تاریخ: ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۲۹
بازدید: ۱۶۸
کد خبر: ۴۷۸۱۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
شاخص کل بورس بر فراز قله‌ای جدید

نقشه نیمروز بورس چهارشنبه (9 تیر)

می متالز - نماگر کلی بازار سهام در آخرین جلسه معاملاتی این هفته توانست سقف خود را جابجا کند و با رشدی 1380 واحدی به میانه کانال 254 هزار واحد برسد. حجم و ارزش معاملات خرد بورسی را می‌توان همچنان محدود ارزیابی کرد. با این وجود باید در نظر داشت که شاخص کل بیش از 2 هفته را در محدوده نزدیک به سقف قبلی در نوسان بوده و گذر از این سطح بیانگر پشت سر گذاشتن قسمتی از بار روانی حاکم بازار است.
نقشه نیمروز بورس چهارشنبه (9 تیر)

به گزارش می متالز، در حدود نیم ساعت به پایان معاملات هفته، ارزش دادوستدهای خرد بورسی در 650 میلیارد تومان گرفته و پس از چندین جلسه، وزنه تغییر مالکیت‌ها به سمت سهامداران حقیقی سنگینی می‌کند. عمده رشد شاخص در معاملات امروز بر دوش نمادهای پتروشیمی و پالایشی است. جایی که برخی از کارشناسان افت قیمت گاز طبیعی و رشد قیمت نفت را از جمله دلایل توجه به سهام این دو گروه عنوان می‌کنند. در سوی مقابل دیگر نمادهای شاخص‌ساز، به خصوص در گروه فلزات و معدنی‌ها همچنان نظاره‌گر تحولات بازارهای جهانی هستند و در پی سکون نسبی آن بازارها این دسته از نمادها نیز از تحرکات شاخص قیمتی دور مانده‌اند.

پیشی‌ گرفتن شاخص هم‌وزن

همان‌گونه که پیش‌تر اشاره نمادهای بزرگ کالایی عمدتا پشت سد بازارهای جهانی مانده‌اند و در انتظار جهت‌گیری مشخص این بازارها هستند. در این شرایط بازار سهام بار دیگر شاهد اوج‌گیری توجهات به گروه‌های کوچکتر بازار است. بدین ترتیب همزمان با رشد 0.55 درصدی شاخص کل، شاخص هم‌وزن صعود 1.27 درصدی را تجربه می‌کند.

شاخص صنایع کم‌نمادی همچون سایر معادن (شامل نماد «کماسه»)، انتشار و چاپ، زغال‌سنگ، محصولات کاغذی و زراعت امروز بر مدار رشد حداکثری قرار دارند. ضمنا گروه‌های پرتعدادی همچون سیمان و انبوه‌سازی نیز در رشد شاخص هم‌وزن تاثیر به‌سزایی داشته‌اند.

تحول در عملکرد سیمانی‌ها؟

در جلسه امروز اکثر قریب به یقین نمادهای سیمانی بر مدار رشد ملموس قیمت سهم قرار دارند. همان‌گونه که در گزارش‌های قبلی «دنیای بورس» به آن پرداخته شد تمامی بنگاه‌های این گروه در کنترل هزینه‌ها و پوشش سودآوری عملکرد مشابهی نداشته‌اند و رشد قابل‌توجه قیمت در این گروه سبب می‌شود تا ارزندگی یکدست نمادهای این گروه مورد سوال قرار گیرد.

افزایش بیش از 20 درصدی نرخ فروش محصولات، به شرط ثبات هزینه‌ها و حفظ بازارهای فروش می‌تواند سودآوری این شرکت‌ها را به صورت قابل‌توجهی افزایش دهد. با این وجود حتی با فرض تحقق پیش‌شرط‌های بالا به نظر می‌رسد سنجیدن تمامی شرکت‌های سیمانی با یک محک ممکن نباشد و نتوان مسیر یکدستی را برای تمامی گروه در آینده میان‌مدت متصور بود.

در رابطه با عملکرد شرکت‌های سیمانی در فصل بهار نگاه‌ کنید: الاکلنگ تولید و نرخ در صنعت سیمان

ماجرای حذف 3 صفر از پول ملی

در آخرین دقایق معاملاتی امروز خبری به نقل از سخنگوی دولت منتشر شد که بنا به آن حذف 3 صفر از پول ملی به تصویب هیئت دولت رسیده است و این لایحه با دو فوریت در آینده‌ای نزدیک به مجلس سپرده می‌شود.

صحبت‌ها پیرامون این اقدام سال گذشته به اوج خود رسیده بود و به نظر می‌رسد با فروکش نسبی تب و تاب تورمی و هیجانات ارزی دولت این موضوع را بار دیگر در دستور کار خود قرار داده است. این که این مساله به خودی‌خود چه تغییر در فرآیند‌های پولی کشور ایجاد می‌کند نیازمند بررسی‌های گسترده و جزئی است. با این حال همزمان با بازتاب این خبر در فضای رسانه‌ای شاهد تحرکاتی در نمادهایی همچون «وتجارت» بودیم که در زیر قیمت اسمی هر سهم در حال معامله هستند.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد