تاریخ: ۳۰ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۴۴
بازدید: ۱۱۱
کد خبر: ۴۶۵۸۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مهدی گودرز، رئیس شناسایی و ارزیابی شرکت خدمات بازرگانی زیرمجموعه شرکت ملی صنایع مس ایران مطرح کرد:

با بومی سازی چرخ کارگاه ها می چرخد/ شرکت مس سامانه ای برای معرفی نیاز قطعات تامین کنندگان راه اندازی کرده است/ نزدیک به 1200 قطعه کالا که برای تولید در داخل جذابیت دارند شناسایی کرده ایم

می متالز - شرکت مس از ابتدای سال 98 کارگروهی در مجموعه خود تشکیل داد که بومی سازی را در مجتمع های سه گانه خود – سونگون، شهر بابک و سرچشمه - پیگیری کند. اقداماتی که در این رابطه انجام شده، شناسایی قطعاتی است که در اثر مسائلی همچون تحریم و یا محدودیت، خلالی در کار مجموعه ها ایجاد می کند.
با بومی سازی چرخ کارگاه ها می چرخد/ شرکت مس سامانه ای برای معرفی نیاز قطعات تامین کنندگان راه اندازی کرده است/ نزدیک به 1200 قطعه کالا که برای تولید در داخل جذابیت دارند شناسایی کرده ایم

به گزارش می متالز، در این خصوص گفتگویی با مهدی گودرز، رئیس شناسایی و ارزیابی شرکت خدمات بازرگانی زیرمجموعه شرکت ملی صنایع مس ایران داشتیم تا از بومی سازی در این مجموعه در راستای رفع این مشکلات بدانیم.

گودرز عنوان کرد: شناسایی این کالاها و مشخص کردن موقعیت کالا از نظر استراتژیک بودن آنها اولین اقدامی بود که انجام شد. اقدام بعدی فراهم کردن سازوکار شناسایی تامین کنندگان و سازندگانی بود که می توانند کار را انجام دهند. برای این کار شرکت خدمات بازرگانی به نمایندگی از شرکت مس، سامانه ای راه اندازی کرد که هر تامین کننده می تواند در بحث بومی سازی و تامین قطعات، مواد یا مایحتاج شرکت مس وارد شود و خود را معرفی کند. از ابتدای راه اندازی سامانه سه هزار تامین کننده ثبت نام کردند. بخشی از تامین کنندگان تولید و بخشی از آنها بحث انتقال تکنولوژی را دنبال می کردند. برخی نیز نیاز به شناخت قطعات مورد نیاز مجموعه مس داشتند. با توجه به فرصت هایی که در چند نمایشگاه اخیر به وجود آمده بود با معرفی بعضی از قطعات در نمایشگاه ها، تامین کنندگان به صنعت معرفی شدند و بحث بررسی، نمونه سازی، تولید نمونه و تولید انبوه را پیگیری کردند. در این گام نشانه های خوبی وجود دارد و در بسیاری از بخش ها موفق شده ایم قطعات را بومی سازی کنیم.

رئیس شناسایی و ارزیابی شرکت خدمات بازرگانی در خصوص قطعات بومی سازی شده عنوان کرد: ما نزدیک به 1200 قطعه کالا که برای تولید در داخل جذابیت دارند را شناسایی کرده ایم. با این حال اینکه تولید کدام قطعه صرفه اقتصادی دارد و کدام در اولویت قرار دارد در پروسه عملیاتی شرکت قرار گرفته است. یک وجه دیگر قضیه این است که ما برای این که بتوانیم این تقسیم بندی را انجام دهیم پیشنهادها را دریافت کنیم و بررسی می کنیم که اصلا سازنده ای وجود دارد یا خیر.

وی در این مورد که کیفیت این قطعات با نمونه های خارجی آن قابل تطبیق یا مقایسه است، تشریح کرد: رزومه یا ساعت کارکرد همه قطعات را داریم. قطعا نمی توانیم با اولین قدمی که در بومی سازی یا ساخت یک قطعه انجام می دهیم به آن ساعت کارکرد نمونه خارجی که صاحب تکنولوژی و چندین سال دارای سابقه تولید است برسیم. اما اتفاقی که افتاده این است که غالبا در قطعات تغییر، بهبود و رشد و توسعه به وجود می آید. سازنده ای داشته ایم که قطعه ای را با پنج هزار ساعت کارکرد ساخته است. این در حالی بوده که هدف گذاری اولیه بر روی 10 هزار ساعت کارکرد بوده است. اما با شرایط تشویقی و بررسی هایی که خود تامین کننده انجام داده است توانسته ساعت کارکرد را به هشت هزار ساعت برساند.

گودرز عنوان کرد: بحث ریسک در این کار خیلی مهم است. امکان ساخت برخی قطعات تا پیش آمدن شرایط اضطراری وجود ندارد. مثلا ممکن است قطعه ای از یک آسیاب در زمان OVERHAUL آن که یک بار در سال اتفاق می افتد با مشکل مواجه شود. به این ترتیب نمی توان دست به این ریسک زد که آن آسیاب عظیم را به خاطر تست یک نمونه قطعه بخواهیم جایگزین کنیم. بنابراین روی آن تست های آزمایشگاهی و عملکردی خارج از سیکل عملکرد انجام می شود. تا جایی که ممکن است کنترل کیفیت آن را هم جلو می برند که ریسک پایین بیاید.

یکی از اهمیت های بومی سازی قطعات آن هم در این مقطع این است که از خروج ارز از کشور جلوگیری کند. اما آیا بومی سازی ها ارزآوری هم داشته اند؟ به عبارت دیگر در قطعات بومی سازی صادرات هم داشته اید، این موضوعی است که رئیس شناسایی و ارزیابی شرکت خدمات بازرگانی هم تایید کرد و در ادامه افزود: حتی اگر صادرات هم نداشته باشیم و هزینه تمام شده قطعه داخلی به قیمت نمونه خارجی آن باشد، مزیتش آن است که قطعه در داخل تولید می شود، یک عده از این طریق درآمد دارند و چرخ کارگاهی می چرخد. البته تولید داخل در بحث ارزآوری برای ما نتیجه داشته است. مهمتر از بحث ارزآوری این است که ما با تحریم و سیاست هایی رو به رو هستیم که اگر قطعه را نداشته باشیم بخشی از خط تولید می خوابد و این به تولید ناخالص ملی صدمه می زند. مهم است که بتوانیم چرخ تولید را بچرخانیم چون درآمدی که از جای دیگر به دست می آید اهمیت بیشتری دارد.

گودرز در آخر حضور مجموعه در نمایشگاه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: قطعا این نمایشگاه مفید است اما گذشته از بحث نمایشگاه باید امکانات، آموزش و تبلیغات گسترده تر از آنچه وجود دارد شود. ما در نمایشگاه قطعه ای را به نمایش گذاشته ایم تا کسی که توانایی ساخت آن را دارد بیابیم به همین خاطر هرچه فضای تبلیغات و اطلاع رسانی بیشتر باشد بهتر است اینگونه این اطلاعات به همه صاحبان صنایع داده می شود و در نهایت نتیجه بهتر و جامع تری خواهد داشت.

عناوین برگزیده