تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۲۹
بازدید: ۲۳۱
کد خبر: ۴۸۷۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازگشت 1100 واحدی شاخص کل از قله

نقشه نیمروز بورس سه‌شنبه (15 مرداد)

می متالز - معاملات امروز بازار سهام تحت اثر 2 عامل عمده دنبال می‌شود. تیره‌تر شدن چشم‌انداز پایان نزدیک جنگ تجاری بزرگان کالایی را تحت فشار قرار داده و اشاره معاون وزارت بهداشت به مشکلات حذف ارز 4200 تومانی از فرآیند تامین مواد مصرفی صنعت دارو صنایعی همچون دارو، قند و شکر و دیگر گروه‌های کوچک مرتبط را متاثر ساخته است.
نقشه نیمروز بورس سه‌شنبه (15 مرداد)

به گزارش می متالز، نماگر اصلی بازار این جلسه را با رشد هزار واحدی در دقایق آغازین بازار شروع کرد، اما به سرعت مسیر معکوس را در پیش گرفت و بیش از هزار واحد افت را از سطح بسته شدن دیروز تجربه می‌کند. دادوستدهای نخستین امروز نیز بر مدار روز قبل آغاز شد و دارویی‌ها، نمادهای قندی و لاستیک‌سازان با رشد ملموس قیمت همراه شدند. تا جایی که تعداد قابل‌توجهی از نمادهای دارویی در همان دقایق به علت تغییرات بیش از 20 درصدی قیمت پایانی سهام متوقف شدند. با این حال خبر شب گذشته خبرگزاری ایسنا در این مدت سبب تغییر روند به خصوص در گروه نمادهای دارویی شد.

رد و بحث حذف ارز 4200 تومانی

معاونت کل وزارت بهداشت، دکتر حریرچی، مشکلات تغییر مبنای ارزی صنعت دارو از نرخ مرجع به نیما را برشمرده است. در این رابطه نگاه کنید: 4 مشکل آزاد شدن ارز دارویی‌ها

این موضوع نه تنها سبب تغییر جو معاملاتی گروه دارو شد روند معاملات در نمادهای قندی، و برخی نمادهای غذایی و لاستیک‌سازان را نیز تغییر داد. با این حال به نظر می‌رسد سنجش تمامی این گروه‌ها با یک محک چندان صحیح نباشد. همان‌گونه که پیش از این بارها اشاره شده است صنعت دارو بیشترین اولویت را برای تخصیص ارز 4200 تومانی دارد و انتظار می‌رود حذف ارز دولتی از این صنعت آخرین گام در جهت نزدیک شدن به یکسان‌سازی نرخ ارز باشد.

در عین حال به نظر می‌رسد موانع حذف این ارز از صنایعی همچون قندوشکر و لاستیک و روغن‌نباتی به مراتب کمتر است. این که این مساله چه تاثیری بر سودآوری این شرکت‌ها خواهد داشت نیاز به سناریوسازی و بررسی‌های دقیق‌تر دارد. با این حال آن‌چه مسلم است آن است که باید انتظار حذف ارز مرجع از این گروه‌ها را زودتر از صنعت دارو داشت. به همین ترتیب در ساعت پایانی بازار شاهد کاهش فشار عرضه در این دسته از نمادها بودیم.

 بزرگان در زیر فشار

گروه‌های بزرگ کالایی در جلسه امروز هر کدام یک نماینده در فهرست نمادهای موثر بر افت شاخص دارند. «فارس» و «فولاد» به عنوان بزرگترین شرکت‌های سهامی گروه‌های پتروشیمی و فلزات اساسی را نمایندگی می‌کنند و «شپنا» و «کگل» نیز فشار عرضه در گروه‌های پالایشی و معدنی را به نمایش گذاشته‌اند.

شعله‌ورتر شدن آتش جنگ تجاری سبب شده تا رشد ملایم قیمت‌ها در دادوستدهای امروز بازار جهانی نتواند بر فشار عرضه در این گروه‌ها غلبه کند. در شرایطی که جنگ تجاری به مرحله جنگ ارزی وارد شده است برخی تحلیلگران اقتصادی دنیا به این مساله اشاره می‌کنند که عدم عقب‌نشینی دو طرف این جنگ می‌تواند رکود بزرگ اقتصادی را طی یک سال آینده رقم بزند. با این حال نسبت قیمت به سود بسیار پایین برخی از این نمادها مانع از افت حداکثری قیمت در این گروه‌ها شده است. به نظر می‌رسد ادامه اصلاح قیمتی در این گروه‌ها و برخی نشانه‌های کوچک از بهبود وضع بازارهای جهانی بتواند مسیر معاملاتی بازار سهام را کاملا تغییر دهد؛ چرا که در این شرایط بزرگان کالایی از نظر قیمتی بسیار جذاب جلوه خواهند کرد. بر این اساس لازم است تا فعالان بازار روند تغییرات بازارهای جهانی و اخبار مربوط به این حوزه را نیز به دقت رصد کنند.

عناوین برگزیده