تاریخ: ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۰۱
بازدید: ۹۲۷
کد خبر: ۵۱۵۸۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرعامل شرکت زمین پویان فراز آسیا مطرح کرد:

نبود زیرساخت، بزرگ‌ترین معضل پروژه‌های معدنی

می متالز - مدیرعامل شرکت زمین پویان فراز آسیا گفت: در حال اتمام یک پروژه فرآوری شمش مس با ظرفیت 500 تن در سال هستیم که فاز نخست آن به بهره‌برداری رسید و فاز دوم و تکمیلی آن پیشرفتی در حدود 95 درصد دارد. اما مشکل اصلی که در زمان احداث به‌وجود آمده، نبود زیرساخت‌هایی مانند آب و برق است که روند پیشرفت پروژه را با تاخیر مواجه کرد.
نبود زیرساخت، بزرگ‌ترین معضل پروژه‌های معدنی

به گزارش می متالز، احسان عزیزیان در خصوص روش تولید شرکت زمین پویان فراز آسیا، اظهار داشت: روش تولید این مجموعه لیچینگ پیوسته و الکترووینینگ است. ماده اولیه یعنی سنگ معدن از طریق معادن این شرکت در جنوب استان سمنان تامین می‌شود. عیار این معادن به‌طور متوسط 0.7 درصد است.

مدیرعامل شرکت زمین پویان فراز آسیا با بیان اینکه در روش‌های مختلف استحصال مس اکسیدی ممکن است عیار متفاوت باشد، عنوان کرد: برخی روش‌ها نیاز دارند که عیار سنگ مس بیش از 1.5 درصد باشد که در روش تانک لیچینگ مرسوم است؛ اما در مورد برخی دیگر حتی ممکن است عیار 0.3 درصد نیز اقتصادی باشد. بنابراین مشکلی در سودآوری و استحصال مس نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: عمده مواد اولیه این شرکت از داخل تامین می‌شود. بیشترین مصرف مواد اولیه برای تولید مس به روش لیچینگ مربوط به اسید سولفوریک است که تامین آن‌ها از کارخانه‌های کرمان یعنی مجتمع مس سرچشمه و همچنین سمنان انجام می‌شود. دیگر ماده اولیه مهم برای تولید مس فلوکولانت‌ها هستند که از اصفهان خریداری می‌شوند.

عزیزیان با اشاره به اینکه در مجموعه زمین پویان فراز آسیا بحث ایمنی و بهداشت جزو اولویت‌های نخست قرار دارد، تصریح کرد: در دستگاه‌هایی مانند آسیاب‌ها، تجهیزاتی مانند کاور نصب و استفاده شده است که از پراکنده شدن ذرات گرد و غبار حاصل از خردایش جلوگیری می‌کنند.

همچنین در خصوص تخلیه پساب‌ها نیز همه تمهیدات لازم برای جلوگیری از آلودگی خاک و آب‌های زیرزمینی مانند جانمایی برای تخلیه پساب‌ها و خنثی‌سازی اندیشیده شده است.

نبود زیرساخت، مهم‌ترین چالش معادن استان سمنان

مدیرعامل شرکت زمین پویان فراز آسیا مهم‌ترین چالشی که در استان سمنان برای اجرای پروژه‌های معدنی به‌ویژه در معادن مس وجود دارد را نبود زیرساخت‌ها دانست و گلایه کرد: برق به‌عنوان یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌ها، جزو معضلات اصلی اجرای این پروژه بود.

متاسفانه شبکه برقی که از جنوب استان سمنان و در دامغان می‌گذرد، بسیار ضعیف است و معمولا افت ولتاژ دارد. حتی برقی که از شبکه به شرکت ما اختصاص یافته، تنها 600 کیلو وات است؛ در نتیجه مجبور شدیم برای تامین بخشی از برق مورد نیاز جهت فعالیت قسمت‌های مختلف کارخانه مانند سنگ‌شکن، از دیزل ژنراتور استفاده کنیم. با وجود آنکه به زودی فاز دوم کارخانه نیز به اتمام می‌رسد و تولید از مجموعه آغاز می‌شود، هنوز موفق به تامین برق مازاد جهت تولید نشده‌ایم.

وی افزود: دیگر چالش مهم برای اجرای پروژه واحدهای فرآوری مس از طریق لیچینگ به‌ویژه در استان سمنان، تامین آب است. باید توجه داشت که استان محل اجرای پروژه جزو خشک‌ترین مناطق کشور است و بنابراین مشکل اساسی در تامین آب مورد نیاز پروژه دارد. به‌طوری که ناچار هستیم آب را با تانکر به کارخانه انتقال دهیم.

عزیزیان اعلام کرد: با حفر چاه عمیق قطعا مشکل تامین آب حل می‌شود. از این رو صدور مجوز برای این کار باید جزو اولویت‌ها قرار گیرد. مشکل تامین آب نیز به‌قدری جدی است که متاسفانه پروژه را با تاخیر جدی مواجه کرده است.

مدیرعامل شرکت زمین پویان فراز آسیا با اعلام اینکه مجموعه ما علاوه بر این پروژه، در حال اجرای طرحی در دیگر معدن مهم استان سمنان به نام چهار مس دامغان است، گفت: طرح مذکور نیز 3 تن در روز (یک هزار تن در سال) ظرفیت دارد.

جالب اینجاست که چهار مس دامغان نیز با همین مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند. به‌طوری که حتی نتوانست یک کیلووات برق از شبکه دریافت کند و مجبور است به تولید برق با دیزل ژنراتور بپردازد.

وی با اشاره به مواردی همچون آماده‌سازی معدن، عیار و میزان ذخیره معدنی، انتخاب و نوع تکنولوژی مورد استفاده، طرح مورد نظر را دارای توجیه بالای اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد: در کشور ما تولید فلزات پایه با توجه به نیازهای اساسی کشور به این عناصر توجیه مناسبی دارد.

از جمله فلزات دارای توجیه اقتصادی، مس است که قیمت جهانی نسبتا بالا، نیاز کشور به این فلز و تقاضای بالای داخلی باعث می‌شود اجرای پروژه‌های این‌چنینی دارای توجیه اقتصادی باشند. هر چند که نبود زیرساخت‌ها بعضا توجیه اقتصادی پروژه را با مشکل مواجه می‌کند.

تنظیم بازار نباید به عدم توازن منجر شود

عزیزیان در خصوص بازارهای فروش این شرکت، گفت: با توجه به اینکه عیار شمش مس تولیدی شرکت ما بین 98.5 تا 99.7 درصد است، عمده‌ترین مشتریان این محصولات، آلیاژسازها، قطعه‌سازها، تولیدکنندگان قطعات برنجی و ... هستند.

در نتیجه مشکل چندانی برای فروش نخواهیم داشت. اما قدر مسلم این است قیمت مس در کشور ما در مقایسه با قیمت‌های جهانی پایین‌تر است. در حالی که نوسانات قیمت سایر محصولات تولیدی مانند قطعات، ماشین‌آلات، تجهیزاتی که در واحدهای فرآوری مس مورد استفاده قرار می‌گیرند، بسیار بالا بوده و برخی از آن‌ها بیش از 200 درصد رشد قیمت داشته‌اند.

مدیرعامل شرکت زمین پویان فراز آسیا این‌گونه صحبت‌های خود را پایان داد: باید درهای صادرات برای برخی محصولات از جمله مس باز شود اما متاسفانه صادرات برخی از محصولات صنعت مس ممنوع است و اگر صادراتی هم در این زمینه انجام می‌شود، براساس مجوزهای محدودی است که به برخی از شرکت‌های بزرگ تحت شرایط خاص داده می‌شود.

ضمن اینکه برخی از این محصولات به‌صورت قاچاق از کشور خارج می‌شوند. نکته مهم دیگر آن است که صادرات کنسانتره علی‌رغم ممنوعیت خروج کاتد و شمش، آزاد است که این موارد تناقضات بزرگی در بازار مس محسوب می‌شوند. این نوع سیاست‌ها قطعا باعث تقویت بازار نمی‌شوند و در نهایت به عدم توازن در زنجیره تولید منجر خواهد شد.

عناوین برگزیده