به گزارش می متالز، سعید رسولی درباره اجلاس منطقه خاورمیانه اتحادیه راهآهنهای جهانی (UIC) که هفته گذشته در عقبه اردن برگزار شد، اظهار داشت: هفته قبل از این نشست در اردن، نشست سهجانبهای میان رؤسای ایران، سوریه و عراق در تهران برگزار شد و بلافاصله نشستی با حضور دیگر کشورهای عضو منطقه خاورمیانه اتحادیه راهآهنهای آسیا-اقیانوسیه در اردن برگزار شد که نشاندهنده اهمیت اتصال شبکه ریلی کشور به شبکه راهآهن آسیا است.
وی ادامه داد: سیاست ما در دوره جدید مدیریت شرکت راهآهن، تنشزادیی با اعضای اتحادیه UIC، تعامل با کشورهای همسایه و ایجاد ظرفیت بیشتر برای ترانزیت ریلی است.
مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران درباره اجلاس هفته گذشته در عقبه اردن یادآور شد: اتحادیه راهآهنهای جهانی (UIC) اتحادیههای منطقهای هم دارد که دفتر راهآهن منطقه خاورمیانه آن، ایران است. بهطور منظم هر ۶ ماه یکبار در کشورهای عضو، اجلاسهای منطقهای در کشورهای عضو برگزار میشود که آخرین اجلاس منطقه خاورمیانه هفته گذشته در شهر عقبه اردن برگزار شد که ایران هم در این نشست شرکت کرد.
وی گفت: در هر نشست، کشورهای عضو گزارشی از آخرین وضعیت شبکه ریلی خود تشریح کرده و سپس پیشنهادهایشان درباره موضوع مهمی که باید در اجلاس خاورمیانهای مطرح شود را ارائه میدهند؛ در این اجلاس، رئیس و نواب رئیس اتحادیه منطقهای انتخاب شدند که مدیرعامل راهآهن ایران بهعنوان نایبرئیس اول اتحادیه منطقه خاورمیانه انتخاب شد.
رسولی با اشاره به استقبال آقایان لوبینو و داوِن رؤسای سابق و فعلی اتحادیه راهآهنهای جهانی (UIC) که در اجلاس خاورمیانه حضور داشتند، درباره گزارش راهآهن ایران، گفت: با توجه به اینکه UIC یکنهاد سیاستگذار در حوزه قوانین بینالمللی ریلی است، نماینده ایران در این اجلاس برای اولین بار ایران پیشنهاد داد مسائل فنی و ایمنی راهآهن موردتوجه بیشتری در اجلاسهای منطقهای و جهانی قرار گیرد ازاینرو پیشنهاد کردم شورای حملونقل اتحادیه جهانی UIC ایجاد شود که بیشتر به امور اجرایی بپردازد و هماهنگی میان کشورهای عضو و منطقه در بخش حملونقل را پیگیری و تسهیل کند. بهخصوص که کشورهای عضو بر اساس استانداردهای این اتحادیه جهانی عمل میکنند.
وی تصریح کرد: نمونه موفق چنین شورایی، شورای حملونقل ریلی کشورهای آسیای میانه و مشترکالمنافع حوزه CIS است که چندی پیش اجلاس هفتادم آن در هلسینکی فنلاند برگزار شد و ایران از عضو ناظر به عضو وابسته ارتقا عضویت یافت که پس از طی شدن مراحل قانونی آن، در نشست بلاروس این ارتقای عضویت رسماً ابلاغ میشود. قرار است شبیه این شورا را در اتحادیه راهآهنهای خاورمیانه داشته باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره سایه انداختن روابط سیاسی کشورهای خاورمیانه بر تعاملات تجاری و ترانزیت ریلی کشورهای منطقه عرب آسیا، بیان داشت: اینکه سیطره روابط سیاسی بر روابط تجاری کشورهای منطقه وجود دارد، مسأله ای ناگزیر است و امروزه زندگی مردم در جهان تحت تأثیر نگاههای خاص منفعت طلبانه برخی کشورهای استکباری است. اما من در اجلاس اخیر اردن اعلام کردم شبکه ریلی کشورها مانند عروق و رگها بدن انسان است و ما یک شبکه بههمپیوسته هستیم نمیشود راهآهن یک کشور بهطور مستقل رفتار خاص داشته باشد و کل شبکه را دچار اختلال کند.
رسولی بابیان اینکه اتحادیههای بینالمللی و منطقهای راهآهنهای کشورها همواره تلاش میکنند بهدوراز مسائل سیاسی، روابط حقوقی با یکدیگر را تعریف کنند، افزود: در خاورمیانه بهشدت به دنبال توسعه روابط با کشورهای منطقه هستیم بهگونهای که با ترکیه و ترکمنستان پروتکل دوجانبه بهطور مجزا با هر یک از این دو کشور امضا کردهایم. اجلاس سهجانبهای هم دو هفته قبل با سوریه و عراق به امضا رساندیم که کلیه شقوق حملونقلی اعم از دریایی، ریلی، جادهای و هوایی را در برمیگرفت.
وی بابیان اینکه در سفر هفته گذشته خود به عقبه، با رؤسای راهآهنهای اردن، ترکیه و سوریه بار دیگر گفتوگو و مذاکره داشته است ادامه داد: در این نشستها به آنها آمادگی ایران برای همکاری با این کشورها در بخش ریلی را اعلام کردم. ظرفیتهای تولید ریل و واگن و توسعه زیرساختهای ریلی ایران بسیار بالاست و آمادگی داریم این توانایی را به کشورهای عضو اتحادیه بهخصوص کشورهای همسایه و منطقه صادر کنیم.
معاون وزیر راه اعلام کرد: راهآهن ایران بهعنوان نماینده صنعت ریلی در اتحادیههای بینالمللی، حمایت خود از بخش خصوصی ایران در صنعت ریلی را به سایر کشورهای عضو این اتحادیه ابلاغ کرد و اعلام کردیم چه در حوزه زیرساخت و علائم و ارتباطات و چه در حوزه ناوگان حاضریم شرکتهای ایرانی را به کشورهای منطقه اعزام کنیم و با حمایت شرکت راهآهن ایران، با راهآهنهای منطقه و اردن قرارداد امضا کنند که با استقبال اردنیها مواجه و قرار شد اردنیها از شرکتهای تولیدکننده ایرانی در بخش صنایع ریلی بازدید کنند تا بازاری برای تولیدکنندههای ایرانی ناوگان ریلی در خارج از مرزها ظرفیت جدیدی ایجاد کنیم.