تاریخ: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۳۳
بازدید: ۱۶۰
کد خبر: ۵۰۷۶۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کرمان در یک قدمی صنعتی شدن

بهره‌برداری از ۱۴۰۰۰ میلیارد تومان پروژه صنعت و معدن

می متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان اظهار کرد: با اصلاح قانون، استخراج و فروش معادن به بخش خصوصی توانمند واگذار می‌شود که باعث حرکت عظیمی در استان خواهد شد و از حالا شاهد تغییراتی هستیم اما در چند سال آینده، این موضوع ملموس خواهد بود و کرمان به استان صنعتی تبدیل می‌شود.
بهره‌برداری از ۱۴۰۰۰ میلیارد تومان پروژه صنعت و معدن

به گزارش می متالز، مهدی حسینی‌نژاد از بهره‌برداری از پروژه‌های بخش صنعت و معدن با حضور مسئولان ارشد کشور در امسال خبر داد و گفت: امسال شاهد بهره‌برداری از حدود ۱۴هزار میلیارد تومان پروژه در حوزه صنعت و معدن استان کرمان خواهیم بود.
وی با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب و حرکت کردن این سازمان براساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، بیان کرد: در ابتدای هر اقدامی ظرفیت‌های استان را شناسایی و براساس آنها برنامه‌ریزی کردیم و اقدامات خود را انجام دادیم. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان بزرگ‌ترین ظرفیت این استان را بخش معدن دانست و اظهار کرد: به دلیل ضعف قانون نتوانستیم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم. در سال‌های گذشته در این حوزه تنها موضوع استخراج از معادن مطرح بود و پروانه‌های بهره‌برداری معادن بزرگ استان مثل گل‌گهر، جلال‌آباد و... در اختیار بخش دولتی بودند. دولت نیز به سبب کمبود منابع مالی برای ایجاد افزایش افزوده در صنایع معدنی نتوانسته بود به خوبی عمل کند و همین امر سبب شده بود استان کرمان سال‌ها در این حوزه ضرر کند.
وی ادامه داد: با اصلاح قانون، استخراج و فروش معادن به بخش خصوصی توانمند واگذار می‌شود که باعث حرکت عظیم در استان خواهد شد و از حالا شاهد تغییراتی هستیم اما در چند سال آینده این موضوع ملموس خواهد شد و استان کرمان، به استانی صنعتی تبدیل می‌شود.
حسینی‌نژاد با بیان این مطلب که با رونق بخش‌های مختلف معدن (استخراج و فروش) در استان کرمان فرصت اشتغال در بخش شرکت‌های خدماتی و قطعه‌سازی در حال ایجاد است، تصریح کرد: ایجاد صنایع خدماتی و قطعه‌سازی، گام دوم ما در استان است.

 

تعریف ۴۲هزار میلیارد تومان پروژه

وی از تعریف ۴۲هزار میلیارد تومان پروژه اقتصاد مقاومتی در استان کرمان در بخش صنعت و معدن در استان خبر داد و عنوان کرد: این پروژه‌ها در حال بهره‌برداری هستند، به‌گونه‌ای که در سال گذشته حدود ۶ هزار میلیارد تومان و در سال ۹۶ حدود ۱۰هزار میلیارد تومان بهره‌برداری شده است. امسال نیز حدود ۱۴هزار میلیارد تومان پروژه بهره‌برداری خواهد شد و براساس پیش‌بینی‌ها این پروژه‌ها تا سال ۱۴۰۰ به مرحله تولید خواهند رسید.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با بیان اینکه متاسفانه در بخش خدمات، عقب‌ماندگی در استان وجود دارد که با ایجاد صنایع قطعه‌سازی این نقیصه را رفع خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: پروژه‌ها براساس مطالعات آمایش سرزمین در شهرستان‌های زرند، شهربابک، سیرجان، بردسیر، کرمان و بافت توزیع شده‌اند.

 

گشایش کارخانه فولاد بافت در آینده نزدیک

وی با تاکید بر آنکه پروژه‌های صنعتی استان کرمان، بزرگ هستند و با بیان مثال‌هایی از محدودیت‌های منابع مالی دولت و طولانی شدن پروژه‌ها به این دلیل، تصریح کرد: کارخانه فولاد بافت جزو طرح‌هایی بود که برای توسعه مناطق محروم از سوی دولت طرح‌ریزی شده بود و در سال ۸۶ کلنگ آن به زمین زده شد اما به دلیل کمبود منابع مالی دولتی تا سال ۹۳ حدود ۳۰درصد پیشرفت فیزیکی داشت. اواخر سال ۹۴ این پروژه به بخش خصوصی توانمند واگذار شد و اکنون آماده بهره‌برداری است. حسینی‌نژاد برنامه‌ریزی‌های این سازمان را بر مبنای ظرفیت‌ها، مطالعات آمایش سرزمین و ظرفیت‌های استان برشمرد و مطرح کرد: شناختن چالش‌ها در واحدهای صنعتی، یکی از اقدامات ما در این سال‌ها بوده که مهم‌ترین چالش، تامین منابع مالی بود. گفتنی است براساس قانون باید ۴۰درصد منابع تسهیلات بانکی در خدمت تولید باشد. وقتی این مهم در بازه زمانی ۱۰سال مورد بررسی قرار گرفت، دریافتیم که حدود ۳۱درصد آن محقق شده اما در سال ۹۷ که جنگ اقتصادی در کشور بود، متاسفانه این مهم به ۲۷درصد رسید. وی تزریق منابع مالی را یکی از شاخص‌های رونق تولید دانست و ادامه داد: یکی از برنامه‌های استان در راستای رونق تولید و تزریق منابع مالی، تزریق منابع و گردش مالی مجموع‌های صنعتی و معدنی استان به بانک‌های داخل استان بود تا بتوانیم به صنایع کوچک و متوسط استان تسهیلات پرداخت کنیم و در همین راستا نیز این انتقال را هدفمند در حال پیگیری هستیم تا منابع این شرکت‌ها را به بانک‌هایی که تسهیلات پرداختی بیشتری دارند، منتقل کنیم.

 

انتقال بخشی از منابع مالی شرکت مس و گل‌گهر به استان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان بیان کرد: در سال ۹۷ میزان فروش مس سرچشمه بالای ۱۰هزار میلیارد تومان بوده و بر اساس قانون باید این گردش مالی به داخل استان منتقل شود اما باید به‌گونه‌ای رفتار کنیم که برای مجموعه‌های معدنی چالش ایجاد نشود و هوشمندانه و کارشناسانه این مهم محقق شود. در همین راستا در سال گذشته حدود ۴هزار میلیارد تومان از سوی شرکت‌های گل‌گهر و مس به استان منتقل شد. در چند روز گذشته نیز حدود هزار و ۵۰۰میلیارد تومان منابع از سوی شرکت ملی مس ایران به بانک‌های داخل استان منتقل شده است.
حسینی‌نژاد شورای معادن استان را یک ظرفیت بزرگ برای استان دانست و بیان کرد: براساس قانون، باید ۱۵درصد حقوق دولتی که از معادن دریافت می‌شود به استان مربوط بازگشت داده شود اما بر اساس گزارش دیوان محاسبات در بازه زمانی حدود ۱۲سال به‌طور متوسط حدود ۵صدم درصد از این منابع به استان کرمان بازگشت داده شده است.
وی افزود: برای نخستین بار با کمک شورای معادن استان توانستیم حدود ۶درصد (۳۰میلیارد تومان) منابع را به استان برگشت دهیم که از این محل هم اکنون پروژه‌های راه‌سازی، برق‌رسانی، زیرسازی جاده‌های روستایی، ایمنی معادن و نقشه‌برداری از معادن در حال انجام است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان اضافه کرد: پیش‌بینی کرده‌ایم از این محل بیش از ۲۰میلیارد تومان پروژه در استان با همکاری دانشگاه‌ها و وزارت صنعت، معدن و تجارت در امسال داشته باشیم.

 

دولت برای ادامه حیات کرمان چاره‌اندیشی کند

با وجود گفته‌های رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان، این استان به دلیل واقع شدن در مرکز و نقطه کویری ایران با مشکل جدی تامین آب روبه‌رو است، در حالی که معادن به عنوان نقطه قوت این استان قرار است در آینده نقش مهمی را در توسعه آن ایفا کند.
به همین دلیل سایر مسئولان استان کرمان نگران کم‌آبی این استان به عنوان مانعی بر سر راه توسعه کرمان هستند. آنها معتقدند گرچه نمی‌توان نقش شلاق خشکسالی‌های متوالی بر بدنه نحیف استان کرمان به لحاظ منابع آبی را در تنش کم‌آبی نادیده انگاشت و انکار کرد اما آنچه این تنش را به نقطه قرمز و غیر قابل تحمل رسانده، شاید یدک کشیدن واژه پر زرق و برق «بهشت معادن» باشد که سال‌ها به این استان نسبت داده می‌شود.
هرچند گفته می‌شود تیم مدیریتی ارشد استان کرمان با همراهی دیگر ارکان حکومتی در این استان، دلسوزانه پیگیر رهانیدن منطقه از تنش کم‌آبی موجود هستند و چندین طرح عمده آبرسانی از جمله تامین آب از دریای عمان و خلیج‌فارس را برای تغدیه صنایع رو به رشد و گاه شرب مردم منطقه دنبال می‌کنند اما آن چیزی که در این عرصه می‌تواند از بحرانی شدن وضع آب جلوگیری کند، همراهی و مشارکت مردم در صرفه‌جویی است تا قدر آب را بیشتر بدانند.
رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی به ایرنا گفت: از دولت درخواست داریم برای تامین آب و ادامه حیات در این استان تاریخی چاره اندیشی کند زیرا کرمان از استان‌های کویری، خشک و دچار بحران کم‌آبی است و همه آب مصرفی در شرب، کشاورزی و صنایع، از اعماق زمین بالا می‌آید و سفره‌های آب زیر زمینی به اعماق بیشتر از ۳۰۰متر رسیده است.
رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان با بیان اینکه در این روزها که در کشور بارندگی بود بیشتر شهرستان‌های استان شاهد بارندگی چندانی نبودند، افزود: طرح‌های تامین آب از پروژه‌های درازمدت هستند و هر پروژه‌ای در این زمینه چندین سال طول می‌کشد. بنابراین دولت در چارچوب آمایش سرزمین براساس وظایف ذاتی خود باید فکری کند.
نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در شرایط موجود هیچ راهی جز پیگیری طرح‌های انتقال آب به‌ویژه از خلیج‌فارس و دریای عمان نیست، گفت: دولت در شرایط بحران کم‌آبی برای مدیریت مصرف آب هم باید برنامه‌ریزی کند.
وی همچنین پیگیری پروژه‌های فاضلاب استان را از دولت درخواست کرد و افزود: در استان کرمان نیاز به بازیافت آب داریم چراکه حجم زیادی آب برای کشاورزی و صنایع به‌وسیله بازیافت آب قابل تامین است.

 

مردم ارزش واقعی آب را بدانند

استاندار کرمان نیز در این زمینه گفت: گرچه وزارت نیرو به عنوان متولی تامین آب شهر کرمان مطالعاتی را از سال‌های گذشته آغاز کرده و این شهر درحال‌حاضر در زمان پیک مصرف هزار لیتر بر ثانیه کمبود آب دارد اما برای غلبه بر معضل بی‌آبی، بیش از هر چیزی مردم باید به ارزش واقعی آب پی ببرند و به مدیریت مصرف توجه جدی شود.
محمد جواد فدائی با اشاره به اینکه همواره مطرح می‌شود جنگ آینده در سطح جهان بر سر آب است و البته موضوع‌های مرتبط با آب در کشور به صورت ملی نیز مطرح است، خاطرنشان کرد: برنامه‌های بلندمدت، کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای تامین آب استان داریم اما آنچه مهم است اینکه مردم باید ارزش واقعی آب را بدانند.
استاندار کرمان با تاکید بر این مطلب که مسئله کمبود آب بسیار مهم است، گفت: موضوع‌های مختلفی را برای تامین آب در استان کرمان دنبال کرده‌ایم و برنامه‌هایی برای کنترل برداشت آب داریم که وزارت نیرو نیز از آنها استقبال کرده‌ است.

عناوین برگزیده
کاش نمی‌دیدمت!
یادداشت علیرضا مخبر دزفولی قائم‌مقام مدیرعامل در امور ستادی و مسوولیت‌های اجتماعی شرکت فولاد خوزستان

کاش نمی‌دیدمت!