تاریخ: ۲۳ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۱۷
بازدید: ۱۷۵
کد خبر: ۴۴۸۲۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بورس بر شانه‌های بزرگان

نقشه نیمروز بورس یکشنبه(23 تیر)

می متالز - روند صعودی سهام یک از روز پس از شکستن رکورد مشارکت در عرضه‌های اولیه با سرعت بیشتری ادامه یافت. گردش محور تقاضا به روی سهام شرکت‌های کالایی و تشکیل صف‌های خرید مهمترین اتفاق معاملات امروز پس از مدت‌ها اقبال به سهم‌های کوچک است. خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به نحوه عملکرد این دسته از بنگاه‌ها و انتشار قریب‌الوقوع گزارش‌های سه‌ماهه را می‌توان دلیل عمده چنین آرایشی در بورس تهران دانست.
نقشه نیمروز بورس یکشنبه(23 تیر)

به گزارش می متالز، بازار سهام در معاملات امروز با برتری قابل ملاحظه تقاضا معاملات خود را پی گرفت. شاخص کل در جریان دادوستدهای امروز ضمن افزایش بیش از یک درصدی، به کانال 253 هزار واحدی راه یافت. پس از عرضه اولیه سهام شرکت پتروشیمی نوری و مشارکت گسترده سرمایه‌گذاران در بورس تهران، خون تازه‌ای در رگ‌های سهام جریان یافته است. در عین حال، نشانه‌های مبنی بر تغییر آرایش بورس‌بازان و میل به سمت سهام بنیادی در حال خودنمایی است.

نکته جالب توجه دیگر ورود تقاضای جدید با عرضه «نوری» است. معمولا عرضه اولیه‌های بزرگ بورس تهران با فشار عمومی عرضه برای تامین نقدینگی مورد نیاز همراه بوده اما در جلسه معاملاتی دیروز شاهد ورود سرمایه‌های جدید بودیم که در ارزش 1900 میلیارد تومانی معاملات هم نمایان شد.

افزایش میل به بزرگان

امروز غول‌های معدنی، پتروشیمی و پالایشی در کنار بزرگانی چون «رمپنا» و «همراه» جزو حامیان اصلی شاخص کل به شمار می‌روند. سهام شرکت‌های بزرگ طی دو هفته اخیر عمدتا در حاشیه قرار داشتند و بخش عمده تحرکات بورسی در سهام شرکت‌های کوچک رقم می‌خورد. از یک طرف، جذابیت حرکت‌های تند در سهام کوچک بخشی از سرمایه‌های خرد را درگیر کرد و از طرف دیگر، نیاز به حجم بالایی از نقدینگی برای ادامه مسیر بزرگان، فقدان محرک جدی، میل به شناسایی سود و انتظار برای رونمایی از عملکرد سه‌ماهه بزرگان کالایی را به استراحت واداشت. اما در دو روز اخیر، خاصه در معاملات امروز شاهد تغییر محور تقاضا و استقبال قابل توجه فعالان بورسی از سهام گروه‌های کالایی بودیم. شناسایی سود در گروه‌های کوچک‌تر و حرکت نقدینگی به سمت بزرگان کالایی را می‌توان نتیجه خوش‌بینی به گزارش‌های عملکرد سه‌ماهه در این دسته از سهم‌ها عنوان کرد.

حامیان «معدنی» شاخص

تحرکات مثبت معامله‌گران در نماد شرکت‌های معدنی از ویژگی‌های مهم معاملات بورس تهران در دو سه روز اخیر بوده است. دوقلوهای سنگ‌آهنی بازار یعنی «کچاد» و «کگل» در معاملات امروز ضمن برخورداری از تقاضای مطلوب نقش زیادی در جهش شاخص کل داشتند. به نظر می‌رسد موضوع افزایش قیمت سنگ‌آهن که در مجمع «کگل» هم بازتاب موثری داشته در حال حمایت از سهام مرتبط است. «دنیای بورس» در روزهای اخیر این موضوع را زیر ذره‌بین گذاشته و اثرات ان بر سهام سنگ‌آهنی را مورد بحث و بررسی قرار داده است.

خودرویی‌ها زیر فشار زیان

برخلاف جو عمومی بازار، معاملات سهام خودرویی عمدتا تحت فشار عرضه و با افت قیمت دنبال می‌شود. هر چند معاملات این گروه از همان ابتدای کار در محدوده منفی قرار داشت اما به نظر می‌رسد انتشار صورت‌های مالی حسابرسی شده سایپا در میانه کار بازار نیز خودرویی‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. سایپا که در گزارش حسابرسی نشده سال 97 به ازای هر سهم 123 تومان زیان شناسایی کرده بود امروز خبر از تعمیق زیان در گزارش حسابرسی شده و تبدیل زیان 123 تومانی به 142 تومان خبر داد. با وجود فشار زیان‌ غول‌های خودرویی، همچنان این گروه پرمعامله‌ترین صنعت بورس تهران است. به نظر می‌رسد فروشندگان به تحقق این حد از زیان نظر دارند و خریداران چشم به انتشار حیاتی گزارش‌های سه‌ماهه دوخته‌اند.

خروج از کوچک‌ترها

در شرایطی که جو عمومی بازار بر مدار صعودی در حال حرکت است، برخی از سهم‌ها بر خلاف جریان عمومی بازار در حال عقب‌نشینی هستند. نمادهای پرشماری از گروه غذایی‌ها، قندی‌ها، سیمانی‌ها امروز را در محدوده منفی قیمت سپری کردند و در مواردی حتی صف‌های فروش نسبتا طویلی را تجربه کردند. این در حالی است که معاملات این طیف از سهم‌ها در دو هفته گذشته عمدتا با رشدهای حداکثری همراه بوده است. میل به شناسایی سود و نگرانی از عدم حمایت عملکرد از رشدهای اخیر در این سهام آن هم در آستانه انتشار گزارش‌های سه‌ماهه در جبهه‌گیری سهامداران این گروه‌ها موثر بوده است.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد