تاریخ: ۱۷ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۲۹
بازدید: ۱۷۱
کد خبر: ۴۴۰۲۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
صعود بورس به قله جدید

نقشه نیمروز بورس دوشنبه(17 تیر)

می متالز - بورس تهران در ادامه رشد روز گذشته توانست با سرعت بیشتر در مسیر صعودی گام بردارد و رکورد جدیدی را برای شاخص کل به ارمغان آورد. ورود شاخص کل به کانال بی‌سابقه 249 هزار واحد در حالی رقم خورد، که سهم‌های کوچک‌تر با تشدید تقاضا عموما با صف‌های خرید معامله شدند و زمینه را برای جهش 2 درصدی نماگر هم‌وزن فراهم کردند. علاوه بر نقش محرک گزارش‌های عملکرد که همچنان در حال انتشار است، به نظر می‌رسد آرامش بازار جهانی نیز در تقویت عمومی سهام موثر بوده است.
نقشه نیمروز بورس دوشنبه(17 تیر)

به گزارش می متالز، شاخص کل سهام در معاملات امروز ضمن رشد حدود 3 هزار واحدی توانست به کانال تاریخی 249 هزار واحدی دست یابد. بعد از استراحت قیمت‌ها برای حدود یک هفته، از روز قبل شاهد تقویت معنادار تقاضا و عقب‌نشینی توامان فروشندگان در بورس تهران و در نتیجه، دماسنج اصلی سهام ارتفاع گرفت. در واقع، اصلاح قیمت‌ها در این مقطع زمانی فرصتی فراهم کرد تا بار دیگر سهام طیفی از بنگاه‌ها به سطوح جذابی برای خرید تنزل و مقدمات رشد مجدد تقاضا را فراهم کند. از همین رو، از معاملات دیروز و درست پس از انتشار اولین گزارش‌های سه‌ماهه موجی تازه از تقاضا در بازار پدیدار شد و در رشد محسوس شاخص‌ها تبلور یافت. البته چنان که مشاهده شد، قیمت‌ها در سهم‌های کوچک‌تر با شدت بیشتری در مسیر افزایشی قرار گرفتند و امروز هم بر همان سیاق به روند خود ادامه دادند.

تقاضای جدید در سهم‌های کوچک

توام با رشد قیمت‌ها از روز قبل شاهد بازگشت سرمایه‌گذاران حقیقی در سمت خرید بودیم. مشارکت گسترده و موثر این دسته از فعالان بورسی در معاملات امروز از حدت بیشتری برخوردار است. شکل‌گیری صف‌های خرید در اغلب نمادهای صنایعی همچون دارویی‌ها، غذایی‌ها، کاشی‌سازان، قطعه‌سازان خودرویی، نمادهای گروه سرمایه‌گذاری و طیف متنوعی از تک سهم‌ها و نمادهای کوچک و متوسط را می‌توان نتیجه مستقیم تقاضای جدید سهامداران حقیقی دانست که برای 8 روز متوالی عمدتا فروشنده بودند و در این دو روز ضمن برگزیدن رویکردی تازه عموما در نقش خریدار پرشور ظاهر شده‌اند. از آرایش سهامداران حقیقی چنین بر می‌آید که به گزارش‌های سه ماهه شرکت‌ها پس از جهش‌های نرخ فروش امید بسیاری بسته و همچنان تمایل به خرید سهام در سهم‌های کوچک‌تری دارد که بستر انتقال آخرین موج‌های تورم بودند.

نقش‌نمایی گزارش‌های فراتر از انتظار

در معاملات امروز نماد فولاد مبارکه بیشترین حمایت را از شاخص کل به عمل آورد. به نظر می‌رسد انتشار صورت‌های مالی حسابرسی نشده این شرکت و تحقق سود 94 تومانی برای سال گذشته عامل تحریک تقاضا در این سهم بزرگ بورسی بوده است. روز گذشته انتشار صورت‌های فراتر از انتظار پالایش نفت اصفهان زمینه را برای تحریک تقاضا در این صنعت بورسی ایجاد کرد. به طور کلی، انتظار می‌رود طی روزهای آتی رونمایی از گزارش‌های عملکرد به ویژه برای سه‌ماهه منتهی به خرداد نقش سرنوشت‌سازی در تعیین حرکت قیمت‌ها ایفا کند.

عناوین برگزیده