به گزارش می متالز، در این جلسه سخنگوی بورس انرژی ایران با تاکید بر لزوم طراحی دوره های آموزشی موثر و پیگیری نتایج اثر بخش آن از طریق انجمن خبرنگاران بازار سرمایه، عنوان کرد: اثر بخشی تصمیم های انجمن خبرنگاران بازار سرمایه به عنوان یک تشکل صنفی زمانی محقق خواهد شد که همزمان با تعریف مسئله و تنظیم برنامه های همکاری با ارکان بازار سرمایه از جمله دوره های آموزشی، زمان بندی و محتوای این برنامه ها توسط طرفین در زمان مقرر پیگیری و عملیاتی شود.
حسینی از برخی ملاحظات در حوزه اطلاع رسانی بورس انرژی یاد کرد و افزود: برای رسانه ای کردن برخی از اقدام ها و فعالیت های بورس انرژی نیاز به تبیین چارچوب حرفه ای در این بخش است که با بهره گیری از روابط عمومی شرکت بورس انرژی ایران این دغدغه حل و فصل خواهد شد.
از سوی دیگر آینده نگری در برخی موضوعات ایجاب می کند، در مواجه با موضوع های مهمی همچون مقابله در برابر تحریم ها و افزایش تاب آوری اقتصاد، اخبار حوزه بورس انرژی در راستای منافع کشور با چارچوب های سایر نهاد های ذی نفع و در راستای اهداف ملی بازتاب داده شوند.
به گفته وی پرهیز از شخصی شدن موضوع های مختلف در حوزه اطلاع رسانی و توجه به منافع جمعی و مردمی در کنار تمرکز بر حسن انجام کار و عدم اختلال در فعالیت های دیگر نهاد ها نیز از الویت های بعدی چارچوب های اطلاع رسانی است که باید مورد توجه اعضای انجمن خبرنگاران و نویسندگان بازار سرمایه قرار گیرد.
مدیر عامل بورس انرژی ایران از اهمیت ارتباط مستمر و تنگاتنگ با خبرنگاران و اصحاب رسانه سخن گفت و یاد آور شد:بورس انرژی ایران امروز به درخت تنومندی تبدیل شده که نمی توان از اثر بخشی آن در بازار سرمایه انرژی کشور چشم پوشی کرد. بطوریکه بورس انرژی در متن عالی ترین قوانین اجرایی کشور گنجانده شده و استفاده از ابزارهای آن توسط مسئولین و متولیان حوزه انرژی به منظور تقویت شفافیت، رقابت و همچنین تامین مالی صنایع انرژی، تبدیل به یک الزام قانونی و خواسته عمومی شده است.
حسینی با مهم دانستن مستند سازی و تاریخ نگاری اخبار و رویداد های مختلف خبری و اطلاع رسانی، به تفاوت میان اطلاع رسانی شفاف و صحیح با شانتاژ های خبری و تبلیغاتی اشاره کرد و افزود:بورس انرژی ایران در برابر خبرنگارانی که به دنبال اطلاعات، اخبار و تحلیل با کیفیت و تخصصی هستندخود را موظف می داند که همواره پاسخگو باشد.
وی با بیان اینکه رسانه و تریبون آن، ابزار گمراه کردن مردم نیست، عنوان کرد: با کمک رسانه ها و خبرنگاران، موضوع های مختلف در بورس انرژی برای افکار عمومی جامعه بازتاب داده شده و روز به روز این سطح از همکاری و هم افزایی ارتقاء خواهد یافت.
وی ادامه داد:بورس انرژی ایران به عنوان یک بازار جوان ملی تلاش می کند در حوزه رسانه با قدم های آگاهانه و توام با خویشتن داری گام بردارد و این در حالی است که گاهی اوقات سطح توقع و انتظار بعضی از خبرنگاران بالاتر بوده و برنامه ریزی ها باید به سمت برآورده کردن انتظارات اصحاب رسانه باشد.
حسینی بر لزوم آموزش و اشاعه فعالیت های آموزشی میان اصحاب رسانه بر اساس مباحث قابل طرح در بازار سرمایه تاکید کرد و افزود: با تسری آموزش ها به سمت مدیران ارشد و ستادی شرکت هایی که هنوز در بازار سرمایه وارد نشده اند، از طریق ارتقای شناخت و فرهنگ سازی توسط ارباب جراید و خبرنگاران متخصص بازار سرمایه، بدون تردید رغبت مدیران برای ورود به این بازار افزایش خواهد یافت و به این ترتیب هر گونه مقاومت و ترس از توسعه بازار های متشکل از جمله بورس انرژی با بهبود اعتماد سازی از سوی رسانه ها کنار خواهد رفت.
مدیر عامل بورس انرژی در این نشست با توصیه به اعضای انجمن خبرنگاران و نویسندگان بازار سرمایه به تدوین و تبیین فعالیت های حرفه ای، افزود: «اگر این انجمن می خواهد با رشد و تعالی روبرو باشد می بایست همه 70 عضو آن با گذراندن دوره های آموزشی و تخصصی به جایگاه حرفه ای خود دست یابند.»
مراقبت و آموزش حرفه ای باید از تک تک اشخاص این انجمن آغاز شود و از سوی دیگر اگر رسانه و خبرنگار انتظار دارد که همه بخش های مختلف به وی پاسخگو باشند، باید در مقابل این انتظار، ضمن رعایت اصول حرفه ای خبرنگاری، از دانش و تخصص به روز برخوردار باشد.
اعضای انجمن خبرنگاران و نویسندگان بازار سرمایه باید صاحب کار خود را همواره عموم مردم بدانند و بورس انرژی برای ارتقای جایگاه اطلاع رسانی، با آغوش باز به روی همه خبرنگاران، آماده برگزاری دوره های آموزشی حرفه ای برای خبرنگاران و اصحاب رسانه است.
بر اساس این گزارش، در جریان این نشست اعضای هیات مدیره انجمن خبرنگاران و نویسندگان بازار سرمایه بدون واسطه و رو در رو به بیان دغدغه ها و انتظار های خود و همچنین ارایه برخی پیشنهاد ها پرداختند.
در این جلسه امیر آشتیانی عراقی، رییس هیات مدیره انجمن خبرنگاران و نویسنگان بازار سرمایه ضمن تاکید بر نقش رسانه ها در امر فرهنگ سازی و کمک به شناخت مردم از مفاهیم بورسی بوسیله خبرنگاران گفت:آموزش و بیان اهداف کلان بورس انرژی از طریق ارتباط با رسانه باید تقویت شود تا به این ترتیب ضمن کمک به توسعه و افزایش عمق بازار سرمایه در کشور، رونق کسب و کار رسانه ای در حوزه بورس و فاینانس افزایش یابد.
وی افزود: بدون تردید دغدغه های حوزه رسانه در مواجه با بورس انرژی متفاوت خواهد بود که این موضوع از طریق برگزاری کارگاه ها و فرایند آموزشی این حوزه تخصصی می تواند در کنار درک دغدغه های خبرنگاری، تسهیل کننده بسیاری از انتظارات باشد.