به گزارش می متالز، این پیشنهاد در عمل چندین سال است که ابتر مانده و جامه عمل نپوشیده است؛ پیشنهادی که به گفته تولیدکنندگان و کارشناسان این حوزه، بیش از پیش به نفع واحدهای کوچکتر در پاییندست این زنجیره خواهد بود. انجمن تولیدکنندگان فولاد به تازگی به دنبال عملی کردن این کنسرسیوم صادراتی است.
احمد خوروش، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درباره کنسرسیوم صادراتی فولادسازها اظهار کرد: در زمینه صادرات فولاد مرکزیتی وجود ندارد و واحدها به صورت مجزا و جزیرهای اقدام به صادرات میکنند. از اینرو ضروری به نظر میرسد که با ایجاد یک کنسرسیوم مرکزی بتوان واحدها را با یکدیگر در تبادل بیشتری قرار داد تا به این وسیله بتوان صادرات را ساماندهی کرد. خوروش با اشاره به مزایایی که ایجاد کنسرسیوم میتواند به همراه داشته باشد، خاطرنشان کرد: درحقیقت ایجاد کنسرسیوم از سوءاستفادههایی که گاهی برخی مشتریها انجام میدهند، پیشگیری میکند. از سوی دیگر، سبب برقراری ارتباط با تولیدکنندگان میشود. بر این اساس ایجاد کنسرسیوم و برقراری ارتباط یک مجموعه در کنار یکدیگر برای تولید میتواند اقدام خوبی بهشمار آید. بر همین اساس انجمن تولیدکنندگان فولاد از تولیدکنندگان فولاد درخواست کرده است در ایجاد این کنسرسیوم پیشقدم باشند. در این راستا نیز در انجمن تولیدکنندگان فولاد نشستی برگزار شد که امیدواریم در پی آن ایجاد این کنسرسیوم بهزودی عملیاتی شود.
وی در پاسخ به این پرسش که از چند سال پیش این کنسرسیوم صادراتی قرار بود ایجاد شود، چرا در ایجاد آن تعلل شده است، گفت: تا پیش از این صادرات فولاد تا این اندازه رشد نکرده بود اما از سال ۹۷ به بعد و با تغییراتی که در نرخ ارز بهوجود آمد و با توجه به صرفه بودن صادرات، رویکرد صادراتی فولادسازها بیشتر و حتی در تمام واحدهای فولادی، یک بخش صادراتی ایجاد شده است. از اینرو اهمیت صادرات فولاد بیش از پیش احساس میشود.
این عضو هیاتمدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، همچنین خاطرنشان کرد: ایجاد این کنسرسیوم بیشتر به نفع واحدهای کوچک خواهد بود. البته واحدهای بزرگتر نیز وارد شدهاند اما در این کنسرسیوم واحدهای کوچکتر بیشتر موردحمایت قرار میگیرند.
ایجاد کنسرسیوم صادراتی برای فولادیها نهتنها مفید است که یک امر حیاتی برای این صنعت بهشمار میرود. این مطلب را مجید محمودی، کارشناس فولاد عنوان و اظهار کرد: ایجاد کنسرسیوم صادراتی بحث این روزهای تولیدکنندگان فولاد است. صادرکنندگان بزرگ فولاد شمش، بیلت و اسلب یا محصول میانی تولید میکنند، مانند فولاد خوزستان که حدود ۶۰درصد محصول خود را صادر میکند یا فولاد هرمزگان که اسلب تولید میکند و بیش از ۷۰ درصد آن را به صادرات اختصاص میدهد.
محمودی افزود: فولاد کاوه جنوب کیش که بیلت تولید میکند، سال گذشته بخش عمدهای از تولید خود را صادر کرد. تا حدودی هم فولاد مبارکه اسلب و بیلت و ذوب آهن اصفهان میلگرد صادر میکنند. در زمینه میلگرد که محصول نهایی است، محصولات ذوب آهن بیشتر در بازار داخل مورد استفاده قرار میگیرند و بخشی از آن هم صادر میشود. اما سایر تولیدکنندگان میلگرد بخش خصوصی هستند که در زمینه صادرات و بازاریابی، شرکتهای ضعیفی هستند. محمودی در ادامه با بیان این موضوع که ایجاد کنسرسیوم میتواند چند مزیت داشته باشد، عنوان کرد: این کنسرسیوم میتواند از یکسو واحدها را برای صادرات تجمیع کند و در تعامل با یکدیگر قرار دهد؛ چراکه با توجه به رکود داخل در زمینه ساختوساز، اگر بخش خصوصی صادرات نداشته باشند، زمینگیر خواهند شد و از آنجا که شرکتهای کوچک بنیه مالی قوی برای تامین مواد ندارند و اگر قرار باشد محصولشان تقاضایی نداشته باشد، از گردونه تولید خارج خواهند شد. بنابراین این روزها صادرات برای واحدهای کوچکتر امری حیاتی بهشمار میرود. وی در ادامه یادآور شد: در زمینه تولید محصول نهایی، شرکت فولاد مبارکه ورق تولید میکند که بخش عمده آن در داخل به مصرف میرسد و بخش دیگر هم مورد مصرف تولیدکنندگان میلگرد است. تولیدکنندگان میلگرد که بیشتر بخش خصوصی هستند، این روزها در رکود بهسر میبرند، اگر این تولیدکنندگان قادر به صادرات نباشند، با تعطیلی روبهرو خواهند شد.
این کارشناس فولاد در ادامه تاکید کرد: با توجه به اینکه این شرکتهای کوچک که بیشتر خصوصی هستند، توانایی بازاریابی یا دفترهای خارجی ندارند، ازاینرو ایجاد کنسرسیوم صادراتی برای آنها بسیار ضروری است؛ چراکه شرکتهای بزرگ توانمندیهای بالایی دارند و به راحتی قادر به بازاریابی و صادرات هستند. محمودی در ادامه توضیح داد: این شرکتهای کوچک که حدود ۱۰ تا ۱۵ شرکت هستند و میلگرد تولید میکنند، ۵۰درصد تولید آنها مازاد است که باید به سمت صادرات پیش بروند.
وی افزود: امیدواریم که این کنسرسیوم ایجاد شود؛ چراکه نهتنها مفید است، بلکه حیاتی است.