تاریخ: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۹:۴۵
بازدید: ۲۴۳
کد خبر: ۴۴۰۸۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

اعلام برنامه های دولت زامبیا برای خرید دارایی های مس ودانتا

می متالز - رئیس جمهور زامبیا ادگار لونگو گفت دولت این کشور برنامه هایش برای خرید دارایی های زامبیایی مس شرکت منابع ودانتا اعلام کرده است.
اعلام برنامه های دولت زامبیا برای خرید دارایی های مس ودانتا

 به گزارش می متالز، این تصمیم نشاندهنده اوج گیری تنشها بین دولت و مالکان معادن، پس از آنکه لونگو در هفته گذشته تهدید به کوتاه کردن دست ودانتا و گلنکور، دو تا از بزرگترین کارفرمایان در دومین تولید کننده بزرگ مس آفریقا، از معادن این کشور کرد، می باشد. روابط بین این شرکتها و دولت از زمانی رو به تیرگی نهاده که پیشتر در سال جاری دولت زامبیا حق امتیازها را افزایش داد و طرحی را برای بازنگری در نظام مالیات بر ارزش افزوده مطرح نمود. لونگو در دیداری در آخر هفته از استان کاپر بلت زامبیا، که در آن بعضی شرکتها در حال کاهش تولید و اخراج کارگران هستند عمدتاً شرکت معادن مس کانکولا، واحد محلی ودانتا، را مورد هدف قرار داد. لونگو در اظهاراتی که روز یکشنبه از تلویزیون دولتی زامبیا پخش شد گفت،"هیچ چون و چرایی در راه حل ما برای فسخ قراردادها که با شرکت معادن مس کانکولا آغاز می شود قابل پذیرش نیست.ما این را به آگاهی بورس رسانده ایم." یکی از سخنگویان کانکولا قادر به اظهار نظر بی درنگ دراین مورد نبود و ودانتا هم به پرسش رایانامه ای ما در این رابطه پاسخی نداد.

نظام مالیاتی

دولت زامبیا در طول سالها شرکتهای معدنکاری را متهم به عدم پرداخت مالیات کافی کرده است. دولت در طول 16 سال گذشته با 10 تغییر در تلاش برای تنظیم یک نظام مالیاتی برای این صنعت بوده است. افزایشهای حق امتیازها در سال جاری پس از تلاشهای دولت لونگو برای کسب وجه نقد در جهت رفع و رجوع کردن صورت حسابهای بدهی های خارجی رو به افزایش اعمال شده اند. روند پرداخت وامهای خارجی پیشاپیش باعث شده تا ذخائر خارجی زامبیا به پایین ترین سطح در طول دهه گذشته تنزل یابد، و این در حالیست که پول رایج این کشور بیش از 14 درصد در برابر دلار در سال جاری کاهش یافته و باعث شده تا پس از پسو آرژانتین بدترین عملکرد را در سطح جهانی داشته باشد. لونگو گفت دولت در خرید دارایی های ودانتا مطابق با قانون عمل خواهد کرد، و دیگر سرمایه گذاران مشتاقند تا اداره این داراییها را در دست گیرند. سخنگوی لونگو، آموس چاندا، از اعلام نام این شرکتهای مشتاق خودداری کرد. وزیر معادن، ریچارد موسوکوا، در اظهاراتی که در آخر هفته در اینترنت پخش شد گفت گلنکور باید دو شافت مسی را که تصمیم به تعطیلی آنها گرفته بود به مقاطعه کاران محلی واگذار کند.

عناوین برگزیده