تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۲۴
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۴۶۶۷۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تنش جدید روابط ایران وانگلیس با رای دادگاه و لغو پرداخت بدهی ۲۰ میلیون پوندی

می متالز - با رای دادگاه و لغو پرداخت بدهی ۲۰ میلیون پوندی مربوط به قرارداد ۴۰ سال پیش، تنش روابط ایران و انگلیس افزایش بیشتر شد.
تنش جدید روابط ایران وانگلیس با رای دادگاه و لغو پرداخت بدهی ۲۰ میلیون پوندی

به گزارش می متالز، روابط انگلیس و ایران با رای جدید دادگاه لندن با موانع دیگری روبرو شده و طبق رای صادره، پرداخت سود 20 میلیون پوندی ناشی از بدهی387 میلیون پوندی و مربوط به لغو قرارداد 40 سال پیش خرید تانک‌ لغو شد.

وزارت دفاع انگلیس سود این بدهی را بین 32 تا 41 میلیون پوند و برای 40 سال مدت بدهی تعیین کرده بود اما با این رای، نیمی از سود به ایران پرداخت نخواهد شد. از سوی دیگر دادگاه ابهاماتی را در مورد نحوه و چگونگی پرداخت باقی مانده بدهی را مطرح کرده است.

قرار بود فوریه سال 2018، زمینه مبادله طلب ایران از انگلیس از طریق مبادله با نازنین زاغری فراهم شود اما اختلافات دولت و مجلس انگلیس مانع از ان شد و محمدجواد ظریف که پیگیری زیادی کرده بود به مقامات انگلیسی اعلام کرد ایران برای اجرای این مبادله از خیر نازنین زاغری گذشته است.

براساس این گزارش، قرارداد 387 میلیون پوندی مربوط به خرید 1300 فروند تانک‌ چیف‌تین و خودروهای زرهی در سال 1350 بین وزارت دفاع انگلیس و حکومت وقت شاهنشاهی ایران بسته شد  که پس از انقلاب اسلامی با وجود پرداخت تمام مبلغ، این قرارداد لغو شد.

نازنین زاغری هم با اتهامات جاسوسی توسط مقامات امنیتی ایران بازداشت شده و اعلام رسمی بوریس جانسون مبنی بر اینکه وی در حال آموزش خبرنگاران در ایران بوده و ربطی به گذران تعطیلات در ایران نداشته دلیل محکمی بر حقانیت مقامات امنیتی ایران به حساب می‌آید.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده