تاریخ: ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۱۷
بازدید: ۱۳۵
کد خبر: ۴۴۱۰۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

ودانتا آماده مذاکره با زامبیا در مورد آینده شرکت فرعی اش، شرکت معادن مس کانکولا، می باشد

می متالز - شرکت معدنکاری متنوع-کار منابع ودانتا می گوید آماده مذاکره با دولت زامبیا در رابطه با آینده شرکت فرعی معادن مس کانکولا می باشد.
ودانتا آماده مذاکره با زامبیا در مورد آینده شرکت فرعی اش، شرکت معادن مس کانکولا، می باشد

به گزارش می متالز، این آمادگی پس از انتصاب اخیر میلینگو لونگو از لونگو سیموانزا و شرکاء به عنوان مأمور تصفیه موقت شرکت معادن مس کانکولا اعلام می شود، انتصابی که مسئولیت هر روزه اداره این شرکت فرعی را به او واگذار کرده است. مدیر عامل ودانتا سرینیواسان ونکاتاکریشنان طی بیانیه ای در روز دوشنبه گفت،"ما میدوار به دیدار با دولت زامبیا در آینده نزدیک برای بحث در جهت دستیابی به یک راه حل مورد قبول برای هر دو طرف برای وضعیت جاری  و همچنین چالشهای گسترده تر روبروی شرکت معادن مس کانکولا هستیم. هر چه زودتر این عدم اطمینان پیرامون این شرکت حل شود سریعتر خواهیم توانست آن را به جایگاهی پایدار باز گردانیم." 

 ودانتا نگرانی اش را در مورد معانی ضمنی انتصاب یک مأمور تصفیه موقت از دیدگاه مردم زامبیا، جوامع محلی نزدیک عملیاتهای این شرکت و آینده تجاری اش در این کشور ابراز کرد. انتصاب یک مأمور تصفیه موقت پس از آن صورت گرفت که شرکت هولدینگز سرمایه گذاریهای دولتی زد سی سی ام ، دارای 20.1 درصد از سهام شرکت معادن مس کانکولا، هفته گذشته حکمی را از دادگاه برای انحلال این شرکت و انتصاب فوق الذکر دریافت کرد. ودانتا گفت درخواست هولدینگز دولتی سرمایه گذاریهای زد سی سی ام برای انحلال شرکت معادن مس کانکولا به جای آنکه به خاطر عدم توانایی مالی برای پرداخت بدهی ها یا اعسار باشد بر مبنای انصاف و عدالت است، و گفت که این، با توجه به توافق طرفین در توافقنامه سهامدارانشان برای یافتن ساز و کار خاصی برای رفع مناقشات، سوء استفاده از قانون شرکتهای سهامی زامبیاست.

ودانتا گفت نه این شرکت و نه شرکت معادن مس کانکولا از درخواست انحلال مطلع نبوده اند و بنابراین فرصت شرکت در دادگاه را نداشته اند. ودانتا گفت این شرکت هم با انتصاب مأمور تصفیه موقت و هم با انحلال شرکت معادن مس کانکولا مخالف است. ودانتا از زمان این رویداد درخواستی را برای شرکت در روند دادرسی به دادگاه ارائه داده و اجازه یافته تا در چهارم ژوئن در نشست دادگاه شرکت نماید. این شرکت خاطر نشان ساخت که از 2004 بالغ بر 3 بیلیون دلار در زامبیا سرمایه گذاری کرده است. این رقم شامل احداث یکی از بزرگترین شافتها در آفریقا برای تسهیل استخراج زیر زمینی در کانکولا، ساخت کارخانه ذوب جدید نچانگا، ساخت دو کارخانه تغلیظ جدید و اجرای یک عملیات اکتشافی می شود که پایه منابع ناخالص را تا 214 میلیون تن افزایش داده است.

این شرکت گفت که سرمایه گذاری اش مزایای چشمگیری برای جوامع محلی و کشور زامبیا داشته، و افزود که تحت مالکیت ودانتا اشتغال در شرکت معادن مس کانکولا سه برابر شده و هم اکنون 13 هزار نفر در این شرکت مشغول به کارند. این شرکت حدود 1.3 بیلیون دلار در طول این مدت سرازیر خزانه زامبیا کرده و تقریباً تمام وجوه نقدی مازاد مجدداً در خود شرکت سرمایه گذاری شده است. ودانتا گفت این سرمایه گذاریهای چشمگیر مالی و اجتماعی همراه با افزایشهای تصاعدی مالیاتها، حق امتیازها، و هزینه های سوخت و برق بار سنگین و غیر قابل تحملی را بر دوش این شرکت گذاشته اند.

این شرکت افزود که آخرین محدودیتها، یعنی قانون مالیاتی جدید اجرا شده از ژانویه و حق گمرکی تحمیل شده بر کنسانتره ها تأثیری منفی بر اداره کارخانه ذوب و اسید بسیار مورد نیاز برای روانسازی عملیاتهای شرکت داشته اند. علاوه بر این، این شرکت گفت که دولت زامبیا بیش از 180 میلیون دلار از محل بازپرداختهای مالیات بر ارزش افزوده به شرکت معادن مس کانکولا بدهکار است که باعث وخیم تر شدن وضعیت مالی این شرکت شده است.

عناوین برگزیده