به گزارش می متالز، منطقه آذربایجان شرقی، معاون امور مجلس، حقوقی و استانهای وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در آئین واگذاری کارخانه ماشینسازی تبریز به صندوق بازنشستگی فولاد با بیان اینکه وضعیت کارخانه ماشینسازی در سالهای گذشته به یکی از دغدغههای مردم منطقه تبدیل شده بود، اظهار کرد: وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی این رویکرد را در برنامه خود قرار داده است که امانتدار خوبی برای مردم باشد تا ضرری به بیتالمال وارد نشود.
میر هادی قره سید رومیانی، شفافیت در امور را یکی از مهمترین سیاستهای این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: این مهم در سایه مطالبه گری اقشار مردم و توجه به آن انجام گرفته است.
معاون امور مجلس، حقوقی و استانهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ماشینسازی تبریز به عنوان نخستین کارخانه تولید ماشین در کشورهای اسلامی مطرح بوده است، گفت: بر همین اساس نگاه وزارتخانه نسبت به این کارخانه در راستای رونق هرچه بهتر بوده که بتواند به قلههای رفیع صنعت در عرصه ملی و بینالمللی بازگردد.
وی از کارگران و مدیران کارخانه ماشینسازی تبریز خواست تا با نگاهی واقعبینانه تمام تلاش خود را برای توسعه این کارخانه انجام دهند.
معاون امور مجلس، حقوقی و استانهای وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه توسعه فعالیت ماشینسازی تبریز باید در اولویت باشد، اظهار کرد: ماشین سازی، کارخانه تولید ماشین است و باید تأثیر مثبتی در استان، کشور و منطقه ایجاد کند.
همچنین نماینده تام الاختیار سازمان خصوصیسازی با تشریح روند واگذاری و تغییر مالکیت کنونی اظهار کرد: ماشینسازی تبریز بر اساس سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی و با مصوبههای دولت به صندوق بازنشستگی فولاد واگذار شده بود و پس از آن سازمان صندوق خصوصی و به وکالت از صندوق کارکنان بازنشستگی فولاد طی چند مرحله مزایده به بخش خصوصی واگذار شد.
ضرغامی افزود: خریدار قبلی به خاطر موضوعاتی که خارج از مجموعه ماشینسازی بود با مشکلاتی مواجه شد که با توجه به اعلام آمادگی صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد که دوباره مالکیت و مدیریت ماشینسازی تبریز بر عهده بگیرد سازمان خصوصیسازی هم از آن استقبال کرده و بعد از طی مراحل قانونی تغییر مالکیت انجام شده و امروز شاهد این هستیم که این واگذاری شکل عملی به خود میگیرد.
محمدجواد عسگری، مدیرعامل صندوق فولاد نیز در این مراسم با بیان اینکه با این واگذاری دغدغههای مردم نیز رفع و آرامش به حوزه کارگری بر میگردد، گفت: تمام تلاش خود را برای حراست و حفاظت از نیروی کار و حفظ کرامت انسانی انجام میدهیم، چراکه منابع انسانی را سرمایه خودمان میدانیم.
وی با تأکید بر اینکه ماشینسازی با این تغییرات واگذاری رویکرد تبدیل به قطب صنعتی اقتصادی را در دستور کار قرار میدهد، گفت: با توجه به اینکه صندوق فولاد شرکتها و مجموعههای زیادی را مالکیتش را عهده دار است، تمام شرکتها را ملزم کردهاند که تمام نیازهای خود در حوزه ماشین را، باید از کارخانه ماشینسازی خریداری کنند و این خریدها رقم کمی نیست و تحول بزرگی ایجاد میکند.
رنجبر قائم مقام صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد نیز در این آئین با بیان اینکه فسخ واگذاری اخیر طبق مفاد قرارداد و مطابق قانون انجام شده است، اظهار کرد: استراتژی صندوق، افزایش ثروت ذی نفعان است که در مورد ماشینسازی تبریز شامل کارکنان این کارخانه و نیز سهامداران صندوق اعم از بازنشستگان فولاد و سایر سهامداران میباشد قرار دارد.
وی با بیان اینکه یک استراتژی پنج ساله برای مدیریت جامع ماشینسازی تبریز تدوین و اجرایی خواهد شد، افزود: برای دوره نقل انتقال و تعیین هیأت مدیره جدید که روند اداری آن ۲۰ روز تا یک ماهه طول خواهد کشید یک سرپرست بر فعالیتها نظارت خواهد داشت.
در پایان این مراسم ضمن قدردانی از تلاشهای شکرانه مدیرعامل قبلی، دکتر ناصر فرج زاده به عنوان سرپرست کارخانه ماشینسازی تبریز معرفی شد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی نیز با تأکید بر اینکه صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد باید با بهکارگیری مدیران تحولگرا زمینه توسعه روزافزون ماشینسازی تبریز را فراهم کند، گفت: خوشبختانه در ماههای اخیر کارگران کارخانه ماشینسازی تبریز معوقات حقوق و دستمزد نداشته و هم اکنون یک هزار و ۲۰۰ نفر کارگر در آن مشغول کار هستند.
میراحد حسینی با بیان اینکه کارخانه ماشینسازی تبریز نگین صنعت کشور است، اظهار کرد: ماشینسازی تبریز به عنوان زیر ساخت کارخانجات مادر کشور یک واحد تولیدی منحصر به فردی است که محصولات آن علاوه بر بازار داخلی مورد استقبال کشورهای همجوار بوده و خواستار توسعه این کارخانه هستیم.
وی با اشاره به ظرفیت موجود کارخانه ماشینسازی تبریز، افزود: درحالحاضر کارخانه ماشینسازی کمتر از ظرفیت واقعی و اسمی خود فعالیت دارد ولی با توجه به وضعیت این صنعت بستر کار زیادی برای کارخانه ماشینسازی و افزایش تولید در آن وجود دارد که با برنامهریزی تحقق آن دور از دسترس نیست و حتی زمینه توسعه هر چه بیشتر آن نیز وجود دارد.
حسینی افزود: امید است با تغییر و تحول مدیریتی در کارخانه ماشینسازی تبریز شرایط بهتری بر فعالیتهای این کارخانه حاکم شود.
گروه ماشینسازی تبریز یکی از بزرگترین کارخانههای شهر تبریز واقع در قراملک است.
این کارخانه تولیدکننده انواع ماشینهای صنعتی همانند انواع ماشینابزار، کمپرسورهای صنعتی، پمپهای آب، الکترو موتور، لیفت تراک، انواع موتورهای دیزلی، ماشینآلات نساجی، ماشینهای تراش، ماشینهای فرز، ماشینهای مته، قطعات ریخته و دستگاههای سیان سی است. این شرکت پس از ماشینسازی اراک دومین ماشینسازی ایران محسوب میشود.
قرارداد ساخت، تکمیل و توسعه کارخانه ماشینسازی تبریز با هدف تولید انواع ماشینآلات صنعتی با پیشنهاد و پیگیریهای وزیر نیروی دولت جمشید آموزگار (مهندس تقی توکلی) در سال ۱۳۴۶ بین ایران و چکسلواکی منعقد شد و این کارخانه از سال ۱۳۵۱ مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
در سالهای بعد بخشهایی از شرکت ماشینسازی تبریز از مجموعه ماشین سازی، منفک و به صورت مستقل به فعالیت خود ادامه دادند. این بخشها شامل شرکت ریختهگری ماشینسازی تبریز و شرکت گسترش صنایع ریلی ایران است.