از سوی دیگر، انتشار اوراق سلف موازی در بورس کالا به منظور تامین مالی، تنها در شرایطی ممکن خواهد بود که آن کالا قبلا در این بازار، پذیرش و عرضه شده باشد، به همین دلیل، یکی از جذابیتهای عرضه خودرو در بورس کالا برای خودروسازان، فراهم شدن امکان انتشار اوراق سلف موازی در بورس کالا و استفاده از فرصت تامین مالی از این طریق است.
از سویی بر اساس اعلام مسئولان بورس کالا، خودروسازان بهراحتی میتوانند با انتشار اوراق سلف موازی استاندارد، سرمایه در گردش خود را تامین کنند.
همچنین اگر تولیدکنندگان بخواهند برای راهاندازی یک خط تولید و اجرای پروژهای از بورس کالا تامین مالی انجام دهند، میتوانند به انتشار گواهی مشارکت خودرو اقدام کنند و هدف این است که شرکتهای خودروساز بتوانند پیشفروشی را که اکنون بهصورت سنتی در بازار انجام میدهند، بهصورت ساختاریافته و منسجم از طریق بورس کالا انجام دهند. این در حالی است که روش کنونی پیشفروش خودرو بهعنوان یک روش سنتی دارای معایب مختلفی است.
در واقع اکنون خودروسازان با پیشفروش خودرو برای آینده، بخشی از مبلغ خودرو را بهعنوان سرمایه در گردش در فرایند تولیدشان استفاده میکنند. مثلا یک خودرو را برای ۹ماه آینده میفروشند و بخشی از قیمت آن را بهعنوان مبلغ اولیه دریافت میکنند.
در همین رابطه ابوالفضل شهرآبادی، معاون تامین مالی شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان میگوید: «در صورت موفقیت عرضه دنا در بورس کالا، گام بعدی، عرضه سایر محصولات ایران خودرو از جمله پژو۲۰۰۸ در بورس کالا خواهد بود.» متن گفتوگو با معاون تامین مالی شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان به این شرح است.
در این رابطه جلسهای بین ما و شرکت ایران خودرو برگزار میشود. در مورد جزئیات عرضه، همچنین قیمتگذاری و بعد از آن نیز جلسهای با مسئولان بورس کالا صورت میگیرد تا هماهنگیها در این باره انجام شود و دنا نهایتا تا سه هفته آینده در بورس کالا عرضه خواهد شد.
اوراق صکوک ایران خودرو که میزان آن بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان است، موافقت اصولی سازمان بورس را گرفتهایم و به دنبال اخذ مجوز عرضه هستیم. پس از تایید مجوز عرضه، مراحل اداری آن چند روز به طول میانجامد و تا دو هفته آینده این اوراق منتشر خواهند شد.
بله. این عرضه ها با موفقیت همراه است؛ همانطور که محموله سراتو با استقبال روبهرو شد. قطعا با عرضه خودرو در بورس کالا، قیمت خودرو بهصورت رقابتی تعیین خواهد شد که این امر، هم به سود خودروساز و هم به سود خریدار خواهد بود و باعث به وجود آمدن شفافیت اطلاعاتی خواهد شد.
خودروساز برای محصول خود یک قیمت پایه تعیین میکند و بسته به اینکه چه تعداد خریدار برای خودرو وجود داشته باشد، قیمت خودرو بهصورت رقابتی تعیین خواهد شد.
بله. با توجه به اینکه خودروهایی که در شمول قیمتگذاری شورای رقابت قرار نگیرند، میتوانند در بورس کالا عرضه شوند، برنامه خودروسازان این است که در صورت موفقیت اولین محصولات، خودروهای بعدی نیز در تالار نقرهای عرضه شوند و در صورت موفقیت عرضه دنا در بورس کالا، پژو ۲۰۰۸ و سایر محصولات ایران خودرو و سایپا نیز در بورس کالا عرضه خواهد شد.
شرکت ایران خودرو ابتدا در سال ۸۶ برای یک طرح خود اقدام به انتشار اوراق مشارکت در بورس کرد، اما بعد از آن طی ۱۰سال گذشته هیچگاه این کار را صورت نداد تا اینکه در آینده نزدیک، اوراق ۷۰۰ میلیارد تومانی صکوک را منتشر خواهد کرد.
پیرو درخواست ایرانخودرو مبنی بر تامین مالی ۷۰۰ میلیارد تومانی خرید قطعات و مجموعههای مورد نیاز جهت تولید خودرو، بررسیها و اقدامات لازم، انجام و موافقت اصولی سازمان بورس صادر شد. این اوراق ۷۰۰میلیارد تومانی که بزرگترین تامین مالی بخش خصوصی در بازارسرمایه بهشمار خواهد رفت، با سررسید ۴ ساله، نرخ سود ۱۸ درصد و با مواعد پرداخت سود سه ماهه، منتشر خواهد شد. مبلغ اسمی هر برگه ۱۰۰ هزار تومان خواهد بود.
از آنجا که مشاوره عرضه انتشار این اوراق توسط تامین سرمایه لوتوس پارسیان انجام شده، این شرکت عضو پیشرو در تامین مالی فوق بوده و دو رکن متعهد پذیرهنویسی و بازارگردانی این اوراق را داراست. دو شرکت تامین سرمایه ملت و امید نیز در مشارکت با لوتوس پارسیان، ارکان یاد شده را برای درصدی از اوراق بر عهده خواهند داشت. بدین ترتیب برای انتشار این اوراق کنسرسیومی توسط ۳ شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان، ملت و امید تشکیل شده است. بانک ملت ضامن این اوراق بوده و سازمان حسابرسی هم بهعنوان حسابرس اوراق انتخاب شده است.
با توجه اینکه دو شرکت سایپا و ایران خودرو، از بنگاههای بزرگ اقتصادی کشور به حساب میآیند، بهخوبی میتوانند از ظرفیت بازار سرمایه بهمنظور تامین مالی استفاده کنند. این در حالی است که تامین مالی در بورس در ابعاد بزرگ و بهصورت طولانیمدت انجام میشود و با توجه به اینکه خودروسازان این امکان را ندارند، چنین تامین مالی را از طریق نظام بانکی صورت نمیگیرد.
به بیان دیگر شبکه بانکی توان کمی برای تامین مالی خودروسازان در حجمی همچون ۷۰۰ میلیارد تومان دارد، آنها میتوانند از طریق بازار سرمایه بسیاری از نیازهای خود را تامین کنند. این در حالی است که با در نظر گرفتن انتشار این اوراق و با مشاوره تامین سرمایه لوتوس پارسیان، صنعت خودرو از ابتدای سال جاری ۲ فقره تامین مالی جمعا به میزان ۱٫۰۵۰ میلیارد تومان انجام داده است.
مورد اول انتشار اوراق اجاره برای شرکت سایپا به مبلغ ۳۵۰ میلیارد تومان بوده و در صورت صدور مجوز انتشار اوراق مرابحه ایرانخودرو از سوی سازمان بورس بهزودی این اوراق نیز در بورس تهران عرضه خواهد شد.