تاریخ: ۲۳ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۵۳
بازدید: ۲۲۵
کد خبر: ۴۴۸۰۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بورس در ورای مرز روانی

دیده‌بان بورس یکشنبه (23 تیر)

می متالز - در اولین جلسه معاملاتی هفته شاخص کل بورس توانست با صعودی 983 واحدی از مرز سخت 250 هزار واحد عبور کند. نماگر کلی بازار در حدود 10 جلسه معاملاتی را در نزدیکی این مرز حساس سپری کرده، اما توان عبور از آن را نیافته بود. نکته جالب توجه دیگر در معاملات روز گذشته عرضه اولیه سهام پتروشیمی نوری بود. همزمانی این دو اتفاق نشان از جذابیت چشمگیر سهام در نگاه سرمایه‌گذاران در بازه فعلی دارد. باید دید که نماگر کلی بازار تاب پایداری در سقف جدید را خواهد داشت؟
دیده‌بان بورس یکشنبه (23 تیر)

به گزارش می متالز، در آستانه رونمایی از گزارش‌های عملکرد 3 ماهه، شاخص کل بورس توانست از سطح 250 هزار واحد بگذرد و در نیمه دوم این کانال قرار بگیرد. با احتساب نقدینگی حاضر در جریان عرضه اولیه «نوری»، ارزش معاملات خرد بورسی روز شنبه به 1900 میلیارد تومان رسید و خالص تغییر مالکیت‌ها 20 میلیارد تومان به سمت سهامداران حقوقی بود.

رشد شاخص به رغم یک عرضه بزرگ

بازار سهام روز گذشته تجربه جدیدی را پشت سر گذاشت. پیش از این، همزمانی عرضه‌های بزرگ سهام با روند نزولی شاخص این گمانه را در بین اهالی بازار قوت می‌بخشید که تامین نقدینگی برای حضور در چنین عرضه‌ اولیه‌هایی می‌تواند روند عمومی بازار را تغییر دهد و به فاز اصلاح بکشد. روز گذشته شاخص سهام نه‌تنها توانست از روند نزولی فاصله بگیرد بلکه توانست یک سقف روانی را که پیش از این در عبور از آن ناکام مانده بود پشت سر بگذارد.

این مساله علاوه بر رد فرض پیش‌تر طرح شده، نشانه‌ای از پتانسیل‌های نقدینگی است که قابلیت جذب شدن به بازار سهام را دارد. با توجه به روند انتظاری گروه‌های بزرگ، می‌توان انتظار داشت در صورتی که گزارش‌های عملکرد این بنگاه‌ها در فصل بهار مطلوب باشد شاهد رشد محسوس قیمت‌ در این دسته از نمادها باشیم.

اولین روز معاملات «نوری»

روز گذشته از سقف 1000 واحدی هر سفارش، به هر کد حداکثر 533 سهام «نوری» تعلق گرفت. این بدان معنی است که مبلغ قابل‌توجهی از نقدینگی در صف انتظار برای این سهم، همچنان در انتظار برای فرصت مناسب برای سرمایه‌گذاری خواهند بود و این موضوع می‌تواند در روند معاملاتی «نوری» در این جلسه خودنمایی کند.

در عین حال که روند بازدهی سهام عرضه‌اولیه همواره در نگاه قسمتی از فعالان بازار جذاب جلوه کرده است باید دید تحلیل‌های کارشناسی در روند قیمتی این سهم چه تاثیری خواهد داشت. طی روزهای اخیر برآوردهای متعددی از سوی کارشناسان در رابطه با سودآوری این بنگاه مطرح شده که بعضا بر عدم وجود پتانسیل‌های قابل‌توجه برای رشد قیمت سهم (بر مبنای ارزندگی) تاکید دارند. این سوال که آیا این تحلیل‌ها می‌توانند بر اشتیاق‌های عرضه‌اولیه‌ای غلبه کند سوالی است که طی روزهای پیش رو باید پاسخ آن را جستجو کرد.

روند ادامه‌دار توقف نمادها

روز گذشته نمادهای بزرگی همچون «فملی» و «شسپا» به منظور برگزاری مجامع، از چرخه معاملات خارج شدند. طی روزهای آتی انتظار می‌رود که توقف نمادهای بزرگ شدت بیشتری بگیرد.

از میان نمادهای پالایشی مجمع «شپنا» و «شراز» در 26 تیر برگزار خواهد شد و بدین ترتیب این دو نماد فردا آخرین روز معاملاتی خود پیش از مجمع را سپری خواهند کرد. همچنین مجمع «شتران» نیز روز 27 تیر ماه برگزار خواهد شد. دو نماد «شپنا» و «شتران» از جمله پایه‌های صعود شاخص در معاملات روز گذشته بودند و این مساله می‌تواند تا حدودی رویکرد سهامداران نسبت به حضور در مجامع این شرکت‌ها را روشن سازد.

در رابطه با بسیاری از نمادهای بزرگ دیگر، مجامع در 3 روز پایانی تیر ماه برگزار می‌شود و بدین ترتیب به نظر می‌رسد روزهای پایانی این هفته شاهد اوج‌گیری روند توقف نمادهای شاخص‌ساز باشیم. بار دیگر تاکید می‌شود سهامداران باید در نظر داشته باشند احتمالا صورت‌های مالی 3 ماهه بسیاری از این شرکت‌ها در زمانی منتشر می‌شود که نمادهای مربوطه به منظور برگزاری مجامع سالیانه به حالت توقف قرار دارند.

رویدادهای خبری از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس در تماس تلفنی با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران ابراز امیدواری کرد: نتایج بررسی‌ها موجب رهاسازی هر چه زودتر نفتکش گریس وان شود. ظریف هم در این باره تاکید کرد: ایران به صادرات نفت خود در هر شرایطی ادامه خواهد داد و انگلیس سریعا نسبت به پایان توقیف غیرقانونی نفتکش ایرانی، تمهیدات لازم را به عمل آورد. این در حالی بود که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران برای شرکت در نشست سالانه مقامات عالیرتبه شورای اقتصادی - اجتماعی ملل متحد عازم نیویورک شد.

عبدالناصر همتی در دیدار با هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: روند بازگشت ارز حاصل از صادرات بهبود یافته است. در داخل هم کلیات اصلاح ساختار بودجه در ۴ محور اصلی در جلسه دیروز عصر شورای عالی هماهنگی اقتصادی تصویب شد. در همین حال طبق مصوبه هیات وزیران، حساب‌ دولتی شرکت‌های وابسته به دو وزارتخانه نفت و نیرو در بانک‌ها باید تا یک دیگر بسته شود . عباس موسویان، نایب‌رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: در جلسه اخیر این کمیته، دستورالعمل انتشار اوراق وکالت به تصویب رسید.

حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس‌ کالا با اشاره به هدف‌گذاری‌ برای افزایش سهم صادراتی ایران به عراق از پیشنهادی طرحی به مجلس مبنی بر طراحی پول مشترک دیجیتال برای تسهیل روابط تجاری با کشورهای منطقه خبر داد.

ب) صنایع: با تصویب آئین نامه اجرایی ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور، بهای سوخت تحویلی به پتروشیمی‌ها را از 132 تومان به 260 تومان افزایش یافت. بانک دولتی UCO هند از افزایش سه برابری شعب ویژه همکاری مالی با ایران و افتتاح حساب ویژه و به روپیه ۱۴ بانک ایرانی خبر داد.

ج) شرکت‌ها: سایپا از شرایط برگزاری مزایده فروش ۶۰ و ۱۰۰ درصدی دو شرکت فولاد کار سیستم اسفراین و خدماتـی مسافرتی هوایی ایران خبر داد. همچنین بانک پارسیان از تمدید عرضه اوراق گواهی سپرده مدت‌دار ریالی بانک پارسیان، تا روز پنج‌شنبه ۲۷ تیرماه خبرداد. دیروز در عرضه اولیه سهام پتروشیمی نوری قیمت هر سهم 3 هزار و 125 تومان تعیین شد. همچنین هلدینگ پتروشیمی فارس قصد دارد تا پایان سال پتروشیمی بندرامام را برای نخستین‌بار در بورس عرضه کند.

در رویداد دیگری محمود گودرزی، معاون بازار بورس اوراق بهادار تهران در مورد اینکه طبق اعلام قبلی سازمان خصوصی‌سازی قرار بود باقیمانده سهام دولت در بیمه البرز امروز شنبه 22 تیر 98 از طریق بورس عرضه شود. وی با بیان اینکه چرا آگهی آن در سامانه بورس وجود ندارد،‌ گفت: این عرضه چون به صورت بلوکی بوده است، خریداری نداشته و زمان آن منقضی شده در حالی که کسی به عنوان متقاضی مراجعه نکرده و خریداری نداشته است.

اتاق تعاون ایران و بیمه تعاون تفاهم‌نامه مشترکی براساس خدمات یک سبد بیمه‌ای جامع امضا کردند.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد