به گزارش می متالز، حمیده زرآبادی با اشاره به عزم وزارت صنعت برای واگذاری سهام دولت در ایرانخودرو و سایپا به ایسنا گفت: تولیدات خودروسازان نشان میدهد تا زمانی که صنعت خودروسازی دولتی است نمیتوانیم هیچ حرفی در کیفیت، خدمات پس از فروش، ایمنی و مشتریمداری داشته باشیم. انحصار و تسلط مافیا، علت و ریشه اکثر چالشها و مشکلات صنعت خودرو است.
وی افزود: همزمان با قصد دولت برای فروش سهام ایرانخودرو و سایپا این نگرانی به وجود آمده که رسانهای کردن این مسئله صرفا اقدامی ظاهری و صوری باشد چرا که با وجود سهامدار بودن شرکتهای دولتی زیرمجموعه ایرانخودرو و سایپا در عمل تغییری در مالکیت سهام این دو خودروساز اتفاق نمیافتد. این تردید و نگرانی وجود دارد که سهام در نهایت از سیطره دولت خارج و در چنبره شبهدولتیها یا همان خصولتیها قرار گیرد.
این نماینده مجلس راه پیشگیری از این اتفاق را انتشار نام سهامداران حقیقی و حقوقی ایرانخودرو و سایپا و افشای نام متقاضیان خرید تتمه سهام دولت در این دو خودروساز دانست.
زرآبادی ادامه داد: تاریخچه واگذاری شرکتهای مشمول اصل ۴۴، تجربه خوبی را نشان نمیدهد. نمونه آن در استان قزوین شرکتهای کنتورسازی، تولیپرس نازنخ و فرنخ هستند که از جمله شرکتهای کمنظیر و سودده دولتی بودند اما پس از واگذاری جز نامی از آنان باقی نمانده است. چرا؟ چون واگذاری آنها غیرشفاف بود و صلاحیت خریداران کمترین اهمیتی برای واگذارکنندگان نداشت. حال هم این بیم و نگرانی وجود دارد که این اتفاق یکبار دیگر برای سهام دولت در شرکتهای اعلام شده از جمله خودروسازان اتفاق بیفتد.
وی گفت: این اتفاق به معنای بدتر شدن شرایط صنعت و بازار خودرو است که امیدوارم با هوشیاری و دلسوزی وزیر و مدیران وزارت صنعت شاهد آن نباشیم.
زرآبادی افزود: خروج دولت از تصدیگری و بازارگردانی و ورود به رگولاتوری، تنظیمگری و نظارت هدفی بلند و تقریبا دور از دسترس است و بعید میدانم تا پایان سال ۱۳۹۹ هم اتفاق بیفتد چرا که تجربه تلخ گذشته ثابت کرده واگذاریها شفاف انجام نمیشوند و خریداران نیز اهلیت و صلاحیت آن را نداشتهاند. نمونه آن دهها شرکت دولتی است که پس از واگذاری به کلی از بین رفت یا جز یک نام هیچ اثری از آن باقی نماند.