تاریخ: ۲۲ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۰۳
بازدید: ۱۶۵
کد خبر: ۴۴۶۴۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
قبل از کشف قیمت امروز اعلام شد:

آخرین اطلاعات "نوری" از زبان مدیران و عرضه دو زیر مجموعه دیگر "فارس"

می متالز - مدیران عامل پتروشیمی نوری و هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس ضمن اعلام آخرین اطلاعات تکمیلی درباره این شرکت ۳۰۰ میلیارد تومانی از عرضه اولیه دو شرکت تابعه "فارس" تا پایان سال خبر دادند.
آخرین اطلاعات "نوری" از زبان مدیران و عرضه دو زیر مجموعه دیگر "فارس"

به گزارش می متالز، جلسه معارفه شرکت پتروشیمی نوری، ظهر امروز جهت اعلام آخرین وضعیت مالی و عملکردی با حضور تقی صانعی مدیرعامل، بهنام توانا مدیر مالی، جعفر ربیعی مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس، محمود گودرزی معاون بازار شرکت بورس تهران، جواد عشقی نژاد مدیرعامل سرمایه گذاری مدبران اقتصاد و... برگزار شد تا عرضه اولیه 10 درصدی سهام این شرکت معادل 300 میلیون سهم به انجام رسیده تا رکورد گرانترین عرضه اولیه چند سال اخیر شکسته شود.

 

پیش بینی فروش بیش از 20 هزار میلیارد تومانی

گودرزی با بیان اینکه بعد گذشت یک سال "نوری" به عنوان پانصد و بیست و چهارمین شرکت در بورس تهران پذیرش شد، گفت: فروش این شرکت طی سال گذشته بالغ بر 18 هزار میلیارد تومان و سود خالص حاصله حدود 2 هزار میلیارد تومان بود. با عملکرد مطلوب این شرکت و برنامه سهامدار عمده انتظار می رود طی سال جاری، فروشی بیش از 20 هزار میلیارد تومان عاید شود.

 

مزایای رقابتی

صانعی نیز با اشاره به اینکه پتروشیمی نوری بزرگترین مجتمع آروماتیک ایران و یکی از بزرگترین ها در سطح جهان است، گفت: وجود دو اسکله اختصاصی برای بارگیری محصولات صادراتی (شمول 60 درصد از محصولات و لزوم بارگیری 15 کشتی در ماه)، دسترسی آسان به خوراک به واسطه وصل شدن به 13 پالایشگاه پارس جنوبی و معافیت از پرداخت ارزش افزوده روی خوراک را می توان از مزایای رقابتی این شرکت نام برد.

 

محصولات اصلی و فرعی

وی افزود: خوراک این شرکت شامل 4.5 میلیون تن میعانات گازی و 270 هزار تن بنزین پیرولیز است که میعانات از 13 پالایشگاه پارس جنوبی و بنزین پیرولیز از پتروشیمی جم تامین می شود. پارازایلین، بنزن و اورتوزایلین هر کدام به ترتیب با ظرفیت 750، 330 و 100 هزار تن در سال جزو محصولات اصلی آروماتیک و هیدروکربن های سنگین و سبک، آروماتیک سنگین، رافینیت، گاز مایع، برش پنتان و نفتای سبک جزو 6 محصول فرعی با مجموع ظرفیت تولید 3.1 میلیون تن در سال بشمار می روند.

این مقام مسئول ادامه داد: 50 درصد پارازایلین تولیدی فعلا برای پتروشیمی تندگویان جهت تولید پت ارسال می شود و بیش از 50 درصد دیگر صادر می شود.رافینت، محصولات سبک، گازمایع پنتان ضمن مصرف داخلی، هم صادر شده  و هم به پتروشیمی جم جهت تولید پلیمرهای پلی اتیلن و پلی پروپیلن ارسال می شود.بنزن هم برای ساخت مونومر استایلن به پتروشیمی پارس با لوله منتقل می شود ضمن اینکه بقیه محصولات از جمله اورتوزایلین صرف مصرف داخلی، ارائه در بورس کالا و انرژی و صادرات می شود.

صانعی با اشاره به اینکه شرکت در حال طی کردن سومین برنامه استراژیک است، گفت: کلیه فرایندهای مدیریتی، بازرگانی، مالی، انسانی، تولید، HSE بصورت سیستماتیک و در چارچوب یک برنامه استراتژیک حرکت می کند و روند پیشرفت آنها بر اساس شاخص های کلیدی و غیرکلیدی کنترل و هر سه ماه یک بار شاخص ها تجزیه و تحلیل می شود بطوری که اگر نقصانی وجود داشته باشد، مشخص و نسبت به رفع مشکل اقدام می شود.

 

عملکرد تولید و فروش

وی در خصوص عملکرد تولید و فروش گفت: 95 درصد از طراحی و 98 درصد از برنامه های تولید طی سال گذشته انجام شده که نسبت به سال ماقبل از آن با کاهش مواجه شده و دلیل آن به تعمیرات اساسی بعضی از واحدها به مدت 4 ماهه برمی گردد.همچنین عملکرد فروش در سال 97 با صادرات 59 درصدی محصولات، 36 درصدی بین مجتمعی و مصرف 5 درصدی در دو بورس کالا و انرژی همراه شده است.

مدیرعامل پتروشیمی نوری با اشاره به ظرفیت اسمی تولید 4.4 میلیون تنی محصول در سال گفت: در سال گذشته به میزان 2 میلیون تن صادرات و 1.7 میلیون تن مصرف داخلی و در بودجه 2.6 هزارتن صادراتی و 1.6 میلیون تن داخلی بوده و از نظر ریالی 55 درصد از فروش ها بر اثر صادرات بوده است.

 

طرح های توسعه ای

صانعی درباره طرح های توسعه ای جهت ادامه فعالیت گفت: طرح های جداسازی C5 از ترکیبات سبک، ارتقا واحد تولید پارازایلین که هردو به بهره برداری رسیده، شیرین سازی ترکیبات سنگین که در مرحله مناقصه وجود دارد، جداسازی نرمال پارافین ها ازترکیبات سنگین، شیرین‌سازی گاز فلر که این طرح نیز در مرحله مناقصه است.ایزومریزاسیون برش سبک و تبدیل به محصولی با اکتان بالا، ایزومرایزیسیون ترکیبات رافینت، تولید نرمال هگزان پلیمر گرید، پروژه بومی سازی کاتالیست جاذب ها و جداسازی ترکیبات با ارزش اتیل بنزن و متا زایلین هم از طرح های توسعه ای در دست بررسی است.

 

عرضه اولیه دو شرکت تابعه "فارس" تا پایان سال

همچنین ربیعی در حاشیه این رویداد در پاسخ به این سئوال بورس پرس مبنی بر برنامه عرضه اولیه دو شرکت پتروشیمی بندر امام و بوعلی در بورس تهران گفت: قرار بر این بوده که رابطه با سازمان بورس و بورس تهران را گسترش دهیم . یکی از سیاست ها، عرضه شرکت های تابعه هلدینگ در بورس است. سال گذشته پتروشیمی پارس و امروز پتروشیمی نوری عرضه شد و سعی داریم تا پایان سال دو شرکت دیگر هم در بورس یا فرابورس عرضه کنیم.

وی افزود: در برنامه ریزی های اولیه پتروشیمی های نوری، بندر امام و بوعلی در دستور کار بود که "نوری " به سرانجام رسید . احتمال می رود تا پایان سال شرکت های دیگری به جای بوعلی و بندر امام عرضه شود اما در کل بستگی به این دارد که در مورد کدام یک از شرکت های مورد نظر با بورس یا فرابورس به نتیجه برسیم.

 

سهم 30 درصدی خرید مواد اولیه از ارز صادراتی پتروشیمی ها

ربیعی در خصوص ارزآوری پتروشیمی ها نیز گفت: کل ارز حاصل از صادرات شرکت های تابعه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و سایر پتروشیمی ها در سامانه نیما عرضه می شود و قیمت در این سامانه شناور و بصورت عرضه و تقاضا تعیین می شود. بر اساس بخشنامه بانک مرکزی و وزارت نفت، شرکت های پتروشیمی مجازند 30 درصد ارز حاصل از صادرات را صرف خرید کاتالیست، قطعات یدکی و هزینه های درون شرکتی کنند که باید طبق برنامه ریزی عمل شود.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده