تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۵۳
بازدید: ۲۴۰
کد خبر: ۴۸۷۸۵

بهره‌برداری از شناور ایرانی با بسته های حمایتی سازمان بنادر

می متالز - طی مراسمی با حضور وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و تنی چند از نمایندگان مجلس شورای اسلامی شناور مسافری ۱۵۸ نفری به بهره برداری رسید.
بهره‌برداری از شناور ایرانی با بسته های حمایتی سازمان بنادر

به گزارش می متالز،  الله مراد عفیفی پور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بعدازظهر امروز(سه شنبه 15 مرداد) در جریان سفر وزیر راه و شهرسازی به جزیره قشم، شناور مسافری "الماس قشم یک" که به سفارش شرکت تعاونی مسافری خیبر قشم و در یکی از شرکت های شناورسازی این جزیره تولید شده، به چرخه ناوگان مسافری دریایی مرکز استان هرمزگان ملحق شد.

وی  سهم عمده تأمین مالی تولید این شناور را از محل بسته های حمایتی سازمان بنادر و دریانوردی و در قالب تسهیلات وجوه اداره شده این سازمان عنوان و تصریح کرد: با الحاق این شناور جدید، تعداد ناوگان مسافری فعال در مسیرهای دریایی بین جزیره قشم به بندرعباس و جزایر هرمز و لارک به 39 فروند با ظرفیت چهار هزار و 100 نفر صندلی افزایش یافت.

وی  بدنه تمام آلومینیوم این شناور را از جمله ویژگی های منحصربفرد آن به لحاظ ایمنی و استحکام سازه ای دانست و افزود: "الماس قشم یک" که در فهرست شناورهای کلاس کاتاماران(شناور تندرو دو بدنه) قرار دارد، در مدت زمان 16 ماه ساخته شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان ظرفیت حمل مسافر توسط این شناور را 158 نفر و تعداد خدمه آن را 8 نفر اعلام کرد و گفت: شناور مذکور که مجهز به پیشرفته‎ترین تجهیزات ایمنی و ناوبری است، با ظرفیت منحصربفرد 143 نفر کلاس عادی و 15 نفر کلاس تجاری در دو طبقه ساخته شده و از طراحی و دکوراسیون منحصر به فرد داخلی برخورداراست.

وی اضافه کرد: شناور کاتاماران الماس قشم یک از امکان دریانوردی با سرعت 22 گره دریایی (حدود 40 کیلومتر بر ساعت) در مسیرهای مسافری برخوردار است که زمان تردد از بندرعباس به جزایر قشم و هرمز را از یک ساعت به حدود 45 دقیقه کاهش می دهد.

عفیفی پور با تشریح جزییاتی از مشخصات فنی شناور گفت: طول شناور مسافری یاد شده، 26متر، عرض7.7متر عمق حدود 3 متر و آبخور طراحی شده برای شناور 1.3 متر است.

وی با بیان اینکه استان هرمزگان با بهره مندی از 43 کارگاه و کارخانه فعال تولید شناورهای چوبی، فایبر گلاس، فلزی و آلومینیومی کانون اصلی تولید شناورهای دریایی در ایران محسوب می شود، تصریح کرد: در صورت تأمین منابع مالی لازم و ارائه ارز دولتی به شناورسازی های استان به منظور وارد کردن مواد اولیه و تجهیزات، روند نوسازی ناوگان مسافری و گردشگری دریایی استان سرعت بیشتری خواهد گرفت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با بیان این مطلب که حدود 60درصد متقاضیان سفارش ساخت شناور در این استان از دیگر استان های جنوبی کشور بوده اند، یادآور شد: نخستین شناور ساخته شده مسافربری کلاس 158 نفر آلومینیومی بنام آروس مهیار سه سال پیش(1395) ساخته و به آب اندازی شده و درحال حاضر در محدوده آب های استان بوشهر فعالیت می کند.

عفیفی پور صنایع دریایی را از جمله صنایع اشتغالزا در کشور دانست و بیان کرد: شناورهای تولید شده در کارخانجات شناورسازی استان مطابق با قوانین و مقررات ملی و بین المللی و همچنین با رعایت استانداردهای مربوطه تحت کلاس موسسات رده بندی ایرانی تولید و صادر می شوند. عفیفی پور استان هرمزگان را قطب صنعت ساخت و تعمیر شناورهای دریایی در ایران توصیف کرد و افزود: روند ثبت سفارش ساخت شناورها در چهار ماه نخست سال 98 حکایت از رشدی فزاینده دارد؛ به طوری که در مدت یاد شده، تعداد سفارش ساخت شناور به 72 فروند رسید که در هم سنجی با مدت مشابه سال گذشته ( 22 فروند) افزایشی 327درصدی را نشان می دهد .

وی بیان کرد: اداره مرکزی بازرسی و ثبت شناوران به عنوان یکی از زیرمجموعه های اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان متولی پیگیری و اجرای مقررات ملی و بین المللی و تمامی امور نظارت بر ساخت شناور در کارگاه ها و کارخانجات شناورسازی استان و همچنین ارائه خدمات ثبتی به شناوران دارای پرچم ایران است.

عناوین برگزیده