تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۲۹
بازدید: ۱۵۳
کد خبر: ۴۷۵۴۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

احیای معادن کوچک مقیاس با بهره‌گیری از توان بازنشستگان

می متالز - همایش نیم‌روزه رونق تولید با احیاء، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس فرصتی فراهم کرد که جمع حدود ۵۰۰ نفره از فعالان این بخش و بازنشستگانی که در جایگاه مشاوره خود را به کاروان رونق تولید رسانده‌اند، گردهم آیند.
احیای معادن کوچک مقیاس با بهره‌گیری از توان بازنشستگان

به گزارش می متالز، ساعت اولیه صبح سه شنبه هشتم مرداد ماه هتل ارم میزبان همایشی بود که طرح آن در بهمن ماه ۹۶ کلید خورد؛ احیای معادن کوچک؛ هرچند که از جمع آن روز «محمد شریعتمداری» از کرسی وزارت صنعت به وزارت تعاون رفته، «مهدی کرباسیان» به دلیل اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان از ریاست هیات عامل ایمیدرو کنار رفته و «ناصر تقی‌زاده» مدیرعامل گل گهر نیز جایگاه خود را به یک نیروی جدید داده، اما نیروهای جدید پس از تصویب این طرح به عنوان یکی از پروژه های اقتصاد مقاومتی در اردیبهشت ۹۸ انگیزه مضاعفی پیدا کردند؛ هرچند که حدود ۱۸ ماه از مدت پنج ساله پیش‌بینی شده برای تحقق این طرح سپری شده است.

موضوع جالبی که در بین حضار مشاهده می شد، برخی افرادی بودند که پس از سپری کردن دوره ۳۰ ساله خدمت خود در یک سازمان دولتی، سپس خود را  به جمع یک شرکت دولتی رساندند و پست گرفتند، اما با ابلاغ قانون منع بکارگیری بازنشستگان، بلافاصله حکم مشاورت گرفتند و این همایش فرصتی را فراهم کرده بود که باردیگر تجدید دیدار با این فعالان عرصه معدنی فراهم شود.

رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت که به عنوان بانی برگزاری این همایش معرفی شد، در این گردهمایی غایب بود و این امر گلایه حضار به ویژه رئیس کمیسیون معدن وصنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران را به همراه داشت.

یکی از حضار و ریش سفیدان معدنکار که با شماری از خبرنگاران روبرو شد، گفت: از قول ما برای مسئولان معدنی بنویسید که لطفا در ماه ۴ ساعت در محل کار خود در روز تعطیل به شنیدن حرف‌های ما معدنکاران اختصاص بدهند، چون بروکراسی اداری اجازه نمی‌دهد مشکلات به گوش مسئولان برسد.

موضوع معارضین معدنی از نکات مورد توجه این روزهای گردهمایی معدنی بود؛ در این نشست وقتی یک فعال این عرصه ابراز گلایه کرد، جعفر سرقینی معاون وزیر صنعت گفت: «شما اگر نتوانسته‌ای در محل مشکل خود را حل کنی، نباید انتظار داشته باشی همچنان معدن در اختیارت باشد، زیرا بنده باید پاسخگوی دستگاه های نظارتی باشم و عواید حاصل از فعالیت یک معدن مربوط به ۸۰ میلیون نفر است».

مساله پرداخت عوارض صادراتی هم از دغدغه های صادرکنندگان این بخش بود که معاون وزیر گفت: چنانچه یک بهره‌بردار معدنی با پرداخت عوارض هشت درصدی معدنش تعطیل می‌شود، بهتر است معدن بخوابد.

شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران که میزبانی اصلی این همایش را برعهده گرفته بود، برای شماری از خانم ها و آقایان عوامل اجرایی لباس‌های متحد الشکل تدارک دیده بود، آن هم برای همایش چند ساعته و این امر از نکات حاشیه‌ای بود.

خانم مجری جوان، کم تجربگی خود را آنجا بروز داد که بعد از فرصت استراحت پنل تخصصی اول، درحالی که 75 درصد از جمعیت بیرون از سالن بودند و خبرنگار یک شبکه تلویزیونی با اغتنام فرصت سرگرم مصاحبه با یکی از مسئولان بود، گفت: اگر خبرنگاران اجازه بدهند، ما می‌توانیم برنامه خود را دنبال کنیم.

یک معدنکار هم با طرح پرسش شفاهی خطاب به داریوش اسماعیلی رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: «امروز معدنکار باید هزینه‌ای را به عنوان مسئول فنی بپردازد که او را نه در معدن می‌بینی و نه اثری دارد؛ از طرفی نبود مسئول فنی میتواند پیامد ابطال پروانه بهره‌برداری را به دنبال داشته باشد،تکلیف چیست؟

اسماعیلی هم در جواب  اظهار داشت: «ضعف بهره‌بردار نباید به پای نظام مهندسی معدن گذاشته شود؛ شما اگر از کارمند خود به عنوان مسئول فنی نمی‌توانی خدمت لازم را بگیری، نباید این را به کل تعمیم دهی».

عناوین برگزیده