته بندی خاص با قیمت کمتر به شبکه های توزیع خاص برای عرضه بدهیم و پس از آن یک آزادی عمل بیشتری برای این عرضه آن به کارخانه های لبنی بدهیم.
مدرس خیابانی با تأکید بر این نکته که در تنظیم بازار، جریان تولید نباید متوقف و یا حتی کند شود، افزود: هر واحد تولیدی باید با همان ظرفیتی دارد بدون وقفه کار کند و اگر خیالمان از تولید راحت باشد، می‌توانیم تنظیم بازار را هم به خوبی انجام دهیم.
وی با تأکید بر اهمیت توسعه صادرات برای ارزآوری گفت: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری، حوزه تولید باید درون زا و برون نگر باشد و این مهم را در دستور کار داریم.
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با تأکید بر استفاده از ظرفیت های خالی واحدهای صنعتی و تولیدی در این شرایط، بیان کرد: این ظرفیت خالی می تواند به سمت صادرات برود و اشتغال پایدار در کشور حفظ شود. علاوه بر این صادرات با استفاده از ظرفیت خالی تولید منجر به کاهش قیمت تمام شده و در واقع عین تنظیم بازار است .

 

صادرات به 15 کشور همسایه و به کارگیری رایزن بازرگانی در 10 کشور

مدرس خیابانی با اشاره به برنامه‌های وزارت صمت برای صادرات به 15 کشور نزدیک و همسایه اضافه کرد: طبق مصوبه شورای عالی صادرات تکلیف داریم که در 10 کشور رایزن بازرگانی به کار بگیریم و طبق هماهنگی با سازمان توسعه تجارت این رایزن ها در یک نظام سازمان یافته، مکلف به اجرای یک فرمت از پیش تعیین شده دارند.تا اطلاعات بازار های هدف و وضعیت رقبا را مرتب تهیه و در اختیار تجار و تولید کنندگان قرار گیرد.

 

تسهیل مقررات تجاری و استفاده بهینه از ظرفیت بازارچه‌ها و مرزنشین‌ها

وی با تاکید بر ضرورت فعال شدن در حوزه نمایشگاهی بیان کرد: یکی از جلوه های حضور واحدهای تولیدی ما در بازارهای هدف همین نمایشگاه‌ها هستند. تسهیل مقررات تجاری را هم در دستور کار داریم و با نظر موافق وزیر و وزارت کشور از ظرفیت بازارچه‌ها و مرزنشین ها با توجه به نیازمندی‌ها بیشتر استفاده کنیم و در این حوزه ثبت آماری جای ثبت سفارش را به عنوان یک هدف جهت تقویت این ظرفیت در دستور کار داریم.
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با اشاره به مشوق‌های صادراتی که مصوبه شورای عالی صادرات نیز هست، گفت: ثبت برند در کشورهای خارجی،کمک به اعزام هیات های تجاری، برگزاری نمایشگاه‌ها و کمک به ایجاد دفاتر خارج از کشور را در چارچوب این مصوبه در دستور کار داریم.
مدرس خیابانی با تشریح تقویت زیرساخت‌های تجاری به عنوان یکی از 4 محور کاری خود، بیان کرد: هر آنچه قبل و پس از تولید به مصرف کالا مرتبط می شود، مربوط به زیر ساخت است از جمله و در قالب سامانه جامع تجارت کارهای خوبی انجام شده است و از مبدا ورود کالا تا رسیدن به گمرک و سطح عرضه کالاها ی اولویت دار رصد و ردیابی می شود.

 

توزیع متوازن استفاده از بنادر را در دستور کار داریم

وی با تاکید بر اهمیت حمل و نقل(ریلی و دریایی و هوایی) در موضوع زیر ساخت‌‌های تجاری اضافه کرد: این موضوعات لجستیکی را در دستور کار داریم و در خصوص توزیع متوازن استفاده از بنادر جنوبی را نیز در دستور کار داریم و می‌خواهیم از ظرفیت‌های بندر چابهار و بندر انزلی استفاده کنیم. این دو بندر حجم مبادلات تجاری کمتری دارند و همه تمرکز برای ورود کالا نباید فقط در چند بندر جنوبی باشد.

عناوین برگزیده