به گزارش می متالز، تفاهمنامه بخش خصوصی "افزایش ظرفیت تولید فولاد در منطقه ویژه اقتصادی و صنایع معدنی خلیجفارس تا سقف ۱۰ میلیون تن" امضاء شد.
این تفاهمنامه با توجه به اهمیت آن به وزارت صمت ارسال شد و مورد تایید وزارت صنعت معدن و تجارت قرار گرفت. با توجه به کمبودی که در زمینه تامین مواد اولیه وجود دارد و شرایطی که ایران در عرصه بینالملل دارد، موضوع افزایش ظرفیت تولید فولاد را با بزرگان عرصه فولاد پی میگیریم که در زیر میخوانیم:
حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان در ارتباط با عملی شدن این توافقنامه در گفتوگوی اختصاصی با گسترشنیوز اظهار کرد: یکی از زیرساختیترین و مهمترین موضوعاتی که در رسیدن به سقف ۱۰ میلیون تن فولاد باید در نظر گرفت تامین مواد اولیه از جمله سنگ آهن است.
عظیمیان گفت: باید برای تامین مواد اولیه این پروژه تعهدی برای تهیه مواد اولیه وجود داشته باشد.
وی با اشاره به طرح آمایش گفت: طرح آمایش بیان میکند یک فولاد ساز، یک معدن کار باید هر یک در حوزه خود فعالیت کنند تا زنجیره تولید متوقف نشود.
مدیرعامل فولاد مبارکه در پاسخ به این پرسش که مرجع تصمیمگیری و الزام بخشهای تولیدی معدنی به تعهدات خود، چه نهادی است، گفت: این موضوع در حیطه اختیارات وزارت صنعت معدن و تجارت است. حضور بخشهای تامینکننده مواد اولیه فولاد در بخش تولید فولاد باید رسیدگی شود.
موضوع را با معاون وزیر صمت در امور معادن پی گرفتیم، جعفر سرقینی در ارتباط با تامین مواد اولیه این پروژه ۱۰ میلیونی در گفتوگو با گسترشنیوز گفت: وزرات صنعت معدن و تجارت موضوع تامین مواد اولیه را در دستور کار خود دارد. این پروژه ده میلیونی توافقی است که بین شرکتهای بزرگ برگزار شده است. این تفاهمنامه به وزارت صمت ارسال شد و ما آن را تایید کردیم.
سرقینی در ادامه افزود: وزارت صمت هیچ تعهدی در تامین مواد اولیه این پروژه ندارد و در این موضوع ورود نمیکند. تامین مواد اولیه آن در سندی که به وزارت صنعت معدن و تجارت ارسال شده، نیز کاملا مشخص است. در این سند ذکر شده که مواد اولیه این پروژه فولادی از خارج از کشور تامین میشود و تنها وزارت صمت انرژی مورد نیاز و زیرساختهای این پروژه را باید فراهم کند که ما به عنوان وزارت صمت به تعهدات خود پایبندیم. بر اساس این توافق تامین مواد اولیه قرار است از کشور استرالیا از طریق آبی وارد بندر چابهار شود.
وی در ارتباط با اقتصادی بودن این واردات گفت: با توجه به پایین بودن هزینه تامین مواد اولیه از استرالیا واردات سنگآهن اقتصادی است. چرا که برآورد هزینه حمل مواد اولیه فولاد از فلات مرکزی و معادن مرکزی ایران به چابهار بیشتر از تامین آن از استرالیاست.کشتیهای بزرگ با ظرفیت ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن مواد اولیه را از طریق دریا به بندر چابهار میتوانند ارسال کنند.
در پیگیری این موضوع خبرنگار گسترشنیوز بار دیگر با مدیرعامل فولاد مبارکه به گفتوگو نشست. وی در پاسخ به این پرسش که آیا در شرایط کنونی با توجه به آغاز دور جدید تحریمهای فلزی تامین مواد اولیه تولید فولاد از استرالیا به ایران عملی است، به گسترشنیوز گفت: با توجه به شرایط کنونی و تحریمها تامین مواد اولیه از استرالیا در حد حرف است. شرایط کنونی کشور به گونه ای است که امکان عملی شدن این موضوع بسیار کم است.باید مراقب باشیم بحرانهای فولادی تکرار نشود. اگر این مواد اولیه تامین نشود همان بلایی که سر فولاد مبارکه آمد سر این پروژه نیز خواهد آمد. ما به عنوان تولیدکننده فولاد در تامین مواد اولیه مشکل داریم.