تاریخ: ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۴۲
بازدید: ۲۱۷
کد خبر: ۵۱۵۳۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

نهادهای قضایی وضعیت خصوصی بودن ایرالکو را مشخص کنند

می متالز - نهادهای قضایی وضعیت خصوصی بودن ایرالکو را مشخص کنند.
نهادهای قضایی وضعیت خصوصی بودن ایرالکو را مشخص کنند

به گزارش می متالز، «بنای کار در استانداری مرکزی حمایت همه جانبه از شوراها و شهرداری ها است و بنده از هر کار عمرانی که توسط مدیریت شهری اجرایی می شود، دفاع می کنم.»

آقازاده، استاندار مرکزی در نشست خبری خود که به مناسبت فرا رسیدن هفته دولت برگزار شده بود به تشریح برنامه های دولت در این هفته پرداخت و ضمن بیان مطلب فوق با اشاره به اینکه در هفته دولت 751 پروژه عمرانی و اقتصادی با اعتباری بالغ بر هزار و نهصد و هشتاد و شش میلیارد تومان افتتاح می شوند، گفت: در هفته دولت به تمام شهرستان‌های تابعه استان مرکزی با رویکرد توجه و توسعه حوزه روستایی سفر می کنیم به طوری که دیدارهای مردمی بسیاری با ساکنین روستاها برنامه ریزی شده است.

اقازاده ادامه داد: پروژه های هفته دولت به صورت مستقیم 7344 شغل در استان مرکزی ایجاد می کنند و چند برابر این آمار نیز شغل غیرمستقیم ایجاد می شود. البته این رقم در سال گذشته 4هزار و 33 شغل بود. از سوی دیگر نیز میزان پروژه های افتتاحی سال گذشته 609 پروژه با اعتبار 819 میلیارد تومان بوده و میزان سرمایه‌گذاری امسال نسبت به سال گذشته 150 درصد رشد داشته است.

وی با اعلام این خبر که معاون ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، روز شنبه به استان سفر خواهد کرد، گفت: در هفته دولت سفر یکی از وزیران هیات دولت به استان قطعی شده و همچنین از معاون اول رییس جمهور نیز دعوت به عمل آمده اما به دلیل کثرت برنامه ها هنوز پاسخ قطعی از سوی ایشان دریافت نکرده ایم. در سوی دیگر باتوجه به اینکه هفت سال است که وزیر فرهنگ و ارشاد به استان مرکزی سفر نکرده شش ماه پیش از ایشان برای حضور در استان دعوت به عمل آمد که پاسخی دریافت نشد لذا به دلیل درخواست نشریات استان مجددا به صورت رسمی از وزیر ارشاد برای سفر به مرکزی دعوت به عمل خواهد آمد.

استاندار مرکزی در خصوص عملکرد استان تصریح کرد: در سال گذشته و 5 ماهه سال 98 عملکرد اقتصادی و صنعتی و کشاورزی استان قابل قبول بوده به طوری که در سال گذشته میزان صادرات استان از مرز یک میلیارد دلار در حوزه صادرات غیر نفتی گذشت.

 

شرکت آذرآب اراک بی صاحب مانده است

آقازاده درباره وضعیت فعلی کارخانه های بزرگ استان مرکزی که دچار بحران های کارگری بوده اند نیز اظهار داشت: با پیگیری ها و اجرای برنامه های تدوین شده تا حد بسیاری مشکلات واحدهای تولیدی بزرگ را حل کرده ایم اما هنوز نگرانی هایی درباره وضعیت مدیریت دو کارخانه آذرآب و هپکو وجود دارد. سال گذشته مقرر شد تا برخی از دستگاه‌های اجرایی تعهداتی را در قبال کارخانجات هپکو، آذرآب، ماشین سازی، واگن پارس و ایرالکو داشته باشند که متاسفانه بخش اعظم این تعهدات انجام نشد و منجر به آن شد تا هنوز مشکلاتی در این واحدهای صنعتی وجود داشته باشد. البته شرکت هپکو و آذرآب در شرایط حساس‌تر و واگن پارس، ماشین سازی و ایرالکو در شرایط پایدارتری قرار دارند که اگر حمایت های دولتی قطع گردد سرنوشت آن ها نیز مانند دیگر کارخانه ها می شود.

استاندار مرکزی در انتقاد به نحوه مالکیت بانک کشاورزی در شرکت آذرآب اراک ادامه داد: بانک کشاورزی بنگاه دار خوبی برای آذرآب نیست و با توجه به اینکه 32 درصد سهام آذرآب متعلق به بانک کشاورزی است باید گفت که وضعیت امروز این شرکت در نتیجه سو مدیریت این بانک است به همین دلیل با صراحت بیان می کنم که شرکت آذرآب اراک بی صاحب مانده است و در این باره بانک کشاورزی باید توضیحات لازم را ارائه دهد. البته به دنبال پیگیری‌های انجام شده در تلاش هستیم تا هفته آتی حقوق خرداد ماه کارگران این شرکت را تسویه کنیم و در سوی دیگر دو ماه حقوق معوق شرکت هپکو نیز به زودی پرداخت شود.

وی اضافه کرد: امیدوارم که تا پایان سال جاری از تمامی فشارهای ناشی از تحریم ها عبور کنیم تا وضعیت اقتصادی کشور وارد شرایط بهتری شود که تثبیت قیمت ارز به نوعی می تواند نوید بخش این بهبود باشد. در سال 97 و 5 ماهه نخست 98 استان مرکزی از نظر آرامش واحدهای صنعتی شرایط مناسبی داشته و طبق آمار شورای امنیت در سه ماهه نخست امسال نسبت به 3 ماهه ابتدایی سال گذشته 5 پله صعود برای استان مرکزی به ثبت رسیده است.

 

از نهادهای قضایی می خواهیم تکلیف ایرالکو را مشخص کنند

آقازاده، استاندار مرکزی در پاسخ به سوال عطریاس مبنی بر اینکه چرا برخلاف قانون چند تن از اعضای هیات مدیره کارخانه آلومینیوم اراک که بازنشسته هستند هنوز سمت های خود را واگذارنکرده اند، بیان کرد: مشکل شرکت ایرالکو این است که هنوز دولتی یا خصوصی بودن آن مشخص نشده به همین دلیل در این خصوص از اداره ثبت شرکت‌ها استعلام گرفتیم و طبق پاسخ دریافت شده شرکت ایرالکو “غیر دولتی” است اما در برخی مکاتبات نهادهای قضائی این شرکت دولتی خطاب می شود.

آقازاده ادامه داد: ایرالکو از نظر استانداری مرکزی شرکتی خصولتی است و برای خودمان هم شفاف نیست که این شرکت دولتی است یا خصوصی اما این موضوع به جد پیگیری می شود و از نهادهای قضائی می خواهیم تا تکلیف ایرالکو را مشخص کنند.

وی افزود: ایرالکو از لحاظ مسائل اقتصادی و تامین مواد اولیه “پودر آلومینا” با مشکلاتی مواجه است و یکی از موارد تحریمی متاسفانه فلز آلومینیوم است که تهیه و تامین این فلز با مشکل مواجه شده لذا هدف ما این است که ایرالکو به حدی از تولید برسد که بتواند 180 هزار تن در سال تولید داشته باشد.

 

مشاور جوانان بنده تا به امروز حتی یک ریال هم از استانداری دریافت نکرده است

استاندار در ادامه در پاسخ به انتقادات به عملکرد مشاورجوانان استاندار مرکزی گفت:  هر شخصی در سمت مشاور جوانان بنده قرار بگیرد باز هم نسبت به وی حساسیت وجود دارد؛ پیمان رشیدی، از روزی که به عنوان مشاور جوانان بنده انتخاب شده تا به امروز حتی یک ریال هم دریافت نکرده است چرا که در استانداری پست سازمانی به اسم مشاور جوانان وجود ندارد. البته درخواست قرارگرفتن این پست در چارت سازمانی خود را به وزارت کشور تقدیم کرده ایم.

وی ادامه داد: جناب رشیدی تمام تلاش خود را در حوزه جوانان به کار گرفته و از زمانی که آقای اکرمی تصدی معاونت امور سیاسی و اجتماعی استانداری را بر عهده گرفته، این تلاش ها نیز دو چندان شده است.

 

پرداخت عوارض آلایندگی به روز شده است

وی در پاسخ به سوالی درباره بدهی عوارض شرکت های نفتی به شهرداری ها بیان کرد: دو شرکت نفتی پتروشیمی و پالایشگاه بیش از 300 میلیارد تومان بدهی عوارض معوق دارند اما با این وجود از ابتدای سال جاری پرداخت عوارض آلایندگی این شرکت ها به روز شده است.

 

مدیریت شهری محل خدمت به شهروندان است

آقازاده، استاندار مرکزی در پایان صحبت های خود در پاسخ به سوال دیگر عطریاس مبنی بر اینکه چرا عملکرد معاونت عمرانی استانداری مرکزی با مدیریت شهری اراک همسو نیست و مسوولان این معاونت دست به انجام مصاحبه های تخریبی علیه تصمیمات شورای شهر می زنند، اظهار کرد: از نظر بنده وجود رفتار و دیدگاه های دوگانه در اجرای پروژه های عمرانی امری طبیعی است. شوراهای شهر و روستا محل مطرح شدن مباحث سیاسی نیستند، البته ممکن است که برخی اعضای شوراها گرایش های سیاسی داشته باشند اما به هر سو، مدیریت شهری محل خدمت به شهروندان است که صرف نظر از گرایش های سیاسی، این خدمت باید فراگیر شود. بنای کار در استانداری مرکزی نیز حمایت همه جانبه از شوراها و شهرداری ها است و بنده از هر کار عمرانی که توسط مدیریت شهری اجرایی می شود، کاملا دفاع و حمایت می کنم. درباره مدیریت شهری اراک نیز مسئله دفاع بنده صدق می کند به طوری که استانداری چه در زمان شهردار سابق اراک و چه شهردار فعلی، کاملا حامی تصمیمات مدیریت شهری بوده است.

 

هیات مدیره شرکت آذرآب هفته آینده تعیین تکلیف می‌شود

بهروز اکرمی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی نیز در این نشست با اشاره به اینکه تجمعات کارگری در سال جاری بسیار کاهش یافته است، گفت: کشور از لحاظ اقتصادی در شرایط ویژه و غیرقابل انکاری قرار دارد. علیرغم اینکه سال 98 نیز یکی از سال‌های سخت اقتصادی است اما تجمعات کارگری نسبت به سال گذشته کاهش یافته که البته این امر به معنای نبود مشکل به ویژه در شرکت های آذرآب و هپکو نیست. وی ادامه داد: توصیه بنده به کارگران این است که برای دریافت حق خود دست به اعتصاب و تجمع نزنند چرا که ما مدافع حقوق کارگران هستیم. هفته آینده هیات مدیره شرکت آذرآب تعیین تکلیف می شود و با پیگیری های انجام شده حقوق معوق پرسنل این شرکت نیز پرداخت خواهد شد.

 

مدیریت ایرالکو برای انتقال آندسازی جدیت ندارد

مهدی زندیه‌ وکیلی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی نیز در این نشست درباره وضعیت طرح انتقال آندسازی شرکت ایرالکو، اظهار کرد: شرکت ایرالکو دو تعهد عمده مبنی بر خارج کردن 576 دیگ و کنترل و جابجایی آند سازی خود داشت که خروج دیگ‌ها در 4 سالن با تاخیر صورت گرفت اما به هر سو، درحال حاضر تمامی دیگ های قدیمی از خط تولید خارج شده اند.

زندیه وکیلی ادامه داد: در بحث انتقال آند سازی پیشرفت کار کند است و تا به حال جدیتی از ایرالکو در این راستا به دلیل تنگاهای مالی مشاهده نشده است اما موضوع تحریم‌ها و ممنوعیت ورود آندها سبب ساخت آند در داخل شد و مقرر گردید به طور فازبندی آند سازی انجام شود. آنها ناگزیر هستند کارخانه آندسازی را اجرایی کنند و با توجه به عدم اخذ تسهیلات، منابعی از اعتبارات داخلی ایرالکو برای پیگیری این کار مشخص شده است.

وی افزود: 681 پروژه عمرانی در هفته دولت افتتاح و کلنگ زنی می‌شود که اراک با 118 پروژه، شازند با 111 پروژه و ساوه با 92 پروژه بیشترین طرح‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. میزان طرح‌ها نسبت به سال گذشته 14 درصد و میزان سرمایه گذاری 91 درصد افزایش داشته است.

 

مشکل ادامه روند پروژه شهرک خودرو برطرف شده است

زندیه ‌وکیلی درباره وضعیت دو پروژه شهرک خودرو و کتابخانه مرکزی اراک نیز بیان کرد: مشکل ادامه روند پروژه شهرک خودرو با ورود شورای تامین استان برطرف شده و درحال حاضر نیاز به همت شهرداری اراک دارد تا بتوان پروژه را به اتمام رساند، حال اینکه چرا شهرداری در این باره جدیت لازم را ندارد بهتر است که از مسوولان آن سوال شود. درباره پروژه کتابخانه مرکزی نیز که یکی از پروژه‌های مهم و دومین کتابخانه بزرگ کشور است، با توجه به تامین اعتبارات پیش‌بینی می‌شود که ساخت آن تا پایان سال آتی به اتمام رسد.

 

از شهرداری اراک به صورت ویژه حمایت می کنم

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی در پاسخ به سوال عطریاس مبنی بر اینکه چرا مجموعه زیر نظر وی عملکرد شورای شهر اراک را زیر سوال می برد و تبدیل به قفلی برای عدم اجرای برنامه های توسعه ای شده است، مطرح کرد: قبل از افتتاح پروژه تقاطع غیرهمسطح ورزش اراک یکی از خبرنگاران نشریات استان سوالی را درباره پیاده راه سازی در مرکز شهر اراک پرسید که بنده نیز فاقد از هر دیدگاهی مباحث کارشناسی و امور جاری را برای ایشان توضیح دادم. همه ما از بدنه وزارت کشور هستیم لذا از رسانه ای که حرف های من را به این صورت مطرح کرده گلایه دارم و از همه رسانه ها خواهش میکنم در انتشار صحبت های بنده دقت کنند تا مبدا مباحث حاشیه ای ایجاد شود. بنده حامی مدیریت شهری هستم و از شهرداری اراک نیز به صورت ویژه حمایت می کنم به طوری که این حمایت در زمان آقای شفیعی بیشتر از هر دوره دیگر مدیریت شهری خواهد بود.

عناوین برگزیده