تاریخ: ۲۲ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۱۹
بازدید: ۲۶۰
کد خبر: ۴۴۹۲۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سه نکته مهم در روز عرضه بزرگ بورسی

دیده‌بان بورس شنبه (22 تیر)

می متالز - شاخص سهام در حالی هفته گذشته را با رشد اندک 0.3 درصدی پشت سرگذاشت که فاصله اندکی تا مرز روانی 250 هزار واحدی دارد. هم‌زمان با مشاهده برخی محرک‌های اقتصادی، عرضه اولیه بزرگی در بورس تهران انجام می‌شود که توجه به این مسائل در کنار فضای غیراقتصادی می‌تواند استراتژی احتمالی بورس‌بازان را در این فضا روشن‌تر کند.
دیده‌بان بورس شنبه (22 تیر)

به گزارش می متالز، آیا این هفته می‌توان شاهد شکست پرقدرت مرز روانی 250 هزار واحد باشیم؟ برای این مساله شرایط هموار به نظر می‌رسد؛ اما باید به چند نکته جالب توجه شود.

رخ پنهان عرضه اولیه «نوری»: پس از مدت‌ها یک شرکت بسیار بزرگ قرار است در بورس تهران عرضه اولیه شود. 10 درصد از این سهم که احتمالا در همان سقف قیمتی به فروش برسد نقدینگی بیش از 930 میلیارد تومانی را می‌طلبد. رقمی که حتی در دوران رونق بازار سهام نیز معادل کل ارزش معاملات یک روز کامل است. در گذشته، چنین عرضه‌های اولیه‌ای حداقل به طور موقت و ذهنی اثر منفی خود را بر بازار سهام می‌گذاشت؛ اما اکنون چه روی داده است که حتی معاملات روز چهارشنبه یعنی یک روز مانده به عرضه نیز از فشار فروش در سهام خبری نیست؟ این مساله به خوبی نشان می‌دهد همچنان قدرت نقدینگی در بازار سهام بالاست به ویژه در عرضه‌های اولیه که طی یک سال گذشته بسیاری از مردم عادی را به خود جلب کرده و در هر عرضه شاهد یک رکوردشکنی تازه هستیم. این مساله بسیار مهمی است؛ از نگاه معامله‌گری می‌تواند برای افراد با ریسک‌پذیری بالا فرصت‌هایی را ایجاد کند که عموما بر پایه شناسایی جریان پول‌هاست تا عوامل بنیادی. از نگاه سیاست‌گذاری نیز توانایی حفظ و نگهداری این پول‌های تازه‌وارد اهمیت ویژه‌ای می‌یابد که باید مورد توجه عوامل مختلف قرار گیرد.

چراغ سبز «فد» به بازار جهانی: در روزهای پایانی هفته گذشته اتفاقات مربوط به سیاست‌های پولی آمریکا به نفع بازارهای کامودیتی تمام شد. جایی که رئیس فدرال رزرو و اعضای آن در اظهارات و نتیجه نشست قبلی خود نشان دادند برای کاهش نرخ بهره در اواخر ماه جاری میلادی آمادگی دارند. این مساله باعث رکوردشکنی بازارهای سهام جهانی و هم‌زمان بهبود نسبی اوضاع بازار کامودیتی شد. در این میان قیمت نفت بیش از سایر کالاها به علت برخی عوامل داخلی رشد کرد. به هر حال این مساله می‌تواند بهانه‌ای باشد برای بازار سهام تا بتواند رکوردهای جدیدی را ثبت کند. البته باید در نظر داشت در این روزها بسیاری از سهم‌های بزرگ برای برگزاری مجمع متوقف می‌شوند که می‌تواند سرعت نوسان بورس را محدود کند.

بی‌خبری، خوش‌خبری است؟ پس از چند پایان هفته پراسترس، هفته گذشته رویداد سیاسی چندان خاصی را شاهد نبودیم. شاید اصطلاح «بی‌خبری، خوش‌خبری است» در چنین شرایطی به جا باشد و اعتماد نسبی را میان سرمایه‌گذاران ایجاد کند. آرامش بازارهای موازی سهام در کنار فضای به دور از تنش‌های جدید سیاسی می‌تواند انگیزه سهامداران را در معاملات این هفته تقویت کند.

رویدادهای خبری از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: اتحادیه اروپا اعلام کرده، سازوکار «اینستکس» برای تجارت با ایران وارد مرحله اجرایی شده و نخستین تراکنش‌ها در حال انجام است. همچنین به گفته هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه پیشرفت‌هایی در جهت اجرایی شدن اینستکس حاصل شده، گفت: کشورهای غیراروپایی نیز به این ساز و کار ملحق می‌شوند.

در همین حال فرانسه طرحی موسوم به «توقف در برابر توقف» در دست بررسی دارد که بر اساس آن کاهش تعهدات برجامی ایران در برابر توقف تحریم‌های آمریکا در سطح فعلی پیشنهاد شده است. عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز اعلام کرد در پی اقدام‌های ایران برای ایجاد توازن بین حقوق و تعهداتش در برجام، کشورهایی دیگر عضو برجام و کشورهایی خارج از برجام اخیراً تلاش‌هایی را برای حفظ این توافق آغاز کرده‌اند. پیش‌تر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری تصریح کرد واشنگتن به واسطه متحدانش خواستار کاهش تنش‌ها در روابط با ایران شده است. الاخبار در گزارشی هم گفته ترامپ با پیشنهاد فرانسه موافق است، اما به دنبال راهی برای کاهش شروط ایران می‌گردد.

در رویداد دیگری مجلس نمایندگان آمریکا به یک متمم لایحه بودجه دفاعی این کشور رای داد که اگر به تصویب نهایی برسد، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا را ملزم می‌کند برای حمله به ایران از کنگره این کشور مجوز بگیرد. در پی وقوع چند انفجار در بندر الفجیره یک هیات بلند پایه اماراتی به ایران آمد. در همین حال خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه به نقل از دو منبع مطلع گزارش داد که واشنگتن «فعلا» قصد ندارد محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران را تحریم کند مقامات تهران به اماراتی‌ها گفتند: ما با شما دیگر حرفی نداریم چون شما خطوط قرمز را زیر پا گذاشته‌اید. عبداله بن زائد وزیر خارجه امارات به هنگام سفر به مسکو در ژوئن (خرداد/ تیر) از مسکو خواست که تا میان ابوظبی و تهران میانجی‌گری کند.

یک منبع مطلع از احتمال دیدار نخست‌وزیر ژاپن با رئیس‌جمهور ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر خبر داد. به گزارش «ایسنا» به نقل از ژاپن تایمز، یک منبع مطلع خبر داده است که شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن مایل است در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران دیدار و گفت‌وگو داشته باشد. همچنین محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز هفته آینده برای شرکت در نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک می‌رود. همچنین مجلس به زودی نشستی غیرعلنی با حضور وزیر امور خارجه به منظور بررسی تازه‌ترین وضعیت برجام و اقدامات اروپا به ویژه توقیف نفتکش ایرانی از سوی انگلیس برگزار می‌کند.

در رویدادهای داخل هم سازمان بورس اوراق بهادار در خصوص نحوه اجرای مرحله نهایی فاز نخست سامانه مدیریت ریسک بخشنامه جدیدی به همه کارگزاری‌ها ارسال کرد کخه بر مبنای آن از ۲۵ تیرماه همه سفارش‌ها از ۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰ تحت پوشش نامک است.

ب) صنایع: هیات دولت آئین‌نامه اجرایی قانون بودجه ۹۸، موضوع تهاتر بدهی و مطالبات دولت با اشخاص حقیقی و حقوقی را به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه کشور و بانک مرکزی، تصویب کرد.

ج) شرکت‌ها: یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از بسته شدن ۸۰۰ پرونده سیتروئن C۳ با همکاری سایپا در زمینه جلب رضایت مشتریان و تحویل خودرو خبر داد. همچنین مجید باقری، مدیرعامل لیزینگ رایان سایپا، برنامه‌های جدید این شرکت برای فعالیت در حوزه‌های صادراتی و خدمات پس از فروش را اعلام کرد.

گروه مپنا در خصوص انعقاد قرارداد مهم با دو شرکت ذوب آهن و آب و فاضلاب بوشهر، اقدام به شفاف‌سازی کرد. همچنین مدیرعامل سیمان خوزستان از نهایی شدن قراداد صادرات 360 هزار تن کلینکر به سیمان العماره عراق خبر داد.  به گفته خسرو جامعی بر اساس این قرارداد 60 درصد نیاز کلینکر سالانه سیمان العماره توسط سیمان خوزستان تامین می‌شود.

عناوین برگزیده