تاریخ: ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۱۸
بازدید: ۱۶۰
کد خبر: ۴۷۸۹۵
سرویس خبر : زمین شناسی
رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور:

پل خلیج فارس عامل خشک شدن جنگل‌های حرا است

می متالز - رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی گفت: ساخت پل خلیج فارس با طراحی فعلی موجب خشک شدن جنگل‌های حرا در قشم می‌شود.
پل خلیج فارس عامل خشک شدن جنگل‌های حرا است

به گزارش می متالز، علیرضا شهیدی افزود: پایه‌های فعلی پل باعث تغییر جریان و چرخش آب می‌شودو در بلند مدت جنگل‌ها را از بین می‌برد و پدیده‌ای به مانند دریاچه ارومیه رخ می‌دهد.

او افزود: بر اساس مطالعات ژئوفیزیک همچنین این پل روی گسل زلزله قرار دارد و باید مخاطرات بلند مدت آن توجه کرد.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی افزود: این سازمان بزودی پایش هوایی پهنه معدنی فین باغات در هرمزگان را آغاز می‌کند و در این پایش ذخایر پنهان معدنی فلزی تا عمق ۴۵۰ متری زمین شناسایی و در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد.

شهیدی گفت: در بخش‌های غیر فلزی نیز تا پایان امسال دو پروانه اکتشاف و استخراج پتاس و مس صادر می‌شود.

او با اشاره به اینکه ۹۸ درصد معادن هرمزگان در مقیاس کوچک هستند افزود: راه اندازی کارخانه‌های فرآوری کوچک باعث اقتصادی شدن استخراج از معادن هرمزگان و افزایش اشتغال و ایجاد ارزش افزوده بیشتر می‌شود.

رئیس سازمان زمین شناسی درباه مخاطرات زمین شناسی هرمزگان نیز گفت: زمین لرزه، سیل، فرونشست و گردو غبار مهمترین مخاطرات زمین شناسی در هرمزگان هستند.

شهیدی افزود: نزدیک به ۵ هزار هکتار از مناطق شرق استان مستعد پدیده گردو غبار هستند و اعتبارات بودجه‌ای امسال در کنترل گردو غبار نیز در ۴ استان سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان، خراسان جنوبی و کرمان متمرکز شده است.

او گفت: در هرمزگان میزان فرونشست زمین در میناب سالانه ۴ سانتیمتر است که بالاتر از استاندارد جهانی ۷ میلیمتر است.

استاندار هرمزگان نیز گفت:سه پهنه معدنی در کوهشاه احمدی، بشاگرد و فین -باغات هرمزگان با پیشرفت ۷۰ درصدی در دست مطالعه است.

فریدون همتی افزود: معادن هرمزگان در مقیاس کوچک هستند و بدنبال مدل استفاده از کارخانه‌های فراوری پرتابل برای فعال کردن این معادن هستیم.

وی گفت: مطالعات ژئوپارک جزیره هرمز و لارک و طرح توسعه ژئوپارک قشم نیز تصویب شد.

استاندار هرمزگان افزود: هرمزگان دومین استان دارای معادن گچ در کشور است که بیشتر بصورت خام فروشی و در ساختمان سازی استفاده می‌شود و باید فرصت‌های سرمایه گذاری در این حوزه و استفاده از روش صنعتی در تولید گچ بهره برد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان نیز گفت: دو معدن مخلوط کوهی در شرق استان از مالکان سلب صلاحیت شد و برای واگذاری به متقاضیان جدید بزودی مزایده می‌شود.

خلیل قاسمی افزود: طرح آینده پژوهی صنعت گچ در استان نیز در دستور کار است و راه‌های تولید ارزش افزوده در این بخش بررسی می‌شود.

پل خلیج فارس جزیره قشم را به سرزمین اصلی متصل می‌کند.

عناوین برگزیده