تاریخ: ۲۶ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۲۷
بازدید: ۲۴۴
کد خبر: ۴۵۵۵۹
سرویس خبر : انرژی

توضیحات بهینه‌سازی مصرف سوخت درباره اظهارات اخیر رئیس شورای شهر تهران

می متالز - شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در پی اظهارات اخیر رئیس شورای شهر تهران مبنی بر طلب ۷۰۰ میلیون دلاری مترو از دولت که در خبرگزاری فارس منتشر شده بود برای تنویر افکار عمومی توضیحاتی ارائه کرد.
توضیحات بهینه‌سازی مصرف سوخت درباره اظهارات اخیر رئیس شورای شهر تهران

به گزارش می متالز، توضیحات شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت درباره اظهارات محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران به شرح زیر است:

«بر اساس ماده (۱۲) قانون رفع موانع تولید و رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور - مصوب سال ۱۳۹۴ - و به استناد مصوبه شورای اقتصاد به شماره ۱۱۹۳۵۲۶ به تاریخ ۹۶/۳/۸ طرح «توسعه حمل و نقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر مشهد، شیراز، تبریز، اصفهان، قم، اهواز، کرج و کرمانشاه» وزارت نفت مکلف است متناسب با تعداد سفرهای اضافی از طریق واگن جدید (نه واگن‌های موجود) با اعلام سرمایه‌گذار عامل صرفه‌جویی طرح، تایید شهرداری تهران و دیگر کلانشهرها و تایید نهایی وزارت نفت مبلغ صرفه‌جویی را پرداخت کند.

مطابق با مصوبه شورای اقتصاد مقرر شده است که هزار دستگاه واگن جدید در سال‌های ۹۶ تا ۱۴۰۰ وارد ناوگان مترو تهران و هزار دستگاه واگن جدید وارد ناوگان مترو هشت کلانشهر شده و وزارت نفت پس از ورود واگن‌های جدید و متناسب با تعداد سفر اضافه شده، سرمایه‌گذاری در تهران به مدت ۱۰ سال و در دیگر کلانشهرها به مدت ۱۵ سال را پرداخت کند. میزان بازپرداخت به صورت تجمعی در تهران و کلانشهرها، حداکثر ۲.۶ میلیارد دلار (۱.۴۲ میلیارد دلار در تهران و ۱.۱۸ میلیارد دلار در کلانشهرها) خواهد بود.

در آبان‌ماه ۱۳۹۷ مراسم امضای موافقتنامه‌های مربوط به افزودن واگن‌های جدید با حضور وزیر نفت و شهرداران تهران و هشت کلانشهر برگزار شد. مطابق با موافقتنامه‌های امضا شده، افزایش هزار و ۴۳۹ دستگاه واگن جدید در مجموع در تهران و کلانشهرهای مشهد، تبریز، شیراز، اصفهان، اهواز، قم، کرج و کرمانشاه در دستور کار قرار گرفت.

هم‌اکنون قرارداد ورود ۳۰۱ دستگاه واگن تا پایان سال ۱۳۹۹ به ارزش ۴۲۸ میلیون دلار با شهرداری تهران و شرکت بهره‌برداری راه آهن شهری تهران و حومه امضا و ابلاغ شده است و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت به نمایندگی از وزارت نفت در حال پیگیری برای اعلام ورود واگن‌های جدید از سال ۹۶ تاکنون است که این آمار باید از طریق شهرداری تهران به این شرکت اعلام شود. بدیهی است پس از اعلام ورود واگن‌ها توسط شهرداری تهران امکان بازپرداخت پس از تخصیص بودجه ازسوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی و مطابق با قانون سنواتی بودجه، در چارچوب قرارداد میسر خواهد بود.

در ضمن قرارداد ورود ۲۸۵ دستگاه واگن جدید نیز با کلانشهرهای مشهد، تبریز، اصفهان و شیراز در مرحله ابلاغ است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۳۹۸ در مجموع ۳۲۱ دستگاه واگن، مشمول  طرح یادشده در تهران و چهار کلانشهر مشهد، شیراز، تبریز و اصفهان شود.

شایان ذکر است در پی نشست‌های مشترک این شرکت با محسن پورسید آقایی، معاون محترم حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و فرنوش نوبخت، مدیرعامل محترم شرکت بهره‌برداری راه آهن شهری تهران و حومه، متولیان امر از همکاری‌ها و اقدام‌های انجام شده توسط شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در حوزه ارتقا و توسعه حمل و نقل عمومی قدردانی کردند».

عناوین برگزیده