تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۵۸
بازدید: ۱۲۸
کد خبر: ۴۸۵۹۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

فولاد صادراتی راه خود را می‌یابد

می متالز - سال‌های گذشته بخش عمده‌ای از محصولات فولادسازان بزرگ به صادرات اختصاص داشت؛ به‌طوری‌که سال گذشته صادرات فولاد کشور به ۹ میلیون تن رسید.
فولاد صادراتی راه خود را می‌یابد

به گزارش می متالز، از این‌رو اگر صادرات این واحدها حتی در کوتاه‌مدت نیز دچار وقفه شود، فولادسازان باید محصولات خود را در داخل عرضه کنند، این درحالی است که بازار داخل کشش لازم برای جذب این میزان فولاد را ندارد.
بنابراین باید به صادرات فولاد اندیشید. صادرکنندگان نیاز به فرصت چندماهه دارند که راهکارهای خود را پیدا کنند تا به روال قبل برای صادرات بازگردند. هم‌اکنون نگرانی بازار و تولیدکنندگان از این نظر است که اگر نتوانند مانند قبل صادرات داشته باشند، باید مقداری از محصول خود را انبار کرده یا به بازار داخل عرضه کنند که در صورت عرضه به بازار داخل، قیمت‌ها با افت روبه‌رو می‌شود. با این حال به‌نظر می‌رسد چنین شرایطی موقتی باشد و فولادسازان می‌توانند برای صادرات بیشتر به راهکارهایی دست پیدا کنند؛ چراکه فولادسازان مشتری‌های خاص خود را دارند و مشتری‌های آنها آنگونه نیستند که با امریکا در ارتباط باشند.
از سوی دیگر تمام تلاش دولت در امسال این بوده که نرخ ارز را کنترل کند. اگر این کنترل باقی بماند، قیمت‌های کنونی برای صادرات فولادسازان بسیار مناسب است و تولیدکنندگان می‌توانند بازار صادراتی خود را با وجود تمام محدودیت‌ها پیدا کنند.

مجید محمودی / کارشناس فولاد

عناوین برگزیده