تاریخ: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۴۲
بازدید: ۲۹۲
کد خبر: ۵۲۰۰۵
سرویس خبر : متالورژی و مواد
گردهمایی غول‌های فولادی در نصف جهان

تامین تجهیزات در نمایشگاه فولاد اصفهان

می متالز - نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته درحالی از ۱۰ تا ۱۳ شهریور ۹۸ در اصفهان به عنوان قطب فولاد کشور برگزار می‌شود که ۱۳۰شرکت داخلی و خارجی علاوه بر معرفی محصولات خود، قصد تعامل بیشتر برای تامین نیازها و قطعات در شرایط سخت تحریم‌ها را دارند.
تامین تجهیزات در نمایشگاه فولاد اصفهان

تامین تجهیزات داخلی

به گزارش می متالز، سید اصغر مدنی، معاون بهره‌برداری شرکت فولاد هرمزگان درباره حضور این شرکت در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته اظهار کرد: شرکت فولاد هرمزگان تختال تولید می‌کند. تختال برای شرکت ما یک محصول نهایی است اما برای سایر شرکت‌ها به عنوان مواد اولیه و خام مورداستفاده قرار می‌گیرد. مدنی در ادامه خاطرنشان کرد: تولید ما هم در داخل مورد استفاده قرار می‌گیرد و هم صادرات انجام می‌دهیم، اما صادرات برای شرکت صرفه اقتصادی بیشتری دارد؛ چراکه با توجه به فاصله ۴کیلومتری ما تا بندر شهید رجایی می‌توان صادرات خوبی انجام داد.
وی در ادامه یادآور شد: به دلیل کیفیت بالای محصولات شرکت هرمزگان، مشتری‌های خوبی در خارج از کشور داریم. درحقیقت شرکت فولاد هرمزگان تبدیل به برندی شده و صادرات خوبی نیز دارد.
معاون بهره‌برداری شرکت فولاد هرمزگان با اشاره به حضور این شرکت در نمایشگاه فولاد اصفهان عنوان کرد: شرکت فولاد هرمزگان هر سال در این نمایشگاه حضور داشته است. درحال‌حاضر در زمینه بومی‌سازی و ساخت قطعات در این نمایشگاه حضور داریم. با توجه به اینکه شرکت‌های داخلی آنقدر توانمند شده‌اند که تامین تجهیزات ما را برعهده بگیرند، قصد داریم در این نمایشگاه حضور داشته باشیم و اگر قرار است به این هدف برسیم، به یک تولید پایدار نیز خواهیم رسید. مدنی در پاسخ به این پرسش که با چه دستاوردی در نمایشگاه اصفهان حضور خواهید داشت، گفت: هدف شرکت فولاد هرمزگان از حضور در این نمایشگاه در وهله نخست معرفی محصول است. تختال قابلیت تبدیل شدن به شمش و تیرآهن را دارد و بسیاری از شرکت‌ها نیازمند آن هستند. از سوی دیگر قصد ارتباط بیشتر با شرکت‌های داخلی سازنده قطعات را داریم تا بتوانیم قطعات موردنیاز خود را از داخل تامین کنیم. وی با اشاره به تامین مواد اولیه عنوان کرد: مواد اولیه را از شرکت‌های خاصی تهیه می‌کنیم.
معاون بهره‌برداری شرکت فولاد هرمزگان در ادامه تاکید کرد: امیدواریم شرکت‌های داخلی با دستاوردهای جدید در نمایشگاه حضور داشته باشند و شاهد خدمات بیشتر شرکت‌ها در نمایشگاه باشیم. مدنی در پاسخ به این پرسش که نقطه ضعف و نقاط قوت نمایشگاه چیست، گفت: هم‌اکنون کشور با چالشی به نام تحریم‌ روبه‌رو است که باید از فرصت‌های آن نیز استفاده کرد، نمایشگاه فرصت خوبی است که چالش‌ها را تبدیل به فرصت کنیم و در جهت ساخت قطعات داخل از آن بهره بگیریم. این امر می‌تواند سبب اشتغالزایی و تولید پایدار شود. وی ادامه داد: نقاط ضعف نمایشگاه‌ها این است که بسیار تکراری شده است؛ چراکه دستاورد شرکت‌ها در ۳ سال متوالی چندان تفاوتی ندارد.
معاون بهره‌برداری شرکت فولاد هرمزگان در ادامه افزود: پیشنهاد من این است که نمایشگاه‌ها را کمتر کنیم، اما با دستاوردهای تازه وارد نمایشگاه شویم. می‌توان نمایشگاه‌ها را به سمت اینترنتی شدن و بانک اطلاعاتی بودن پیش برد؛ چراکه حضور در نمایشگاه هزینه‌های گزافی برای شرکت‌ها دارد.
مدنی ادامه داد: البته اصفهان جزو شهرهای صنعتی در ایران است و شهرک صنعتی امیرکبیر را دارد و صنعت فولاد در استان اصفهان با وجود شرکت ذوب آهن اصفهان و فولاد مبارکه به خوبی رشد کرده و به لحاظ میزان تولید به قطب نخست فولاد کشور تبدیل شده است. علاوه بر این، شرکت‌های ریخته‌گری کوچک بسیاری در این استان رشد کرده‌اند. از این‌رو به برگزاری نمایشگاه‌های فولادی نیاز دارد.

 

اولویت نخست برگزاری نمایشگاه

همچنین داود عظیمی، مدیرعامل شرکت فرا‌نسوز یزد اظهار کرد: شرکت فرانسوز ۲۲ سال است که به‌طور پیوسته در زمینه نسوز فعالیت دارد. واحد تولیدی ما روی نسوزهای ویژه و خاص که در داخل امکان تولید یا دانش فنی تولید آن وجود ندارد، متمرکز است. مهم‌ترین این نسوزها جرم‌های پیشرفته نسوز، قطعات ریختنی نسوز و لنس‌های دمش اکسیژن و کربن هستند.
عظیمی با اشاره به موارد مصرف نسوز خاطرنشان کرد: بیشترین استفاده نسوز در صنعت فولاد است. البته تمامی صنایعی که در دمای بالا کار می‌کنند مانند کارخانه‌های سیمان، نفت، گاز و پتروشیمی، سرب و روی و آلومینیوم نیاز به نسوز دارند. اما ۷۰درصد نسوزهای تولید شده در صنعت فولاد به کار گرفته می‌شوند.
وی ادامه داد: مواد اولیه نسوزهای خاص وارداتی هستند. البته تحریم‌ها این فرصت را ایجاد کرده است که واحدهای پژوهش شرکت‌ها توسعه پیدا کنند تا بتوانند این نسوزهای ویژه را در داخل تهیه و تولید کنند.
شرکت ما نیز بی‌نظیرترین کاری که در دو سال گذشته انجام داده، توسعه بخش پژوهش بوده است تا نسوزهای خاص تولید کنیم و در برخی از بخش‌ها در حال بی‌نیاز شدن هستیم.
مدیرعامل شرکت فرا نسوز یزد در ادامه تاکید کرد: در زمینه تامین مواد اولیه در سطح کلان نیاز به سرمایه‌گذاری داریم که دولت باید پیشقدم شود که واحدها در زمینه دانش فنی تولید نسوز با مشکلی روبه‌رو نیستند.
عظیمی در ادامه خاطرنشان کرد: دولت باید قوانین ساده‌تری را برای تولیدکننده درنظر بگیرد.
وی درباره نمایشگاه اصفهان عنوان کرد: از آنجا که اصفهان قطب فولادی کشور است، این موضوع را می‌طلبد که نمایشگاهی فولادی در این استان برگزار شود. از این‌رو شرکت‌های نسوز نیز تمایل دارند در این نمایشگاه حضور داشته باشند. شرکت فرا نسوز یزد سومین سالی است که در این نمایشگاه حضور دارد. از امسال نیز قصد داریم به‌طور مستمر در این نمایشگاه حضور داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت فرا نسوز یزد ادامه داد: واحد تولیدی ما مشتری‌های خوبی در اصفهان دارد و می‌طلبد به بهانه این نمایشگاه تعامل خوبی را با این واحدها برقرار کنیم.
عظیمی در پاسخ به این پرسش که هدف شما از شرکت در نمایشگاه اصفهان چیست، عنوان کرد: مهم‌ترین هدف ما این است که با مشتریان خود ارتباط برقرار کنیم. در ضمن قرار است دستاوردها و دانش فنی خود را در نمایشگاه ارائه کنیم. عظیمی در ادامه یادآور شد: در نمایشگاه پنل‌ها و ارائه‌های تخصصی و سخنرانی نیز داریم.
وی در ادامه تاکید کرد: بزرگ‌ترین ضعف، تعدد نمایشگاه‌هاست. تهران، اصفهان و تبریز نمایشگاه‌های جداگانه برگزار می‌کنند. می‌توان توافق کرد که این نمایشگاه‌ها هر سال در یک شهر برگزار شود یا با موضوع بومی‌سازی نمایشگاه‌های جدا برگزار می‌کنند. این موضوع می‌تواند اثربخشی نمایشگاه‌ها را از بین ببرد.

عناوین برگزیده