تاریخ: ۲۲ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۵۹
بازدید: ۱۹۷
کد خبر: ۴۴۶۷۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
خدمات لیزینگ ایرانیان به بازارهای غیرخودرویی توسعه می‌یابد

تأمین مالی با ابزارهای نوین در«وایران»

می متالز - تمامی اهداف پیش بینی شده در بودجه ۹۷ و رشد ۱۰۰ درصدی وصول مطالبات جامه عمل پوشید.
تأمین مالی با ابزارهای نوین در«وایران»

به گزارش می متالز، لیزینگ ایرانیان یکی از شرکت‌های بازار سرمایه است که با نماد «وایران» در بازار اول بورس جای گرفته است. این شرکت با سرمایه‌گذاری مشترک گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو در سال 1381 تاسیس و ابتدا در فرابورس پذیرفته شد. همچنین از جمله افتخارات این شرکت لیزینگی می‌توان به ثبت رکوردی بی سابقه در سازمان بورس و اوراق بهادار کشور اشاره کرد؛ به طوری که تنها در مدت 12 روز از زمان ارائه درخواست به هیأت پذیرش سازمان بورس، توانست با نماد «وایران» نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به ثبت برسد و سهامش از سال 88 تا کنون در بازار عرضه می‌شود. لیزینگ ایرانیان با بکارگیری کادر متخصص و کارآزموده، امکانات سخت افزاری، نرم افزاری مناسب و همچنین نمایشگاه مجهز، بستری مناسب برای ارائه خدمات با کیفیت به مشتریان و سهامداران در قالب مراجعات حضوری و آنلاین مهیا ساخته است. فرصتی پیش آمد برای آگاهی بیشتر از برنامه‌های توسعه‌ای لیزینگ ایرانیان با دست‌اندرکاران این مجموعه علی‌بیک‌محمد دلیوند، معاون پشتیبانی و توسعه سیستم‌ها و رضا سعیدی، مدیر اقتصادی، بودجه و گزارشات، گفت‌وگویی انجام دهیم.

 

 با اعمال تحریم و مشکلات ورود قطعات خودروسازان، خدمات لیزینگ ایرانیان در چه شرایطی قرار گرفته است؟

دلیوند: تیم جدید لیزینگ ایرانیان حدود یک سال و دو ماه است که کارش را آغاز کرده است. این شرکت سهامدار عمده‌اش ایران خودرو و تمرکز خدمات لیزینگ در حوزه محصولات ایران خودرو بوده است. از سویی با وجود 5 لیزینگ دیگر که در خصوص لیزینگ محصولات ایران خودرو فعالیت داشتند، با این حال عمده محصولات ایران خودرو از طریق لیزینگ ایرانیان به فروش می‌رسیده است. در عین حال با اعمال تحریم‌ها، محدودیت‌ها و تغییر نرخ ارز، صنایع خودرو دچار مشکل شد.
البته در پی این امر، شمار محصولاتی که به لیزینگ تحویل داده شد کاهش یافته و شرکت در ادامه روند فعالیت با مشکلات عدیده ای مواجه شد.
 همچنین آثار آن در گزارشات 3 ماهه و 6 ماهه شرکت قابل مشاهده بود ؛ بر این اساس در اندیشه راهکار جدید بودیم که چگونه این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم. از این رو به مطالعه خدمات لیزینگ‌ها در دنیا پرداختیم. چراکه در دنیا خدمات لیزینگ‌ها تنها به خودرو محدود نمی شود و شرکت‌های لیزینگ در بازارهای مختلف حضوردارند. بنابراین با صرف سرمایه در گردش در سایر حوزه‌ها توانستیم به تمامی اهداف پیش بینی شده در بودجه سال 1397 دست یابیم.

 

 چه استراتژی را در پیش گرفته اید و قرار است خدمات به چه بازارهایی توسعه یابد؟

دلیوند: استراتژی‌های تدوین شده برای شرکت لیزینگ ایرانیان براساس موارد ذیل می‌چرخد.
اصلاح ساختار مالی: از مهم‌ترین استراتژی‌های در پیش گرفته در شرکت لیزینگ ایرانیان تبدیل دارایی‌های غیرمولد به مولد است. از اینرو املاک پستل، دماوند و خواجه عبداله به فروش رسید. فروش املاک ظفر و باغچه پونک در دستور کار شرکت قرار دارد. همچنین در نظر است طی چند مرحله نسبت به افزایش سرمایه خود اقدام شود.
بهینه‌سازی هزینه‌های سازمانی: برنامه‌ریزی در جهت بهسازی هزینه‌های عملیاتی سازمان یکی از اهرم‌های کارآمد در راستای بالا بردن بهره‌ وری سازمان است. در سال گذشته با وجود تورم فزاینده ناشی از نوسانات دلار توانستیم مبلغ 3 میلیارد تومان از محل هزینه‌های پیش بینی شده سازمان که مبلغی بالغ بر 18 میلیارد تومان بود، صرفه‌جویی کنیم. همچنین هزینه‌ تمام شده سازمان، معادل هزینه سال قبل برابر با 15 میلیارد تومان نگاه داشته شد.
اصلاح رویکرد بازاریابی و فروش: همراه شدن با نبض بازار، ما را بر آن داشت تا حوزه‌های بکرتری برای ورود و توسعه حیطه کاری مد نظر قرار گیرد. براین اساس، ورود به حوزه لیزینگ ماشین‌های لوکس و خارجی، ملک تجاری و مسکونی، تجهیزات ساختمانی،تجهیز ساختمان، مانند چیلر، آسانسو و...، خرید کالا و اجناس مصرفی و لوازم خانگی، خودروهای کارکرده، صفر کیلومتر، خودروهای سنگین به غیر از محصولات ایران خودرو در دستور کار قرار گرفت.
تأمین منابع مالی ارزان قیمت: شرکت لیزینگ ایرانیان به واسطه خوشنامی و اعتباری که در بانک‌ها طی این سال‌ها بدست آورده به دنبال این است که با دریافت تسهیلات ارزان قیمت توان مالی خود را در ارائه تسهیلات به مشتریان افزایش دهد.
اصلاح ساختار پیگیری معوقات: با توجه به ضرورت و اهمیت پیگیری معوقات، اصلاحات بنیادی در ساختار گزارش گیری صورت پذیرفت. همچنین با برگزاری مستمر جلسات هم اندیشی به‌صورت ماهانه با حضور کارشناسان و مدیران صاحب اندیشه و خلاق در این حوزه، با تقسیم معوقات بین کارشناسان وصول مطالبات براساس سبدهای هدف‌گذاری شده و ایجاد شرایط رقابتی سازنده بین کارکنان با پرداخت کارانه مبتنی بر عملکرد، موفق به وصول 38 میلیارد تومان از این محل شدیم که نسبت به سال 1396 با رشد چشمگیر 100 درصدی همراه بود.
اصلاح فرآیندهای سازمانی: برای تحقق این دیدگاه اقداماتی از جمله پیاده سازی آخرین استانداردهای جهانی (کسب گواهینامه iso9001 ورژن 2015 در سال گذشته)، شناسایی کلیه ریسک‌های سازمان و تدوین کتابچه مدیریت ریسک، ارتقای مستمر رضایت مندی مشتریان از طریق ارائه بهتر خدمات و اجرا سازی سیستم CRM، فراهم آوردن محیطی ایمن برای افزایش رضایتمندی و کارآمدی کارکنان شرکت، به همراه حضور در دنیای مجازی و بهره‌گیری از تکنولوژی جهت بازنویسی سیستم جامع لیزینگ با هدف بومی‌سازی سیستم و بهره‌گیری از به‌روزترین تکنولوژی‌های دنیا انجام شد.

 

 در حوزه خودروهای لوکس چه خدماتی ارائه می‌دهید و چه مزیتی نسبت به خدمات نمایشگاه‌داران دارد؟

دلیوند: پیشتر این خدمات و تسهیلات از طرف نمایشگاه داران ارائه می‌شد. از این رو با بررسی که انجام دادیم و با در نظر گرفتن پتانسیل شرکت، درصدد برآمدیم تا این خدمات را با نرخ‌های ارزانتری نسبت به نمایشگاه‌داران ارائه کنیم. به طوری که در حال حاضر با پرشیا خودرو، کرمان خودرو و ام‌وی‌ام (MVM) قرارداد داریم. از طرفی فعالیت مان را به گونه‌ای تعریف کردیم که هدف اصلی لیزینگ یعنی «تأمین کننده مالی برای خرید کالا» را دنبال کند، همچنین با بررسی بازارهای مختلف و امکان سنجی که انجام می‌دهیم، می‌توانیم در حوزه‌های مختلف خدمات ارائه دهیم.

 

در خصوص مطالبات معوقه چه اقدامی صورت گرفته است؟

دلیوند: شرکت از ابتدای پروسه ارائه تسهیلات با اعتبار سنجی دقیق مشتریان، اقدام به انتخاب مشتریان خوش حساب می‌کند. بر این اساس وصول 100 درصد اقساط در تسهیلات جاری در دستور کار واحد وصول مطالبات قراردارد. همچنین شرکت از سال گذشته برنامه ریزی مدونی جهت وصول مطالبات سنوات گذشته انجام داد که نتیجه اقدامات انجام شده در سال گذشته وصول حدود 40 میلیارد تومان از مطالبات سنواتی بود. البته در مقایسه با سال قبل از آن که 18 میلیارد تومان بود رشد بیش از 100 درصدی داشت.
همانگونه که اشاره شد در سال جاری نیز برنامه ریزی برای دریافت 40 میلیارد تومان دیگر از مطالبات سنواتی صورت گرفته است. با توجه به اینکه هزینه تأمین منابع مالی در شرکت‌های لیزینگ گران است، دریافت مطالبات سنواتی و تزریق آن در گردش عملیاتی شرکت می‌تواند درتقویت بنیه و توان مالی شرکت در آینده و افزایش سودآوری در سنوات آتی نقش موثری ایفا کند.

 

 افزایش سرمایه در دستورکار بوده و از چه منابعی خواهد بود؟

سعیدی: شرکت از سال 1385 افزایش سرمایه ای نداشت و تلاش هیأت مدیره نیز تا کنون بی نتیجه بوده است. شرکت برای سال 1398 افزایش سرمایه حداقل 20 میلیارد تومانی را در دستور کار خود دارد که در صورت همراهی سهامداران عمده از محل وصول مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی انجام خواهد شد.
دلیوند: با توجه به اساسنامه جدید که تأمین منابع مالی از طریق ابزارهای نوین مالی براساس قوانین بانک مرکزی در آن پیش بینی شده است، شرکت در حال بررسی راهکارهای تأمین مالی توسط شرکت‌های تأمین سرمایه و مشاوران سرمایه‌گذاری است.

 

 میزان افشای اطلاعات و شفافیت مالی شرکت در چه سطحی قرار دارد؟

سعیدی: در حال حاضر تمام اطلاعیه‌ها و گزارشات مالی به موقع و در موعد مقرر بر روی سامانه کدال قرار می‌گیرد. همچنین شرکت تمامی قراردادها و رویدادهای داخلی شرکت را جهت اطلاع عموم سهامداران افشا می‌کند.
 این روند نسبت به سال‌های قبل با بهبود خوبی همراه شد و در این حوزه عملکرد خوبی نسبت به سال‌های قبل جامه عمل پوشید.

 

 چشم انداز صنعت لیزینگ در ایران چگونه می‌بینید و برای جذب مشتری چه‌کاری انجام داده اید؟

 دلیوند: با توجه به افزایش قیمت کالا و کاهش قدرت خرید، مردم برای تهیه کالا ناچار به سمت لیزینگ‌ها روی خواهند آورد، از این رو به نظر فرصت خوبی برای لیزینگ‌ها به وجود آمده است. البته در عین حال لیزینگ ایرانیان پروژه ای به نام تعالی سازمانی در دست دارد که بر اساس مسئولیت اجتماعی تعریف شده، در خصوص تأمین مالی ابزارها و طراحی مکانیزم‌ها اقداماتی صورت می‌گیرد، تا افراد را بیشتر با این خدمات آشنا کنیم.
 اگرچه این روش‌ها از طریق بروشور یا وبسایت انجام می‌شود، اما درحال حاضر این آگاهی از طریق دهان به دهان و مشتریان صورت می‌گیرد. البته در عین حال، قوی‌تر کردن ابزارها در حوزه اگاهی‌رسانی به افراد مدنظر قرار دارد.

عناوین برگزیده