به گزارش می متالز، تولید جهانی خودرو در حال کاهش با سریعترین سرعت از زمان بحران مالی است که باعث پایین آمدن تولید کارخانهای، حملونقل و مصرف نفت و سایر کالاها میشود.
طبق اطلاعات سازمان بینالمللی سازندگان خودروهای موتوری، تولید جهانی خودروهای موتوری سال گذشته یک درصد کاهش داشت که اولین کاهش سالانه از 2009 و سومین کاهش طی 20 سال اخیر بود.
ولی بهنظر میرسد که تولید در 2019 سریعتر از این کاهش مییابد. تولید خودرو در ژاپن افزایش یافته ولی در آمریکا و سایر مراکز مهم خودروسازی مثل چین، هند و آلمان کاهش یافته است.
تولید خودروهای موتوری بزرگترین و گستردهترین زنجیره ارزش جهانی را دارد و نقشی اساسی در اقتصاد جهان بازی میکند.
تولید کنندگان خودروهای موتوری بزرگترین مصرفکنندگان انرژی و مواد خام، محصولات واسطهای مثل پلاستیک، فولاد و آلومینیوم و خدماتی مانند بازاریابی و تبلیغات در دنیا هستند.
این صنعت یکی از منابع مهم تقاضا برای کالاهای سرمایهای بادوام، افزایش دهنده صادرات و تأمین کننده اشتغال طبقه متوسط جامعه با درآمد بالا در بسیاری کشورهاست.
زنجیرههای متنوع عرضه و بازاریابی این صنعت پیشبرنده اصلی تقاضای بینالمللی و داخلی برای حملونقل است.
رشد جهانی ناوگان خودروهای موتوری مهمترین عامل افزایش مصرف سوختهای پالایشی و در نتیجه نفت خام است.
تولید خودروهای موتوری در قلب سیستم جهانی انرژی قرار دارد. در حال حاضر مشکلات این صنعت با کاهش تولید در دو سال اخیر، بهخوبی کاهش شدید رشد مصرف نفت از اواسط 2018 را توضیح میدهد.
تولید خودروی ژاپن سه درصد در پنج ماه اول سال جاری میلادی نسبت به همین دوره در سال گذشته افزایش یافت.
ولی طبق اطلاعات فدرال رزرو آمریکا، تولید خودرو در این کشور دو درصد در شش ماه اول سال جاری میلادی کاهش داشت.
تولید خودرو در چین در نیمه اول 2019، 13 درصد و تولید آلمان 12 درصد کاهش داشت.
تولید خودرو در هند هم بهصورت سالانه یازده درصد از آوریل تا جولای پایین آمد.
سقوط تولید خودرو در جهان عامل اصلی ضعف تولید کارخانهای و حملونقل از نیمه 2018 تا حالاست و کند شدن رشد مصرف نفت در 2018 را توضیح میدهد. با انتقال کمتر قطعات توسط صنعت خودروسازی در سراسر جهان و تولید کمتر خودرو، مصرف نفت در نیمه اول 2019 ضعیفتر شده است.
تا زمانی که تولید خودروهای موتوری بهبود نیابد، نرخ رشد مصرف نفت هم بالا نمیرود.