به گزارش می متالز، پروژه قطار شهری اهواز با وجود اینکه در سال ۸۵ کلید خورده است اما تاکنون به گفته مسؤولان کمتر از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. یکی از مهمترین دلایلی که این پروژه را به سرانجام نرسانده بحث اعتبارات مالی است.
پروژه قطار شهری اهواز بر اساس فاینانس به مزایده گذاشته میشود و شرکت کیسون نیز برنده این مزایده میشود اما تحریمها آن روی سکه این پروژه را رو میکنند و آن هم ایستگاه ناکامی است! فاینانس قطار شهری اهواز به در بسته تحریمها میخورد و امکان اجرایی شدن پیدا نمیکند.
از سوی دیگر ضمانت فاینانس قطار شهری اهواز به صورت پنجاه پنجاه است به این معنا که ۵۰ درصد ضمانت توسط دولت و ۵۰ درصد دیگر نیز توسط شهرداری میبایست تضمین شود.
گرچه مسؤولان فاینانس را مشکل بزرگ متروی اهواز میدانند و معتقدند که بزرگترین اشتباه این پروژه تعریف آن بر اساس فاینانس بوده اما در حال حاضر مشکل بزرگتری نیز در این پروژه خودنمایی میکند و آن عدم مقبولیت ۵۰ درصد شهرداری برای ضمانت فاینانس توسط بانک عامل(بانک تجارت) است.
یکی از راههایی که امید میرود، بتواند متروی اهواز را از ایستگاه توقف و ناکامی رها کند قبول ضمانت فاینانس متروی اهواز توسط دولت آن هم به صورت ۱۰۰ در صدی است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز درباره تضمین فاینانس قطار شهری اهواز توسط دولت اظهار میکند: قرار بود وزارت کشور به نیابت از شهرداری اهواز این کار را انجام دهد، دستور این موضوع نیز صادر شده ولی متاسفانه در همان مرحله باقی مانده است در حالی که راه برون رفت متروی اهواز از وضعیت فعلی این است که دولت ضمانت فاینانس متروی اهواز را بپذیرد.
شهرام شاهین زاده میافزاید: با وجود اینکه موضوع قطار شهری اهواز از مصوبات سفر رئیس جمهور به خوزستان بوده و نوبخت (رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور) نیز دستور مساعدی در این زمینه داده است اما هر بار که ما در زمینه فاینانس مترو با مرکز صحبت میکنیم میگویند در حال پیگیری هستیم.
وی با بیان اینکه شهردار جدید اهواز در زمینه مترو خیلی با انگیزه وارد میدان شده و به دنبال این است که مسائل را به صورت اساسی، جدی و نه مُسکنوار حل کند، بیان میکند: در حال حاضر احداث هر کیلومتر مترو به صورت میانگین 700 میلیارد تومان هزینه دارد این عدد برای اهوازی که خط متروی آن هنوز در حال توسعه است عدد بزرگی است بنابراین باید برای متروی اهواز منابع مالی قابل توجه و مستمر پیش بینی و درنظر گرفته شود.
شاهینزاده ادامه میدهد: البته این موضوع از توان شهردای اهواز و حتی استانداری خوزستان خارج است، حتی اگر 2 الی سه سال تمام پروژههای اهواز تعطیل شود و منابع مالی آن پروژهها برای متروی اهواز هزینه شود شاید بتوان گفت که به زحمت یک فاز یا یک و نیم فاز آن راه اندازی شود.
وی با تاکید بر اینکه دولت در زمینه متروی اهواز همانگونه که رئیس جمهور در سفرش پذیرفت و صورت جلسه کرد باید پررنگتر وارد شود، میگوید: بحث حق آلایندگی یکی از گزینههایی است که میتواند به متروی اهواز کمک کند بنابراین توقع این است که وزارت خانههایی که تمکن مالی دارند حق و حقوق استان خوزستان را بدهند.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز با بیان اینکه اجرای پروره متروی اهواز از عهده استان خارج است چه منابع مالی و چه مسائل حقوقی آن یک عزم ملی را میطلبد، اظهار میکند: ما این قضایا را به نمایندگان استان نیز منتقل کردهایم ولی تا این لحظه هیچ نمایندهای برای حل این مشکلات و یا تشکیل جلسهای در تهران ورود نکرده است. ما از نمایندگان استان و حتی نمایندگان مجلس خبرگان رهبری نیز میخواهیم همانطور که تا حالا برای برخی از مسائل ورود کردهاند و ورودشان هم گرهگشا بوده در این زمینه نیز ورود کنند چرا که حتما در این زمینه هم گرهگشا خواهد بود.
شهردار اهواز درباره پروژه قطار شهری اهواز میگوید: امروز قطار شهری ما 28 درصد پیشرفت فنی داشته است که قراردادی که آن زمان بسته شده قرارداد خوبی نبوده و جای حرف دارد. سالها است که پروژه تقریبا متوقف است و کارگاههای مترو چهره بدی برای شهر ایجاد کردهاند.
موسی شاعری میافزاید: به هرحال تمام تلاش خود را برای ایجاد روند مثبت در پروژه به کار میگیریم؛ کار بسیار سخت است اما باید بگویم طبق شرایطی میشود امیدوار بود که فاز یک پروژه متروی اهواز تا یک سال آینده به بهرهبرداری برسد که در این جهت گامهایی برخواهیم داشت.
وی ادامه میدهد: شرکت کیسون بهعنوان پیمانکار مترو اهواز تا به امروز ظلم بزرگی به مردم اهواز انجام داده و به تعهدات خود پایبند نبوده و نیست. به نظر میرسد این شرکت قصدی برای ادامه و تکمیل کردن این پروژه ندارد.
شهردار اهواز عنوان میکند: بهعنوان شهردار اهواز این هشدار را به شرکت کیسون میدهم که به تعهدادت خودش پایبند شود و در صورت تدام این روند ما از تمام ابزار قانونی استفاده خواهیم کرد تا بتوانیم حق مردم اهواز را پس بگیریم.