تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۲۷۲
کد خبر: ۴۶۶۳۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل استارتاپ «نزدیک» مطرح کرد:

تسهیل دستیابی به ابزارهای مالی به مدد تکنولوژی

می متالز - عطاریان: «براساس هدف سرمایه‌گذاری و میزان ریسک‌پذیری کاربران، برنامه ترکیبی مشخصی برای سرمایه‌گذاری به صورت سهام، صندوق‌های درآمد ثابت و صندوق طلا در نظر می‌گیریم.»
تسهیل دستیابی به ابزارهای مالی به مدد تکنولوژی

به گزارش می متالز، مدیر عامل استارتاپ «نزدیک» گفت: پلتفرم سرمایه‌گذاری نزدیک بعد از ماه‌ها ایده‌پردازی و تحقیق، در زمستان ۱۳۹۷ شروع به کارکرد. این پلتفرم، علاوه بر اینکه دسترسی رایگان عموم مردم به مشاوره مالی را فراهم می‌سازد، به تسهیل مکانیزم‌های بازار سرمایه نیز می‌پردازد. فرآیندی که به تببین شعار اصلی ما، یعنی«ساده‌تر شروع کن... » انجامیده است. از این رو ‌تمام تمرکز تیم‌های فنی و مشاوران مالی نزدیک، معطوف به سادگی در انتخاب، سادگی در سرمایه‌گذاری و سادگی در رسیدن به اهداف مالی کاربران است.

علیرضا عطاریان ضمن تاکید بر سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها و اشاره به استفاده از آنها در پلتفرم حاضر، توضیح داد: بنابر بررسی‌ها، قبل از سال ۲۰۰۰ میلادی، بیشتر مردم آمریکا پولشان را در سپرده‌های بانکی سرمایه‌گذاری می‌کردند؛ در حالیکه اکنون سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری از سپرده‌گذاری در بانک پیشی گرفته است، به طوریکه تقریبا یک و سه دهم GDP آمریکا در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری شده‌اند.

وی ادامه داد: این عدد در ایران تقریبا کمتر از یک درصد است. این موضوع نشان‌دهنده موقعیتی است که برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری و در مجموع بازار سرمایه و توسعه اقتصاد ما وجود دارد.

عطاریان، دسترسی به بازارهای مالی و مشاوره را یکی دیگر از موضوعات مهم این حوزه دانست و گفت: صنعت مشاوره مالی هزینه‌بر بوده و برای سرمایه‌های بزرگ کاربرد موثری دارد؛ زمانیکه تکنولوژی به کمک صنعت مشاوره مالی می‌آید، می‌تواند امکان دسترسی به بازارهای مالی را برای علاقمندان به سرمایه‌گذاری تسهیل کند و این اقدامی است که استارتاپ «نزدیک» در حال انجام آن است.

وی ادامه داد: این استارتاپ با استفاده از تکنولوژی، به هوشمندسازی فرآیند سرمایه‌گذاری پرداخته و توانسته است دسترسی به بازارسرمایه را برای علاقمندان فراهم کند. با استفاده از پلتفرم سرمایه‌گذاری «نزدیک» سرمایه‌گذاران می‌توانند با حداقل سرمایه، به سرمایه‌گذاری بپردازند.

مدیرعامل استارتاپ «نزدیک» در خصوص نقش استارتاپ‌ها در پیشبرد هدف هوشمندسازی اقتصاد اظهار کرد: از آنجاییکه تکنولوژی بهره‌وری را افزایش می دهد، ورود آن به هر صنعتی سبب رشد شده و دسترسی به بازار را برای همه امکانپذیرتر می‌کند؛ در این میان، از آنجا که اقتصاد آینده کشور به دست نسل کنونی رقم می خورد و استارتاپ‌ها اغلب از جنس همین نسل هستند، با شناخت بهتر از نیازهای آن‌ها می‌توانند بسیاری از فرایندهای موجود را تسهیل کنند.

وی تاکید کرد: در این بین، نهادهای ناظر و رگولاتوری مانند سازمان بورس، می‌توانند کمک کنند تا این فرآیند با شتاب بیشتری شکل بگیرد.

عطاریان در ادامه تصریح کرد: کاری که «نزدیک» انجام می‌دهد، شروع سرمایه‌گذاری از نقطه صحیح آن است. به این معنی که به علاقمندان تاکید می‌کند تا ابتدا برای سرمایه‌گذاریشان هدف مشخصی را انتخاب کرده و بر اساس ریسکشان سرمایه‌گذاری کنند.

وی گفت: پلتفرم ما براساس میزان ریسک‌پذیری و سلیقه کاربر، یک ترکیب دارایی اختصاصی به وی پیشنهاد می‌دهد. این ترکیب که از مجموعه‌ صندوق‌های درآمد ثابت، سهام و طلا تشکیل شده است، به پوشش ریسک دارایی‌های سرمایه‌ای افراد می‌پردازد. بر این اساس، کاربران می‌توانند یا یک کلیک ساده در پلتفرم «نزدیک» در این ترکیب‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

وی همچنین توضیح داد: این اپلیکیشن با سنجش ریسک‌پذیری کاربر، مبلغ سرمایه و مدتی که قصد دارد سرمایه‌گذاری کند، ترکیبی از دارایی‌ها را به فرد پیشنهاد می‌کند. به طور مثال به کاربری که میزان ریسک‌پذیری آن صفر است، سرمایه‌گذاری صد درصدی در صندوق‌های با درآمد ثابت را پیشنهاد می‌کند.

عطاریان، سنجش میزان ریسک‌پذیری کاربران را در ابتدا با کمک تست‌های روانشناختی عنوان کرد و گفت: البته بعد از مدتی، این کار بر اساس رفتار سرمایه‌گذار و با تکنولوژی یادگیری ماشین سنجیده می‌شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: امیدوارم در آینده‌ای «نزدیک»، ابزارهای مالی افزایش بیشتری پیدا کنند و دسترسی راحت‌تری به بازارهای مالی برای عموم مردم فراهم شود.

 

عناوین برگزیده