به گزارش می متالز، محسن صادقی مدیر کل دفتر برنامه ریزی اقتصادی و مدیریت بهره وری وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: موضوع راه اندازی بورس حمل و نقل طرحی است که چندی پیش از سوی مجلس مطرح شده است که در صورت رعایت برخی نکات و فراهم شدن زیر ساخت هایی می تواند طرح کارسازی برای کشور باشد.
وی افزود: در خصوص ارتباط بورس و صنعت حمل و نقل در ابتدا باید تجربیات دنیا را بررسی کرد به طوریکه باید دید این اقدام در کدام کشورها پیاده شده و در این زمینه مطالعات تحقیقاتی علمی در سطحی معقول انجام شود.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی اقتصادی و مدیریت بهره وری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه به نظر می رسد بهره گیری از ظرفیت های بورس کالا و بازارهای مالی این بورس در بحث قیمت بلیت مطلوب است چراکه شفاف سازی از مولفه های اصلی بورس به شمار می رود.
صادقی درباره نگاه وزارت راه و شهرسازی درباره این طرح گفت: در مجموع اینگونه طرح ها البته به شکل پخته و با بررسی همه جانبه و بهره گیری از روش های نوین مورد استقبال وزارت راه و شهرسازی است اما نکتهای که درباره قیمت گذاری در صنعت حمل و نقل از جمله قیمت بلیت مسافران باید به آن اشاره شود آن است که در بعضی از شرایط حتی وزارتخانه هم دخیل در قیمتگذاری نیست و برخی نهادهای دیگر در این موضوع مداخله می کنند که به این ترتیب اگر قرار باشد بورس به این حوزه ورود کند به نظر می رسد که کشف قیمت ها را باید به عرضه و تقاضا و اقتصاد بازار سپرد تا بتوان به بهترین شکل از ظرفیت های بورس بهره برد.
براساس این گزارش، بررسی ها در خصوص ارتباط صنعت حمل و نقل و بورس کالایی بیانگر آن است که در برخی بورس های کالایی معتبر دنیا انواع قراردادهای آتی و اختیار معامله بر پایه نرخ کرایه حمل به خصوص در حوزه حمل دریایی از جذابیت بالایی برخوردار است و این گونه بازارها با هدف پوشش ریسک نوسانات نرخ حمل به وجود آمده اند. در همین راستا بورس کالای ایران نیز طی چند سال اخیر به سمت توسعه ابزارهای مالی و افزودن دارایی های جدید در قراردادهای آتی، آپشن و توسعه ابزارهایی همچون گواهی سپرده کالایی قدم برداشته تا خدمات متنوعی را به صنایع مختلف ارائه دهد که باید دید آیا اینگونه ابزارهای مالی به صنعت حمل و نقل نیز می رسد یا خیر.