به گزارش می متالز، روز گذشته نشستی با حضور قاضی ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، هاشم یکهزارع مدیرعامل ایرانخودرو، سید جواد سلیمانی مدیرعامل سایپا، نمایندگان شرکتهای قطعهساز و رضا شیوا رئیس شورا و مرکز ملی رقابت برگزار شد.
رئیس سازمان بازرسی کل کشورتاکید کرد: حتما باید واگذاری بهصورت خرد و به بخش خصوصی واقعی باشد.قاضی ناصر سراج با اشاره به شرایط نابسامان صنعت خودرو گفت: شرایطی که برای صنعت خودرو ایجاد شد، همه مربوط به تحریمهای خارجی نیست. چنانچه در این حوزه مدیریت صحیحی صورت میگرفت، امروزه شاهد این حجم از مشکلات نبودیم.قاضی سراج با اشاره به تلاشهای سازمان بازرسی کل کشور برای رفع مشکلات صنعت خودرو گفت: سازمان بازرسی طی ماههای گذشته همه تلاش خود را برای کمک به خودروسازها و قطعهسازها کرده است. طی این مدت، هیچوقت نخواستهایم در خصوص خودروسازها مچگیری کنیم. بلکه بالعکس حتی در ترخیص قطعات از گمرک یا تامین نقدینگی قطعهسازان درشورای پول و اعتبار و... کمک کردهایم. از سوی دیگر انتظار داریم خودروسازها هم گامهای اساسی در راستای حل مشکلات مردم بردارند. متأسفانه طی بازرسیهایی که از سایتهای خودروسازی داشتهایم مشخص شد که تعداد زیادی از خودروها بهواسطه یک قطعه جزئی مانند ساعت روی داشبورد یا سنسور دنده عقب در پارکینگها انبار شده است.
این در حالی است که بهراحتی میتوان با کسر قیمت آن قطعات جزئی و با تزریق این خودروها به بازار، التهاب بازار را کاهش دهیم.در ادامه این نشست رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: در حوزه خودرو نباید فقط نیمهخالی یا نیمهپر را دید. بلکه باید هر دو را دید تا تجسم واقعی از موضوعات داشته باشیم. اینکه صنعت ازجمله خودرو، دارای ظرفیت قابلتوجهی است شکی نیست. امروز در همه رشتههای صنعتی و غیرصنعتی دستاوردهای قابلملاحظهای داریم که غیرقابل کتمان است.وزیر صنعت با اشاره به اقدامات این وزارتخانه برای داخلیسازی مواد صنعتی ادامه داد: در اکثر حوزهها کارهای خوبی در حال انجام است و شرایط صنعت خودرو نیز به این صورت است.
یعنی در عین حال که توانمندیها را میدانیم و واقعا قابلتوجه بوده است، اما ضعفهایی نیز داریم.وی با اشاره به لزوم کاهش میزان ارزبری قیمت خودرو گفت: مهمترین کار ما در خودروسازی، پیگیری نهضت ساخت داخل است. ما درعینحال که یک قطاری هستیم که حرکت میکنیم، انواع مشکلات را هم داریم اما باید به سمت قله برویم. رحمانی با اشاره به دستور جلسه گفت: ما اینجا نیامدهایم کسی را محاکمه کنیم. باید ببینیم چهکاری میتوانیم انجام دهیم که این قطار به سمت قله حرکت کند. اینکه خودرو بهخاطر کمبود فقط یک ساعت داشبورد در پارکینگ باشد، قطعا عقلانی نیست و از همینجا اعلام میکنم اگر برای همکاران شما ثابتشده باشد، خودروسازها تعمدا خودرو را نگهداشتهاند حتما وظیفه من این است که برخورد کنم؛ ولی من در بررسیهای خود به این نتیجه نرسیدهام.وی با اشاره به مشکل نقدینگی خودروسازها گفت: درخصوص تحویل خودروهای پیشفروش شده با قیمت روز، بنده تحتفشار بودم، ولی زیر بار آن نرفتم.