به گزارش می متالز، علی بختیار ضمن تشریح جلسه فراکسیون پاسخگو مجلس بیان کرد: یکی از مشکلاتی که قطعهسازان با آن مواجه هستند کمبود منابع مالی در این بخش است که به همین دلیل خودروسازان نتوانستهاند به تعهدات خود در قبال مردم عمل کنند. در جلسه فراکسیون پاسخگو راجع به این موضوع بحث شد که چرا تعهدات خودروسازان عملی نشده است و چرا بانک مرکزی به تعهداتش در قبال پرداخت ۱۱ هزار میلیارد تومان برای ساخت قطعه در داخل کشور عمل نکرده است.
به گفته وی تنها ۴ هزار میلیارد تومان برای ساخت قطعه پرداخت شده و ۷ هزار میلیارد تومان هنوز پرداخت نشده است. از سوی دیگر زمان جذب این منابع که 31 خردادماه امسال بود به اتمام رسیده است. در فراکسیون حول این موضوع تصمیمات خوبی اتخاذ شد.
نماینده مردم گلپایگان در مجلس تصریح کرد: قرار شد بانک مرکزی ظرف ۳ تا ۶ ماه آینده این مبلغ را برای کمک به ساخت قطعه در داخل بپردازد و قرار شد در این زمینه بانک مرکزی با بانکهای عامل نشستهایی برگزار کند تا هر چه سریعتر این منابع را برای حوزه قطعهسازی و خودروسازی تامین کند.
وی در ادامه تاکید کرد: این امکان وجود دارد که بخش اعظم قطعهسازی در داخل کشور انجام شود. چه قطعاتی که در داخل کشور ساخته میشود و باید تیراژ آن افزایش یابد و چه قطعاتی که هنوز برای ساخت آن در داخل برنامهریزی نشده است اما امکان ساخت آنان در داخل وجود دارد. بانک مرکزی بهعنوان ناظر بر سیستم بانکی قرار شد تا این موضع را دنبال کند و از بانکهای عامل دعوت کند تا دلیل عدمپرداخت مشخص شود و نسبت به پرداخت ۷ هزار میلیارد سریع تر اقدام کند.
به گفته وی این فرصت ۳ تا ۶ ماهه به این دلیل در نظر گرفته شد تا در این فرصت بانک مرکزی با بانکهای عامل نشست برگزار کند و بانکهای عامل مسائلی را که با قطعهسازان دارند مرتفع کنند و نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کنند. بهنظر میرسد زمان منطقی تعیین شده است.