تاریخ: ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۳۹
بازدید: ۲۱۴
کد خبر: ۴۶۶۹۳
سرویس خبر : انرژی

اثرات احتمالی تنش‌های منطقه بر برجام

می متالز - گزارش پیش‌رو به سناریوهای محتمل درباره تنش‌های کنونی بر سر توقیف نفتکش‌ها، وظایف دولت جدید انگلستان، موضع بازیگران منطقه‌ای و غربی در قالب تشدید تنش‌ها و اثرات احتمالی تنش‌های کنونی بر پیمان هسته‌ای ایران اشاره شده است.
اثرات احتمالی تنش‌های منطقه بر برجام

به گزارش می متالز، تنش در منطقه خاورمیانه از چند هفته پیش افزایش یافته و اخیرا موضوع توقیف نفتکش‌ها بر شدت تنش‌ها افزوده است. درباره علل این وضعیت دیدگاه‌های مختلف مطرح است اما برخی کارشناسان معتقدند اقدام ایران در توقیف نفتکش انگلستان در واکنش به اقدام مشابه انگلستان و نیز تحت تاثیر فشارهایی که از تحریم‌های آمریکا احساس می‌کند، انجام شده است.

آمریکا از سه ماه پیش بر شدت تحریم‌ها علیه ایران افزوده و ترامپ معتقد است این تحریم‌ها می‌تواند در نهایت ایران را به مذاکره بر سر موضوع‌هایی که آمریکا را نگران کرده، وادار کند. تاکنون این هدف تحقق نیافته و صرفا بر تنش‌ها در خاورمیانه افزوده شده است.

 ۲۰ درصد نفت صادراتی جهان از تنگه هرمز می‌گذرد و اگر اختلال جدی در این عبور و مرور رخ دهد شرایط بسیار خطرناک خواهد شد و باید به این نکته اشاره شود که ایران، آمریکا، عربستان و رژیم اسرائیل هر یک به نوعی از این وضعیت زیان خواهند دید.

موضوع توقیف نفتکش‌ها در زمانی اتفاق افتاده که انگلستان از پیش با چالش‌های بزرگی از جمله برنامه خروج این کشور از اتحادیه اروپا مواجه است و کارشناسان معتقدند دولت جدید انگلستان باید برنامه‌ای مدون برای رفع این چالش‌ها تدوین کند. انگلستان باید درباره روابط خود با اروپا، ایران و آمریکا تصمیم بگیرد و دولت جدید وظیفه این تصمیم‌گیری را برعهده دارد.

 این احتمال مطرح شده که دولت جدید انگلستان در کنار آمریکاقرار گیرد و تحریم‌هایی علیه ایران اعمال کند. در این حالت حفظ پیمان هسته‌ای ایران دشوارتر خواهد شد.

در مطالب حاضر به سناریوهای محتمل درباره تنش‌های کنونی بر سر توقیف نفتکش‌ها، وظایف دولت جدید انگلستان، موضع بازیگران منطقه‌ای و غربی در قالب تشدید تنش‌ها و اثرات احتمالی تنش‌های کنونی بر پیمان هسته‌ای ایران اشاره شده است:

عناوین برگزیده
واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران
با حضور سهامداران عمده و اعضای هیات مدیره ایرالکو، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی، مدیر امور اراضی استان مرکزی و مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای باختر انجام شد؛

واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران