به گزارش می متالز، محمد مهدی توسلیپور، امروز (شنبه، ٢٢ تیرماه) پس از نصب سکوی ۱۴B با اشاره به اینکه دو سکوی A و C این فاز پارسال وارد مدار شدند، افزود: پس از نصب این سکو که سومین سکوی فاز ١٤ است، ظرف ۳۰ تا ۴۵ روز آینده شاهد راهاندازی آن خواهیم بود.
وی از سکوی اقماری ۱۴D به عنوان آخرین سکوی این فاز یاد کرد و با بیان اینکه این سکو هماکنون پیشرفت ۹۲ درصدی دارد و تا پایان مهرماه در موقعیت خود در خلیج فارس نصب میشود، افزود: عملیات حفاری ١١ حلقه چاه این سکو پایان یافته و آماده بهرهبرداری است.
به گفته مجری طرح توسعه فاز ١٤ پارس جنوبی، با تکمیل خطوط لوله دریایی، انجام عملیات هیدروتست و نصب خطوط بین دو سکوی اصلی B و اقماری D تا پایان پاییز امسال، گاز این سکوها نیز وارد مدار خواهد شد.
وی مجموع هزینه چهار سکوی این فاز را که نسبت به موارد مشابه کمتر بوده، ۵۵۰ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: این موضوع منجر به صرفهجویی ارزی ١٥٠ میلیون دلاری و جلوگیری از خروج بیشتر ارز از کشور شده است.
توسلیپور درباره تامین لولههای CRA نیز اظهار کرد: خوشبختانه با تمهیدات شرکت ملی نفت ایران سفارشگذاری دوباره این لولهها برای تکمیل چاههای باقیمانده انجام شده است.
مجری طرح توسعه فاز ١٤ پارس جنوبی درباره دلایل طولانی شدن اجرای این پروژه که قرارداد آن سال ۸۹ امضا شد، گفت: تعدد پیمانکاران و ناهماهنگی بین آنها یکی از دلایل اصلی بوده است.
وی ادامه داد: باتوجه به تکمیل بخش دریایی در سال جاری، طرح توسعه فاز ١٤ در اولویت تخصیص منابع مالی برای اجرای بخش خشکی (ساخت پالایشگاه) قرار گرفته است که پیشبینی میکنیم در سال ١٣٩٩ این بخش نیز وارد مدار شود.
توسلیپور با بیان اینکه نخستین ردیف شیرینسازی پالایشگاه این فاز ابتدای سال ٩٩ عملیاتی میشود، ادامه داد: با تمهیدات اندیشیده شده تا تکمیل بخش پالایشگاهی فاز ١٤، برای فرآورش گاز تولیدی سکوهای این فاز از ظرفیت خالی فازهای ١٢ و ١٣ استفاده میکنیم.
مجری طرح توسعه فاز ١٤ پارس جنوبی در پاسخ به این پرسش که آیا تغییرات مدیریتی در شرکت مدیریت طرحهای صنعتی (IPMI) که رهبر کنسرسیوم این طرح است و همچنین انتخاب نشدن مدیرعامل آن تاثیری در اجرای بخش خشکی داشته است، افزود: ما نیز به عنوان کارفرمای پروژه پیگیر این موضوع هستیم، زیرا IPMI در بخش خشکی با تاخیرهایی همراه بوده است.
به گفته وی، این شرکت (IPMI) زیرمجموعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع است و مدیرعامل آن باید از سوی ایدرو انتخاب شود که در این بخش کوتاهیهایی انجام شده است.
توسلیپور با بیان اینکه تاخیر در اجرای پروژه از سوی یک پیمانکار بقیه پیمانکاران را نیز متاثر میکند، افزود: این موضوع هماکنون ما را در بخش خشکی دچار مشکل کرده است، البته ما از IPMI خواستهایم راهکاری برای حل این مشکل بیندیشد و چابکی را به پروژه برگرداند.
وی افزود: در قرارداد نیز تدابیر لازم برای هرگونه قصوری که ازسوی پیمانکار اتفاق بیفتد اندیشیده شده و در این مورد نیز اخطارهای لازم به پیمانکار داده شده است. چنانچه پیمانکار در بازه زمانی لازم برنامه جبرانی خود برای کاهش فاصله عقبماندگی ناشی از اجرا را عملی نکند ما نیز طبق قرارداد عمل خواهیم کرد.
مجری طرح توسعه فاز ١٤ پارس جنوبی درباره راهکار حل این مشکل نیز ادامه داد: تشکیل پیمانکاری مدیریت (MC) یکی از موارد مطرح شده است که به شرکت ایدرو هشدار دادیم اگر تغییرات اساسی در بخش مدیریتی ایجاد نکند از شرکتهای MC باتجربه استفاده میشود، با این حال تغییری در این شرکت مشاهده نشد.
وی گفت: ظاهرا پیمانکار تغییر مدیریتی در بخش بازرگانی را که تامین تجهیزات را بهعهده دارد در نظر گرفته تا بتواند به تعهدهای خود عمل کند.
توسلیپور ضمن ابراز امیدواری از اینکه پیمانکار این فاز به برنامههای اعلامی خود متعهد باشد، گفت: البته تا جایی که اجرای این برنامه عدمالنفعی برای کشور نداشته باشد و تولید را نیز دچار مشکل نکند، به سیاستهای حمایتی خود از پیمانکاران ادامه خواهیم داد.
مجری طرح توسعه فاز ١٤ در پاسخ به این پرسش که آیا تحریمها اثری بر اجرای بخش خشکی این فاز خواهد داشت، تصریح کرد: صنعت نفت طی ۴۰ سال اخیر همواره با تحریم روبهرو بوده است، بنابراین برای اجرای بخش خشکی فاز ١٤ تدابیر لازم از همان ابتدا اندیشیده و سفارشگذاری کالاها نیز انجام شده است؛ تعهدهای اعلامشده برای اجرا نیز براساس شرایط واقعی امروز بوده و پیمانکار نیز طبق تعهدی که به وزارت نفت داده آن را اجرایی خواهد کرد.
وی درباره تخصیص منابع مالی پروژه نیز اظهار کرد: منابع مالی این پروژه از محل صندوق توسعه ملی بوده و اعتبارات نیز تخصیص داده شده است.
توسلیپور تصریح کرد: با تکمیل بخش دریایی این طرح، تا پایان امسال برداشت روزانه ٥٦ میلیون مترمکعب گاز غنی از فاز ١٤ محقق خواهد شد.
بابک عباسپور، مدیرعامل شرکت مبین سازه نیز در این نشست اظهار کرد: صددرصد مراحل مهندسی، ساخت، نصب و راهاندازی بخش فراساحل فاز ١٤ از سوی متخصصان ایرانی انجام شده و ٥٠ تا ٦٠ درصد تجهیزات نصب شده نیز ساخت سازندگان ایرانی بوده است.
حمید رضائیان اصل، مدیرعامل شرکت ایزوایکو هم از وزارت نفت و شرکت نفت و گاز پارس برای حمایت از سازندگان داخلی و اعتماد به آنها برای اجرای پروژهها تشکر کرد.